Autoportrety” są zwierciadłem, w którym przeglądają się współcześni artyści i artystki. Dwadzieścia prezentowanych dzieł opowiada osobiste historie swoich twórców, przybliża ich sposób widzenia świata i zaprasza w podróż do źródeł sztuki. Wystawa w warszawskim Muzeum Narodowym powstała dzięki współpracy ze Stowarzyszeniem „Przyjaciele MNW”. Idea prezentacji nawiązuje do projektu dziewiętnastowiecznego kolekcjonera Karola hr. Korwin-Milewskiego, który gromadził malarskie wizerunki popularnych w jego czasach twórców.
Uwiecznić artystę
Inspiracją dla powstania wystawy „Autoportrety” był pomysł Ignacego Karola hr. Korwin-Milewskiego, kolekcjonera i mecenasa sztuki, który pod koniec XIX wieku zamówił dla siebie autoportrety i portrety popularnych wówczas malarzy. Chciał w ten sposób stworzyć kanon przedstawicieli ówczesnego świata sztuki polskiej i zachować malarskie wizerunki znanych artystów dla przyszłych pokoleń. Zgromadzona przez niego kolekcja trafiła do Muzeum Narodowego w Warszawie. Po ponad 100 latach Muzeum razem ze Stowarzyszeniem „Przyjaciele MNW” nawiązało do tej tradycji i wystosowało podobne zaproszenie do współczesnych polskich artystek i artystów. Te korespondujące ze sobą przedsięwzięcia pokazują ciągłość tradycji kultury artystycznej i ponadczasowość tematyki autoportretu.
Poczet współczesnych twórców
Na zaproszenie do współtworzenia kolekcji autoportretów i wystawy w MNW odpowiedzieli: Paweł Althamer, Mirosław Bałka, Agnieszka Brzeżańska, Rafał Bujnowski, Barbara Falender, Izabella Gustowska, Zuzanna Janin, Łukasz
Korolkiewicz, Katarzyna Krakowiak-Bałka, Zbigniew Libera, Rafał Milach, Jarosław Modzelewski, Agnieszka Polska, Katarzyna Przezwańska, Karol Radziszewski, Joanna Rajkowska, Wilhelm Sasnal, Jadwiga Sawicka, Aleksandra Waliszewska i Artur Żmijewski. Wybór twórczyń i twórców nie wyczerpuje różnorodności współczesnej polskiej sztuki, ale wzmacnia zainteresowanie nią i otwiera szerszą dyskusję o artystycznym kanonie.
Premierowa prezentacja dzieł
Wszystkie prace z wystawy „Autoportrety” są prezentowane po raz pierwszy. Artyści i artystki nie byli ograniczeni żadnymi warunkami wstępnymi w zakresie techniki wykonania czy sposobu (re)prezentacji, nie zostały im także narzucone
wymiary ani układ kompozycyjny. Jedynym wymogiem była unikatowość dzieła. Twórcy wybrali zróżnicowane formy i media sztuk wizualnych, m.in. malarstwo, rysunek, rzeźbę, fotografię, wideo, instalację i instalację dźwiękową. Dzieła
reprezentują więc szerokie spektrum najnowszych nurtów sztuki, poruszają temat redefinicji roli artysty, dzieła sztuki i samej instytucji muzeum
Portal Warszawski. O krok do przodu