Bardzo powoli zbliża się koniec najdroższej łąki świata przy zbiegu Czerniakowskiej i Chełmskiej. W dniu 5 maja na wniosek obecnego właściciela z 2019 roku wydano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie „zabudowy wielofunkcyjnej mieszkaniowo-biurowo-usługowej z garażami wielopoziomowymi przy ulicach Czerniakowskiej, Chełmskiej i Polkowskiej w Dzielnicy Mokotów m.st. Warszawy”. To ważny krok w kierunku otrzymania pozwolenia na budowę w ramach której może powstać nawet 1600 mieszkań – czytamy na portalu Tu było, tu stało.
Rys historyczny tego miejsca….
Początki współczesnej historii tego miejsca to połowa lat 50. XX wieku. Wówczas podjęto decyzje o budowie w tym miejscu zajezdni dla trolejbusów i autobusów. W nowej zajezdni R-9 „Chełmska” od 16.01.1960 zaczęły stacjonować trolejbusy, a od 2 października 1966 również autobusy. Po likwidacji trolejbusów w 1973 roku cały obiekt służył jako zajezdnia autobusowa do 2006 roku. Kilka lat wcześniej dawną halę obłsugi trolejbusów – położoną najbliżej skrzyżowania Czerniakowskiej i Chełmskiej wynajęto na supermaket. Po likwidacji zajezdni teren wystawiono na sprzedaż. W przetargu udział wzięło 12 firm. Warunki zabudowy przewidywały ośmiopiętrową zabudowę, a od strony południowej 15. piętrową wieżę. Teren obejmował obszar ponad 50 tysięcy m². Przetarg rozpoczął się od kwoty 95 milionów złotych. Zażartą licytację wygrała hiszpańska firma deweloperska z kwotą 371 mln 450 tys. zł, czyli około 7,2 tys. zł za m² gruntu. Rozebrano hale zajezdni. A potem zaczął się kryzys… Hiszpańska firma wycofała się z inwestycji w Polsce.
Teren po zajezdni znalazł się w rękach jednego z banków. Przez 12 lat nie było chętnych na zakup tak drogiej działki.
Teren po zajezdni najpierw stał się łąką na której z czasem rosło coraz więcej drzew. Dopiero w grudniu 2018 roku udało się bankowi działkę sprzedać. Nabywcą jest jedna z firm developerskich działających na terenie Warszawy. W 2019 roku nabywca działki złożył wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanej przy Chełmskiej inwestycji. Na terenie dawnej zajezdni przewidziana jest zabudowa o wysokości od 22 do 85 metrów. Co oznacza 9 budynków o wysokości od 6 do 9 kondygnacji i jeden w południowo- wschodnim narożniku przy Czerniakowskiej od strony skrzyżowania z Witosa liczący 27 kondygnacji (85 metrów).
za; Tu było, tu stało
zdjęcie: Teren po rozbiórce zajezdni. Widok z kładki nad Czerniakowską. 5.03. 2013. Fot. K. Olszak/TBTS
PW