[TYLKO U NAS] Dyrekcja Metra warszawskiego odpowiada na nasze artykuły

Wzywamy Prezydenta Warszawy, Pana Rafała Trzaskowskiego o bardzo PILNE ZAJĘCIE SIĘ TEMATEM !!! Chodzi o bezpieczeństwo pasażerów i (kto wie czy nie najpierw) komfort pracowników. Bulwersujące wręcz szokujące jest to, że żaden stołeczny tytuł nie chciał dotknąć tematu, mimo że wszyscy o tym wiedzą. To też pokazuje skalę zniewolenia dzisiejszych tzw. dziennikarzy. A tu na Boga chodzi o bezpieczeństwo milionów ludzi! Jedyną publikacją jaką spłodzono był wielce szkodliwy artykuł „dziennikarki” z OKO Press (druga Wyborcza), która nie tylko, że nie dotknęła problemu to zrobiła spustoszenia i zaszkodziła pracownikom. Ale na szczęście temat wpadł w nasze ręce i zareagowaliśmy natychmiast bo mamy świadomość, że robienie polityki na tragedii, która może się wydarzyć, jest moralnie obrzydliwe, a chyba stąd brak reakcji wśród tak zwanych warszawskich i tzw. wolnych mediów. Wszystko zaczęło się od tego artykułu: [NASZ NEWS] Pracownicy Metra mierzą się z agresją bezdomnych i lekceważeniem przez Ratusz, który ruszył lawinę a dosadnie rzecz ujmując gówno, które zatruwa nie tylko „działanie” warszawskiego metra, ale miejskich spółek, w których sytuacja wygląda podobnie o czym od lat piszemy! Zobowiązujemy się, że na bieżąco będziemy wszystkich warszawiaków (i całą opinię publiczną) rzetelnie o sprawie informować.

Odpowiedź od Dyrekcji Metra

Ciekawy artykuł na temat metra Warszawskiego. W metrze jest więcej paranoi i rządów prezesów. Do artykułu o bezdomnych dodałbym jeszcze opis walki z graficiarzami, którzy non stop próbują i włamują się w celu pomalowania składów. Podobno ochrona metra nie radzi sobie i aktualnie na teren Kabat wprowadzona będzie firma zewnętrzna, która ma być skuteczna w walce z graficiarzami a po wyborach, żeby źle nie wyglądało firma zewnętrzna wejdzie na linie metra warszawskiego. Rafał jeździ po Polsce i ogłasza swój program, a nie wie co się dzieje w swoim mieście. Jeden z prezesów zarządził, żeby metro zrezygnowało z wyposażenia Zakładowej Służby Ratowniczej na STP Morach. A rezygnacja z wyposażenia równa się, że nie będzie na STP Mory Zakładowej Służby Ratowniczej przewidzianej na II linie MW. Popytajcie ludzi to wam dużo ciekawych info powiedzą o metrze warszawskimtak brzmi jeden z maili, który dostaliśmy wczoraj. Ponadto pod odpowiedzią publikujemy zarobki i dysproporcje jakie panują w spółce Metro oraz treść osobnego maila jako KOMENTARZ.

Publikujemy odpowiedź, którą dostaliśmy od Pani Anny Bartoń, rzecznika Metra. Ale publikujemy też uwagi, które dostaliśmy od pracowników Metra. Tylko tak możemy pokazać pełny obraz chaosu, z którym mam do czynienia w zarządzaniu naszą podziemną kolejką

Szanowny Panie Redaktorze,

Z oczywistych względów odniosę się wyłącznie do faktów. Nie podejmę się polemiki z półprawdami i insynuacjami. Odnośnie poruszanych kwestii:

1. „polowania na pracowników” i obniżki premii – nie ma miejsca zjawisko potrącania połowy wynagrodzenia pracowników. W I kwartale 2025 roku obniżenie premii dotyczyło jednego dyżurnego; dla porównania w I kwartale 2024 roku była to także jedna osoba. Potrącenia wysokości premii wynoszą 10-20%.

W dziale PRS na stanowiskach dyżurnych zatrudnionych jest łącznie 275 osób.

[Ad.1 – Szczerze mówiąc, zdziwiłoby nas, gdyby rzecznik prasowy Spółki już w pierwszych zdaniach potwierdził tezę i się z nią zgodził. Też słyszeliśmy o tym potrąceniu w I kwartale 2025 roku – tylko że nie wynosiło ono 10–20%, lecz znacznie więcej. Tak przynajmniej wnioskowała pani Edyta Kubajewska w piśmie do Prezesa. Dopiero kiedy pracownik odwołał się od tej decyzji i poszedł na indywidualne spotkanie z prezesem Lejkiem, zostało to zmniejszone do 20%. Czemu nie udostępnią informacji o pozostałych kwartałach ? Co do rzekomego braku „polowań” – jesteśmy przekonani, że większość Dyżurnych przynajmniej raz w swojej karierze była świadkiem takiego „nalotu kontrolnego”.] uwagi pracowników Metra.

2. Systemu Kontroli Dostępu – dyżurni stacji mają pełną informację, związaną z systemem kontroli dostępu, która jest im niezbędna do prawidłowego wypełniania obowiązków służbowych i zapewnienia bezpieczeństwa pasażerom. System sygnalizuje także inne nietypowe sytuacje. Z oczywistych względów nie będę Panu opisywała szczegółów (znane są każdemu Dyżurnemu). Pozostałe informacje jak np. imię, nazwisko osoby, która weszła przy użyciu karty dostępu SKD nie są niezbędne dla dyżurnych stacji. Pełną informację w tym zakresie, uzyskiwaną w trybie bieżącym, posiadają inne komórki metra.

[Ad.2 Pierwsza część tej wypowiedzi to absolutne kłamstwo, zakłamywanie rzeczywistości i próba jej wykreowania w taki sposób, by to Spółka wyszła z sytuacji w białych rękawiczkach. Jedyne informacje, jakie Dyżurny ma obecnie dostępne w systemie SKD, to te, czy i gdzie doszło do przerwania zabezpieczeń – czyli np. otwarcia drzwi bez użycia karty dostępu – oraz informacja, które drzwi zostały otwarte przez Dyżurnego z pomieszczenia dyspozytorni stacyjnej przy użyciu specjalnego przycisku. Tłumaczenie, że informacja o tym, kto wchodzi danymi drzwiami, jest zbędna, to wierutna bzdura. Dla przykładu: weźmy jakąś stację na odcinku ursynowskim. Dyżurnemu pojawia się informacja o sforsowaniu drzwi gdzieś na drugim końcu stacji o godzinie 1:00 w nocy, po zakończeniu ruchu. Wcześniej widział, że te same drzwi otwierał wartownik. Co robi? Kontaktuje się z nim i ustala, co się dzieje. A teraz? Może jedynie zgłosić to Dyżurnemu Metra – choć przecież nie powinien „wtrącać się” w działania innych jednostek Metra. Takich przykładów, gdzie informacja, kto i gdzie wchodzi w obrębie jednej stacji, ma znaczenie – jest bardzo dużo. Idąc jednak za tłumaczeniem pani Edyty Kubajewskiej, że wynika to z RODO – to przecież każdy pracownik Metra Warszawskiego ma przypisany numer służbowy i jest przypisany do wewnętrznego działu, który go zatrudnia. Jakim więc problemem byłoby zastąpienie imienia i nazwiska numerem służbowym i nazwą działu? Np.: pracownik 9999, dział PRS. Od razu uprzedzamy ewentualne wątpliwości techniczne – system posiada te dane i ich wyświetlenie na komputerze Dyżurnego jest równie proste, jak ich ukrycie. To są potwierdzone informacje od pracowników działu PLA Łączności i Zdalnego Sterowania.] uwagi pracowników Metra.

3. Blokowania rozszerzenia uprawnień wartowników SMW do poziomu SOK – Straż Metra Warszawskiego jest komórką wewnętrzną Spółki powołaną na mocy Decyzji nr 7 Wojewody Mazowieckiego z dnia 13 grudnia 2022r., wyznaczoną do ochrony:

o Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty;

o Infrastruktury technicznej I i II linii metra;

o Tuneli szlakowych I i II linii metra.

Zasady powoływania i funkcjonowania Służby Ochrony Kolei wynikają bezpośrednio z Ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym.

Art. 2 jednoznacznie precyzyjnie wskazuje, iż: Przepisy ustawy stosuje

się także do: 1) metra, z wyjątkiem rozdziałów 2, 5-8, 10 i 12 oraz art. 13 ust. 1. I to właśnie Rozdział 10: Ochrona porządku na obszarze kolejowym mówi o możliwości utworzenia służby ochrony kolei na obszarach kolejowych.

Jak widać z powyższego ustawodawca nie przewiduje możliwości utworzenia służby ochrony kolei w metrze. W związku z powyższym na potrzeby Metra Warszawskiego został utworzony stały Komisariat Policji. Jest to służba posiadająca wszelkie uprawnienia związane z utrzymaniem należytego ładu i porządku publicznego. Policja dysponuje niezbędnymi zasobami i uprawnieniami w celu podejmowania działań prewencyjnych, interwencyjnych oraz wykrywczych. Nie ma więc mowy o jakimkolwiek „blokowaniu” utworzenia formacji o uprawnieniach służby ochrony kolei w metrze, gdyż obowiązujący stan prawny nie daje możliwości stworzenia w metrze takiej służby.

[To od Zarządu Spółki zależy, z czym i w jaki sposób wystąpi do Wojewody Mazowieckiego. Pani Bartoń pisze, że SMW zostało powołane w 2022 roku. A wcześniej? Wcześniej był przecież SOM – Straż Ochrony Metra. Proszę zapytać, jakimi zarobkami Metro zachęca nowych pracowników do wstąpienia w struktury SMW. Dopóki SMW nie zyska uprawnień SOK, dopóty każdy bezdomny czy graficiarz będzie miał w głębokim poważaniu respektowanie obecności pracowników SMW]uwagi pracowników Metra.

Odnośnie rzekomego braku reakcji Spółki na przypadki użycia wobec naszych Pracowników gróźb karalnych oraz ostrych narzędzi : Zarówno załączone zdjęcia, jak i opis sytuacji pochodzą sprzed ponad roku. I wbrew Pana sugestiom nie pozostało to wydarzenie bez reakcji ze strony Spółki:

[To jest tylko reprezentatywny przykład, a nie jedyny dowód. Przypominamy, że Dyżurnym Stacji został zabrany dostęp do cofania zapisu z monitoringu, co znacząco utrudnia udokumentowanie sytuacji potencjalnie niebezpiecznych. Przecież w pierwszym momencie człowiek myśli o sobie i swoim życiu, a nie o tym, żeby nagrywać czy fotografować całe zajście.] uwagi pracowników Metra.

1.Bezzwłocznie po otrzymaniu sygnałów o potencjalnej sytuacji zagrożenia służba BHP Warszawskiego Metra podjęła działania. Zweryfikowano stan bezpieczeństwa pracowników na stacjach i opracowano „mapę zagrożeń” z lokalizacją miejsc na terenie metra, gdzie gromadzą się osoby w kryzysie bezdomności lub osoby stwarzające zagrożenie. Mapa została przekazana m.in. do Policji i ZTM.

[Nie słyszeliśmy aby jakikolwiek dyżurny kiedykolwiek taką mapę widział. . ] – uwagi pracowników Metra

2.Wobec aktów agresji w stosunku do naszych pracowników wystąpiliśmy z inicjatywą objęcia dyżurnych stacji ochroną prawną, podobnie jak ma to miejsce w odniesieniu do prowadzących pojazdy pasażerskie w komunikacji miejskiej.

3.Tylko w ostatnim kwartale 2024 r. zgłoszono 830 wniosków o interwencję służb zewnętrznych (680 do Policji i 150 do Straży Miejskiej), a Straż Metra Warszawskiego podjęła ponad 7000 interwencji w stosunku do osób uciążliwych dla otoczenia, lub zakłócających normalne działanie metra. Od marca 2024 r. wystawiono dodatkowe, mobilne patrole Straży Metra Warszawskiego działające w przestrzeniach ogólnodostępnych.

[W dobrych czasach, kiedy Dyżurny czuł się bezpieczny, w stałej obsadzie stacji zawsze był obecny pracownik SMW/SOM. Niestety, z uwagi na redukcję kosztów zatrudnienia, SMW zostało połączone w dwuosobowe patrole, które poruszały się od stacji do stacji w wyznaczonych rejonach. Dalsze zaniedbania ze strony władz Spółki doprowadziły do tego, że z powodu braku wystarczającej liczby pracowników patrole dwuosobowe zostały zastąpione jednoosobowymi — by w rezultacie całkowicie je zlikwidować. Obecnie SMW obecne jest wyłącznie na stacjach, gdzie stacjonują pociągi w torach odstawczych, oraz na stacjach końcowych. Dodatkowo funkcjonuje patrol mobilny, który porusza się samochodem elektrycznym — z dość ograniczonym zasięgiem i koniecznością ciągłego zjazdu na STP w celu ładowania pojazdu. Ewentualnie, jeśli na danej zmianie jest „nadwyżka” pracowników, powoływany jest dodatkowy patrol, który jeździ od stacji do stacji. Takie działania mają zapewnić Dyżurnym bezpieczeństwo?] – uwagi pracowników Metra.

Zgromadzone informacje wskazują, że główny problem dotyczy grupy około 80, najbardziej uciążliwych, osób. Zachowanie tej grupy ewoluuje. Osoby te w poprzednich latach, gromadziły się na antresolach niektórych stacji. Stopniowo następowało przemieszczenie na perony i do pociągów, co zwiększyło uciążliwość dla pasażerów. Jednocześnie wzrósł też poziom agresji i świadomość swoistego parasola ochronnego dla tej grupy.

4.Niezależnie od powyższych działań od dłuższego czasu podejmujemy szereg inicjatyw mających na celu ograniczenie zjawiska:

•Zainicjowaliśmy i od lat organizujemy i bierzemy udział w spotkaniach, podczas których informujemy o problemie i staramy się ustalić zasady współpracy z innymi jednostkami. W spotkaniach tych z regułym uczestniczą przedstawiciele Urzędu Miasta i Zarządu Transportu Miejskiego.

•Przykładowo: w listopadzie 2022 r. Spółka brała udział w spotkaniu w Mokotowskim Centrum Integracji Mieszkańców z udziałem przedstawicieli Urzędu Miasta, ZTM, Straży Miejskiej, Ośrodka Pomocy Społecznej i in. instytucji w sprawie podsumowania wcześniejszych doświadczeń i wydarzeń adresowanych do osób w kryzysie bezdomności.

•W kwietniu 2023 r. w siedzibie Stołecznego Centrum Bezpieczeństwa odbyło się spotkanie z udziałem przedstawicieli ZTM, Policji, BPiPS i SCB. W tym samym miesiącu, podczas spotkania w siedzibie ZTM z udziałem innych przewoźników, Straży Miejskiej omówiono bieżącą sytuację i konieczne działania.

•W maju i czerwcu 2023 r. w SCB odbyły się kolejne spotkania z udziałem przedstawicieli ZTM, Policji, Straży Miejskiej i stowarzyszeń, podczas których informowaliśmy o problemach związanych z wydawaniem posiłków w pobliżu stacji Centrum oraz przebywaniem osób w kryzysie bezdomności w pociągach metra.

•W maju 2024 r. podczas spotkania w siedzibie Urzędu Miasta z udziałem wiceprezydenta m.st. Warszawy oraz z udziałem ZTM, Policji, Straży Miejskiej zaprezentowaliśmy tzw. mapę zagrożeń. W ślad za tym,

w czerwcu 2024 r. przesłaliśmy do Urzędu Miasta propozycje kierunków dalszego działania.

•W listopadzie 2024 r. w siedzibie ZTM, przy udziale przedstawicieli ZTM, służb i stowarzyszeń podsumowaliśmy dotychczasowe działania.

•W styczniu 2025 r. odbyło się w Urzędzie Miasta kolejne spotkanie z udziałem Wiceprezydenta Miasta, ZTM, SCB, SM, Policji i BPiPS. Także w styczniu 2025 r. odbyło się spotkanie w ZTM w celu omówienia możliwości zwiększenia kontroli biletowej. Efektem spotkań było zapewnienie kontrolerom biletów asysty SMW w celu zwiększenia bezpieczeństwa i skuteczności.

•Służby Metra reagują na sytuację w ramach posiadanych uprawnień. Straż Metra Warszawskiego interweniuje w przypadkach zagrożenia infrastruktury, dyżurni kontrolują czystość i dysponują firmy sprzątające, organizują dezynsekcje i dezynfekcje, wzywają streetworkerów bądź informują osoby w kryzysie o możliwościach uzyskania wsparcia. Wdrożyliśmy również specjalne procedury utrzymania czystości pociągów.

O jakości naszych działań świadczy, niedawna kontrola SANEPID sprawdzająca stan taboru, która nie wykazała żadnych nieprawidłowości. W dniu 26 lutego 2025 r. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w ramach nieplanowanej kontroli sprawdził 14 składów pociągów pierwszej i drugiej linii metra. W żadnym z nich nie stwierdził nieprawidłowości. Dodatkowo taka kontrola odbyła się na Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty gdzie również nie stwierdzono nieprawidłowości. Podobnie służby sanitarne nie wnoszą uwag do czystości stacji po ich skontrolowaniu.

W piśmie z 9 lipca 2024 r. do ówczesnej Zastępczyni Prezydenta m.st. Warszawy Pani Adrianny Porowskiej informowaliśmy, że na dodatkowe czynności, związane z zapewnieniem czystości oraz sprawności urządzeń (usuwanie fekaliów, naprawy unieruchomionych wind, schodów ruchomych oraz drzwi, naprawy zniszczeń w toaletach) w 2024 będziemy zmuszeni przeznaczyć 1,7 mln zł. W prowadzonym wówczas postępowaniu przetargowym na utrzymanie czystości stacji metra na lata 2025 – 2027 przewidzieliśmy wydatkowanie na wyżej wymieniony dodatkowy serwis kwoty na poziomie 5,4 mln zł.

Nasze zaangażowanie w likwidację skutków bytowania w metrze niektórych grup osób ma swój wymiar również materialny w postaci kosztów ponoszonych na utrzymanie standardów czystości, usuwanie skutków dewastacji, zwiększone zużycie wody, energii elektrycznej, ale również w zakresie utrzymania bezpieczeństwa.

To tylko wybrane przykłady działań podejmowanych przez Spółkę w celu rozwiązania problemu. Niezależnie od powyższego wielokrotnie kierowaliśmy do ZTM, Policji czy Straży Miejskiej wystąpienia pisemne z konkretnymi wnioskami i postulatami, w tym zwiększenia liczby patroli czy wprowadzenia zmian w Regulaminie Przewozów. Wielokrotnie również informowaliśmy ZTM o podejmowanych działaniach. Metro Warszawskie Sp. z o.o. działa w oparciu o Przepisy porządkowe obowiązujące w lokalnym transporcie zbiorowym organizowanym przez m. st. Warszawa. Regulacje te nie wprowadzają zakazu podróżowania dla żadnej kategorii osób. W efekcie nie ma formalnych podstaw do usuwania z terenu metra osób uciążliwych. Spółka wprowadziła liczne zmiany w zasadach postępowania będących w naszej gestii. Przedstawiliśmy szereg propozycji działań i deklarujemy chęć intensywnej współpracy. Jesteśmy zdania, że przywrócenie poczucia komfortu podróży pasażerom wymaga działań wielokierunkowych: zmian w prawie, zaangażowania służb odpowiedzialnych za porządek publiczny, intensyfikacji działań w zakresie pomocy w wychodzeniu z bezdomności. Spółka podejmowała wiele działań i wielokrotnie informowała o uciążliwościach związanych z przebywaniem w pociągach i strefie biletowej metra osób w kryzysie bezdomności. Inicjowaliśmy współpracę w zakresie udzielenia wsparcia tej grupie pasażerów. Od 2017 r. nawiązaliśmy ścisłą, systematyczną współpracę z organizacjami działającymi na rzecz osób w kryzysie bezdomności, jak naprzykład Kamiliańską Misją Pomocy Społecznej. Natomiast Biuro Pomocy i Projektów Społecznych m.st. Warszawy podpisało umowę ze Stowarzyszeniem Pomocy i Interwencji Społecznej i organizuje działania streetworkerskie również na terenie metra.

[Jak widać na przedstawionych rzeczywistych działaniach, każde zgłoszenie pracownicze jest traktowane z należytą powagą i podejmowane są kroki zmierzające do zapewnienia wszystkim pracownikom odpowiednich warunków pracy. Te wszystkie działania to tylko ładne PR-owe zagrywki, które nie mają żadnego realnego przełożenia na faktyczną poprawę bezpieczeństwa w Metrze. Rzekomy komisariat policji w MW mieści się na stacji C12 – i zanim ktokolwiek stamtąd się ruszy, to nie raz jest już dawno po jakiejkolwiek interwencji. Dyżurni są zostawieni sami sobie, nawet w sytuacjach zagrożenia. Był przypadek, kiedy za groźby karalne kierowane w stronę Dyżurnego, to właśnie ten Dyżurny musiał na własną rękę dochodzić sprawiedliwości w sądzie. Jak jasno wynika z powyższych przykładów – Metro Warszawskie to hermetyczna struktura, która nie dopuszcza do siebie żadnej krytyki. Nie słucha swoich pracowników, a już na pewno nie zapewnia im bezpieczeństwa. Zamiast inwestować pieniądze w bezsensowne akcje wizerunkowe, można by było w jakikolwiek sposób poprawić warunki pracy tych, którzy naprawdę odpowiadają za bezpieczeństwo pasażerów. Ale to wymagałoby inwestowania w pracownika – a do tego Zarząd Spółki, jak widać, nie jest przyzwyczajony.]uwagi pracowników Metra.

 

Wynagrodzenie

Poniżej dołączamy listę zarobków, jakie proponuje Metro dla poszczególnych stanowisk. Oczywiście są to tzw. „widełki”, ale doskonale pokazują dysproporcje między poszczególnymi stanowiskami – a w szczególności dysproporcje zarobków SMW.

Kierownik działu (np. p.Kubajewska) 4468-9283

Z-ca Kierownika działu 4189-8334

DM (Dyżurny Metra) 4754-7487

DR (Dyspozytor Ruchu) 3623-7910

DRiS (Dyżurny Ruchu i Stacji) 3338-6223

DS (Dyżurny Stacj) 3053-5798

SMW 2204-4213

 

POWIĘKSZ:

 

 

 

 

 

KOMENTARZ

Jako komentarz dajemy treść maila, który też przyszedł na naszą skrzynkę.

„Dyrekcja” metra nie ma kompetencji „zrobienia czegoś” z tym problemem (bezdomnych) w metrze. To tylko wykonawcy i dyrektor Grunke nie zrobi nic, bo służbowo nie może. Problem jest do rozstrzygnięcia wyżej – politycznie. Bardziej na szczeblu Lejk – Strzegowska – Trzaskowski (+ ewentualnie warszawska policja).

Co do odpowiedzi, jeśli ją Państwo otrzymają to o jej jakość zadba J.Lejk (najdłużej urzędujący prezes spółki transportowej w Warszawie) i rzecznik prasowa A.Bartoń, zatrudniona od 02.06.2008 (mąż w ratuszu) w ścisłej współpracy z byłym rzecznikiem metra, słynącym z miłości do prasy i dziennikarzy Krzysztofem Malawko – w metrze od początku stycznia 2008, zatrudniony (właśnie po to) jako emeryt na stanowisku zastępcy dyrektora do spraw przewozów.

Jak można było przeczytać wśród komentarzy na fb, metro to skostniała struktura. To prawda. Prezes lubi obstawić się „dziadkami”, którzy są wierni. Od „zawsze” doktryną Lejka było żeby o metrze było cicho. Czemu? Znają Państwo film Poszukiwany, poszukiwana? Polecam kwestię Dobrowolskiego o „za dobrej koncepcji”, po której zrobił się szum. Wypisz wymaluj. A w innych spółkach transportowych? Może być i sklep z gadżetami, bardziej funkcjonalne strony www. W metrze tylko doktryna – cicho, to nie my to ZTM, my nic nie możemy. Po ostatnich doniesieniach widać że nawet Stacji Techniczno_Postojowej na Kabatach „nie możemy” ochronić. Graficiarze wchodzą i malują jak chcą – a infrastruktura metra wraz z STP to obiekt obowiązkowej ochrony z tzw listy wojewody. Obiekt strategiczny dla planów obronności!

 

 

 

 

 


🔷 NIE ŻAŁUJ NA NAS PIENIĘDZY I WSPIERAJ Portal Warszawski, niezależne medium, które prawdziwie służy warszawiakom i Warszawie. Możesz nam się odwdzięczyć i i postawić nam kawę: https://buycoffee.to/portalwarszawski

Lub skorzystać bezpośrednio z konta o numerze: 61102049000000890231388541

 


 

 

Portal Warszawski. O krok do przodu

Wspieraj niezależne warszawskie media.

Dzięki Tobie możemy pełnić naszą misję

Konto do wpłat: 61102049000000890231388541

w tytule wpłat: Darowizna

Przeczytaj również

Logotyp Portal Warszawski
Kontakt

Ostatnie atykuły