A może rola cwela, do której sprowadził Owsiak, Lidlowi i Kaufmanowi po prostu odpowiada?

Jak wiemy Jerzy Owsiak poczuł się już królem Polski i terroryzuje wolny rynek oraz reklamodawców, zmuszając ich do wycofania się z emisji w Republice. Mowa o dwóch niemieckich firmach, Kaufland i Lidl, które już zaczynają być bojkotowane. Ale za tą historią stoi byt mediapodobny byt piszący donos na telewizję Sakiewicza, a który z dziennikarstwa zrobił sutenerstwo. Mowa oczywiście o Gazecie Wyborczej, gdzie jej przedstawiciel, jedna z najohydniejszych postaci polskiego dziennikarstwa, niejaki Wieliński uznaje za niebywały czyn. Ale okazuje się, że oba podmioty mogą bardzo pożałować, że zachowały się jak rasowe cwele. O sprawie informuje wybitny prawnik, mecenas Bartosz Lewandowski.

Dlaczego sprawa jest na korzyść dla Republiki?

Dosłownie przed chwilą redaktor Piotr Lisiewicz odwołany z Rady Programowej Radia Poznań za krytykę Jerzego Owsiaka a redaktor Holewiński za poparcie Karola Nawrockiego. Chory naród jakim są Polacy doprowadzili do tego, że dziecko milicjanta ma zapewniony parasol ochronny. Jest nietykalny. Zastanówmy się poza tym, żeby zwykłe sieciówki angażowały się politycznie? Na terror i szantaż Owsiaka odpowiedział Tomasz Sakiewicz: Występujemy przeciwko Owsiakowi z kolejnym pozwem o czyn nieuczciwej konkurencji. Na podstawie absurdalnego kłamstwa chce zastraszać reklamodawców. Każda realna szkoda zostanie pokryta z kieszeni tego kłamcy.

Ale jak pisze mecenas Lewandowski, nieznajomość prawa szkodzi, i za chwilę możemy się wszyscy srogo o tym przekonać:

Pan Jerzy Owsiak chyba mocno nie przemyślał swojej wypowiedzi nawołującej do wycofywania reklam i bojkotu Republiki bowiem naraził Fundację WOŚP na potężne problemy prawne wynikające z czynu nieuczciwej konkurencji i spore roszczenia odszkodowawcze.

– Być może pan Jerzy Owsiak nie miał świadomości, ale w polskim prawie obowiązuje ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. W art. 3 ustawa definiuje czyn nieuczciwej konkurencji jako: „działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta”.

– Przepisy zawierają katalog otwarty zachowania jakiegoś podmiotu, który stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. Jest nim nie tylko – w myśl art. 3 ust. 2 – „nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy” (np. emisji reklam), ale także bojkot (art. 15). Ustawodawca jednoznacznie wskazuje, że czynem nieuczciwej konkurencji jest:

❌ „nakłanianie osób trzecich do odmowy sprzedaży innym przedsiębiorcom albo niedokonywania zakupu towarów lub usług od innych przedsiębiorców” (art. 15 ust. 1 pkt 2);

❌ „działanie mające na celu wymuszenie na klientach wyboru jako kontrahenta określonego przedsiębiorcy lub stwarzanie warunków umożliwiających podmiotom trzecim wymuszanie zakupu towaru lub usługi u określonego przedsiębiorcy” (art. 15 ust. 1 pkt 5).

Katalog jest otwarty, ale orzecznictwo sądowe pokazuje, że działanie polegające na „szantażowaniu” innych podmiotów na rynku i zniechęcanie do skorzystania z usług przedsiębiorcy jest zwyczajnie zakazane. Głośna była swego czasu sprawa Fundacji Instytut Reportażu, która nawoływała do bojkotu wyrobów spółek pana @jakubiak_marek
w ramach akcji „Wielkie Lanie Ciechana”.

Sąd Okręgowy w Warszawie w sprawie XX GC 1186/14 oraz Sąd Apelacyjny w Warszawie w sprawie VII AGa 786/18 nie miał wątpliwości, że czyn ten stanowił czyn nieuczciwej konkurencji i spółki były pokrzywdzone takim czynem ze wszystkimi tego konsekwencjami.

 Jakie problemy mogą spotkać WOŚP?

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy oprócz przeprosin i złożenia innych oświadczeń, Republika może domagać się zasądzenia nie tylko odszkodowania (wartość utraconych kontraktów reklamowych), ale również wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści przez fundację Owsiaka, a kolejne oświadczenia Lidla czy Kaufland nie pomagają Fundacji WOŚP, ale ułatwiają wręcz Republice dowodzenie swoich racji w sądzie.

Ignorantia iuris nocet.

Czy to jest normalne aby rynkiem reklamowym w Polsce rządził synek milicjanta w czerwonych rajtuzkach?

 

 


 

 

 

 

 


 

🟦 Spodobał Ci się artykuł? Możesz wesprzeć niezależny Portal Warszawski, który jako jedyny od lat walczy o lepszą i uczciwą Warszawę. Jeśli chcesz możesz nam się odwdzięczyć za naszą służbę i zaprosić nas na kawę: https://buycoffee.to/portalwarszawski

Możesz też dokonać wpłaty na numer: 61102049000000890231388541 – dopisek: DAROWIZNA

 


 

Portal Warszawski. O krok do przodu

Wspieraj niezależne warszawskie media.

Dzięki Tobie możemy pełnić naszą misję

Konto do wpłat: 61102049000000890231388541

w tytule wpłat: Darowizna

Przeczytaj również

Logotyp Portal Warszawski
Kontakt

Ostatnie atykuły