[NASZ TEMAT] KIEDY konkurencja pisząca artykuł na zlecenie ZDM przeprosi za celowe wprowadzanie w błąd?

Na naszą publikację o wydatkach na SPPN (Ani jedna złotówka z SPPN nie trafia do miasta! Zatem gdzie te pieniądze trafiają?) gdzie udowadniamy, że to zwykła pralnia pieniędzy, która nie przynosi żadnych zysków Warszawie, reaguje portal Raport Warszawski piórem kompletnie niedouczonego „dziennikarza” Jakuba Szydy. Ten kolejny na mapie tzw. warszawskich mediów „dziennikarz” ewidentnie na zlecenie ZDM w kontrze do naszego artykułu, napisał swój pod tytułem Ile co roku zarabia SPPN? Czy Warszawa jest na tym stratna? To był wielki błąd ZDM i Szydy! PO RAZ PIERWSZY PUBLIKUJEMY DANE, o których nie masz pojęcia. Poza tym już w pierwszych zdaniach artykułu redaktor odnosi się do niedoszacowanej kwoty 200 mln dochodu z SPPN i kłamliwie pisze jakoby jedynie 10% Warszawy jest pokryte tym haraczem! Dziwne, bo nam wyszło 34%. Poniżej udowadniamy prawidłowość naszej analizy obnażając przy okazji szczegółowe nieprawidłowości w zarządzaniu drogami w Warszawie oraz demaskujemy brak kompetencji i rzetelności kolejnego warszawskiego tabloidu.

Tak wygląda artykuł na zlecenie

Przy okazji należy dodać, że nasza konkurencja przy okazji poczyniła reklamę płatności mobilnych, na które mocno naciska ZDM, wykluczając mieszkańców chcących płacić gotówką. Aha, rozmówcą ze strony ZDM jest…J. Dybalski…

Ale co robi Szyda?

– Gloryfikuje SPPN,

– Zapowiada rozszerzania SPPN na Mokotowie i o Dzielnicę WOLA, WŁOCHY i BIELANY w przyszłym roku,

– Przytacza hipotezę ZDM, że gdyby nawet SPPN nie było rentowne to i tak strefę należy poszerzać !!! (Czyżby jednak mieli świadomość że „przychody = wydatki” ???)

Sugeruje, że jedynie / tylko 10% powierzchni Warszawy to SPPN, tak jakby te 10% powierzchni cokolwiek znaczyło przy liczbie hektarów lasów, budynków i innych wyłączonych z pasa drogowego powierzchni. Tymczasem % miejsc SPPN z pasa drogowego jest dużo wyższy czego redaktor przychylny ZDM nie postarał się wyliczyć. MY to zrobiliśmy i tak liczba 60 000 miejsc SPPN z liczby 175595 miejsc parkingowych przyulicznych (dane za SISKOM) wynosi 34%. ROBI RÓŻNICĘ ??? ROBI RÓŻNICĘ !!! A STREFĘ ZAPOWIADAJĄ DALEJ ROZSZERZAĆ !!!

– Przytacza za ZDM że SPPN „stawia w pozycji uprzywilejowanej mieszkańców kosztem przyjezdnych” – gdy tymczasem mieszkańcy chcąc podróżować własnym samochodem po mieście muszą płacić w każdym miejscu strefy.

– Twierdzi, że do burmistrzów wpływa wiele petycji o SPPN – ale nie podaje do których burmistrzów i ile tych petycji wpływa.

– Informuje że wpływają petycje w związku z pogorszeniem warunków parkingowych na Ursynowie z racji wprowadzenia SPPN na Mokotowie – no trudno się dziwić skoro jak piszą mieszkańcy pozostawiają swoje samochody w miejscach jeszcze bezpłatnych.

Ostatnie zdanie redaktora jest rozbrajające: „…obecne granice SPPN będą się w następnych latach jedynie powiększać – i to znacznie”.

 



A tak mają się FAKTY

Przejdźmy zatem do ANALIZY DANYCH z raportów publikowanych przez ZDM, na które tak powołuje się ww. medium. MY jednak pochylimy się szczegółowo nad danymi z ostatnich 5 lat co czyni analizę bardziej wnikliwą i rzetelniejszą:

Za rok 2020:

Liczba pracowników ZDM – 520

Miejsc w SPPN – 37,3 tys.

Dochody z SPPN – 93,4 mln

Wydatki na utrzymanie i remonty dróg – 116,9 mln

Wydatki na SPPN – ZDM nie publikuje takich informacji (wg naszych wyliczeń ok. 100 mln)

Za rok 2021:

Liczba pracowników ZDM – 589 (+69 etaty względem 2020r.)

Miejsc w SPPN – 51,6 tys.

Dochody z SPPN – 151,9 mln

Wydatki na utrzymanie i remonty dróg – 91,3 mln

Wydatki na SPPN – ZDM nie publikuje takich informacji (wg naszych wyliczeń ok. 150 mln)

Za rok 2022:

Liczba pracowników ZDM – 609 (+20 etaty względem 2021r.)

Miejsc w SPPN – 51,6 tys.

Dochody z SPPN – 199,8 mln

Wydatki na utrzymanie i remonty dróg – 151,9 mln

Wydatki na SPPN – ZDM nie publikuje takich informacji (wg naszych wyliczeń ok. 200mln)

Za rok 2023:

Liczba pracowników – 642 (+33 etaty względem 2022r.)

Miejsc w SPPN – 56,8 tys.

Dochody z SPPN – 236,4 mln

Wydatki na utrzymanie i remonty dróg – 132,6 mln

Wydatki na SPPN – ZDM nie publikuje takich informacji (wg naszych wyliczeń ok. 200 mln)

Za rok 2024:

Liczba pracowników 676 (+34 etaty względem 2023r.)

Miejsc w SPPN – 60 tys.

Dochody z SPPN – 267,7 mln

Wydatki na utrzymanie i remonty dróg – 205,1 mln

Wydatki na SPPN – ZDM nie publikuje takich informacji (wg naszych wyliczeń ok. 200 mln)

..I TU ROBIMY ODDECH….ROK 2025

Liczba opublikowanych ogłoszeń o pracę od stycznia do kwietnia 2025 roku wynosi +34 etaty co daje liczbę 710 pracowników w 2025r. na kwiecień br. – w sumie wzrost od roku 2020 o 190 pracowników (36% całej jednostki ZDM) czyli roczny wydatek z budżetu miasta tylko na pensje dla pracowników ZDM wzrósł o około 23 mln zł rocznie.

W samym Wydziale Parkowania tylko tematem SPPN zajmuje się armia około 100 ludzi.

Skąd nasza kwota 200 mln PLN?

– Projekty organizacji ruchu zlecane na zewnątrz.

– Malowanie i ustawianie znaków poziomych i pionowych czyli wdrażanie projektów – roboty budowlane, wysepki itp. i roczne tego utrzymanie.

– Parkometry i ich obsługa (około 2,2 tysiąca parkometrów) umowy wieloletnie z firmami obsługującymi system, sprzęt w terenie, płatności, obsługa własna,.

– Kontrole SPPN, samochody i sprzęt skanujący, który jeszcze trzeba serwisować.

– Piesze patrole, sprzęt patroli, czytniki elektroniczne dla patroli pieszych.

– Odśnieżanie ręczne w okresach opadów atmosferycznych (choć nie jest ich dużo, to gotowość do wykonania usługi jest w cenie).

Tylko miesięczne faktury ZDM związane z obsługą SPPN są na poziomie około 15 mln PLN. To nasza kalkulacja. Jeśli się mylimy to może ZDM opublikuje faktury i wyliczenia ? Chętnie przeanalizujemy.

NASZE WNIOSKI na podstawie DANYCH:

– Ciągły wzrost zatrudnienia w ZDM (w sumie o 36%) i kosztów budżetu miasta na pensje w sumie o 23mln PLN rocznie.

– W zleconym artykule przez ZDM naszej konkurencji zarzucono, że publikowane około 200 mln zł rocznie dochodów z SPPN jest brakiem rzetelnej informacji, gdyż wynosi dokłądnie 267,7 mln. Sprostowana kwota dotyczy roku 2024. Powyższe przez nas przeanalizowane dane pokazują jednak, że średni dochód z ostatnich 5 lat z SPPN wynosi 189,8 mln rocznie. Czyżby 200mln dochodu jaki wskazaliśmy to za mało ? No dane pokazują co innego, że za dużo !!!!!

W artykule konkurencja powołuje się na dochody naszym zdaniem, które nie powinny być w ogóle dochodami w ramach SPPN, gdyż albo są nieistotne z punktu widzenia mieszkańca albo są związane z wyłudzaniem pieniędzy od mieszkańca i są to:

  • opłaty zryczałtowane za postój w miejscach zastrzeżonych kopertą płatnych na podstawie odrębnych umów – 4,7 mln,
  • abonament mieszkańca – 3,5 mln (uprawnienie mieszkańca do parkowania pod swoim domem – to raczej HARACZ).
  • za parkingi podziemne 1,7 mln, które nijak się mają do strefy SPPN na na powierzchni ulic, chodników i placów.

Do dochodów redaktor Raportu Warszawskiego dodał przychód z parkingów podziemnych, jednak do wydatków kompletnie nie uwzględnił kosztów kilkunastu milionów rocznie na utrzymanie wspomnianych parkingów podziemnych, więc tym bardziej nie powinny być uwzględnione w dochodach, i my tego nie czynimy, a bilans i tak byłby na minus dla SPPN.

Nie ujęto kosztów obsługi pojazdów, a przecież sam ZDM się chwalił w raporcie za 2022r:

za 2022r. – „Nasza flota samochodów do e-kontroli składa się tylko z pojazdów elektrycznych. Pierwsze dwa pojawiły się u nas już w grudniu 2019 roku. We wrześniu 2020 roku flota powiększyła się o kolejny pojazd. Natomiast w 2021 roku o następne 6 (4 w październiku i 2 w grudniu). Wszystkie przejechały już łącznie ponad 600 tys. km. Jeden z pierwszych samochodów przebił barierę 100 tys. km w październiku 2023 roku. Zużył przy tym 16 600 kWh, co kosztowało ok. 13 tys. zł przy ówczesnych cenach prądu.”

i

za 2022 r. – „207180 kilometrów przejechały auta do e-kontroli”, czyli wychodzi około 26 tys. PLN na prąd w ww. podanym przez ZDM pojeździe. Zatem na dzień dzisiejszy kalkulujemy koszt prądu na poziomie 154 tys. (około 30 tys. rocznie). Nie licząc kosztu utrzymania, serwisów i napraw pojazdów elektrycznych. Należałoby dodać koszty ubezpieczenia AC – które wynosi około 80 tys. rocznie przy liczbie pojazdów do e-kontroli.

Czy musimy uczyć inne media rzetelności w podawaniu informacji jeśli Urząd sam je ukrywa ?

I TERAZ RZECZ BARDZO WAŻNA! ZDM wydaje w sposób ciągły więcej na SPPN niż na remonty i utrzymanie dróg:

  •  Średni wydatek na SPPN 200mln PLN rocznie (według naszych wyliczeń, bo ZDM nie publikuje).
  • Średni wydatek na utrzymanie i remonty dróg 139,5 mln PLN rocznie.
  • Średni wydatek na utrzymanie 1 miejsca SPPN 3,3 tys. PLN rocznie (nasze przeliczenie: 200mln podzielone przez 60tys miejsc SPPN).

Liczby, które przytoczyliśmy wrazze znacznym wzrostem zatrudnienia w ZDM, wzrostem SPPN nie idzie za tym wzrost na utrzymanie i remont dróg a na przykładzie roku 2021 i 2023 jest regres środkach przeznaczonych na remont dróg.

Na koniec wisienka. Szanowni Warszawiacy, przyjmijcie do wiadomości jak zarządzane są spółki miejskie na przykładzie ZDM:

Dyrektor ZDM – Łukasz Puchalski z Pułtuska.
Zastępca Dyrektora – Karolina Gałecka z Pruszkowa.
Małżeństwo Aniszewskich
Zastępca Dyrektora – Kamil Aniszewski
Naczelnik Administracji – Sylwia Aniszewska
z Warmińsko – Mazurskiego i Wołomińskiego, a PODATKI OPŁACANE w Markach.

Wszyscy oni jeżdżą służbowymi samochodami, zarządzają warszawskimi drogami, w tym rozszerzając Strefę Płatnego Parkowania, za które nie płacą ani grosza, ale dyktują rozwój i warunki opłat Warszawiakom.

Czy to jest normalne ? Widać zgodne ze standardami Rafała Trzaskowskiego.

 


🔷 NIE ŻAŁUJ NA NAS I WSPIERAJ Portal Warszawski, jedyne niezależne medium, które prawdziwie służy warszawiakom i Warszawie. Możesz nam się odwdzięczyć i i postawić nam kawę: https://buycoffee.to/portalwarszawski

Lub skorzystać bezpośrednio z konta o numerze: 61102049000000890231388541

 


 

Portal Warszawski. O krok do przodu

Wspieraj niezależne warszawskie media.

Dzięki Tobie możemy pełnić naszą misję

Konto do wpłat: 61102049000000890231388541

w tytule wpłat: Darowizna

Przeczytaj również

Logotyp Portal Warszawski
Kontakt

Ostatnie atykuły