Podczas 14. Międzynarodowych Targów Kolejowych Trako w Gdańsku odbyła się prezentacja prototypu lokomotywy z napędem wodorowym produkcji naszej rodzimej, bydgoskiej Pesy. To drugi tego typu, po chińskim, pojazd na świecie. Prace nad projektem zeroemisyjnej lokomotywy trwały dwa lata.
Prototyp
Prace nad projektem lokomotywy z napędem wodorowym trwały dwa lata. Prezes Pesy Bydgoszcz Krzysztof Zdziarski wyjaśnił, że nowy produkt zakładu to lokomotywa zeroemisyjna napędzana ogniwem wodorowym i baterią. Zaprezentowany w Gdańsku pojazd to model prototypowy.
Lokomotywa będzie przeznaczona do testów, najpierw u nas w firmie, później na torze próbnym w Żmigrodzie i oczywiście też u naszego docelowego partnera PKN Orlen na torach w Płocku. To jest tak naprawdę jeden z dwóch wyprodukowanych na świecie prototypów lokomotywy wodorowej. Jest również prototyp chiński, który od kilku miesięcy jest objeżdżany. Nasza lokomotywa jest absolutnym liderem w Europie – powiedział dziennikarzom szef bydgoskiej firmy.
Dane techniczne
4-osiowa lokomotywa wodorowa z Pesy posiada silniki trakcyjne o mocy 4x180kW. W pojeździe zastosowane zbiorniki wodoru – 175 kg, baterie trakcyjne typu LTO 167,6 kWh i ogniwa o mocy 2×85 kW.
za; Trako Gdańsk, TVP Info, zdj. Paweł Lisiecki
Portal Warszawski