Gry wideo stanowią jeden z kluczowych elementów współczesnej kultury i chociaż jeszcze kilkadziesiąt lat temu wydawałoby się to nieprawdopodobne, dzisiaj – za sprawą fenomenalnego rozwoju technologii i poetyki gier – mogą one realnie wpływać na nasze życie. Zachęcamy do szerokiego włączania gier edukacyjnych w proces dydaktyczny uczniów. Włączanie gier do systemu edukacji pozwala na przekazywanie wiedzy w sposób atrakcyjny dla ucznia, rozwijanie umiejętności miękkich i poszerzanie granic wyobraźni.Taką grą jest ” This war of mine”.
Pierwsza gra już dostępna !
Wielokrotnie nagradzana i omawiania w kontekstach pedagogicznych oraz społecznych. Nieprzypadkowo jako pierwsza gra w historii polskiej edukacji znalazła się wśród propozycji szkolnych lektur uzupełniających. This War of Mine, to dzieło rodzimego 11 bit studio, które konfrontuje gracza z realiami wojen domowych, a następnie – wzorem szeregu arcydzieł dwudziestowiecznej, antywojennej prozy – proponuje pogłębienie humanistycznej refleksji o perspektywę ofiar: bezbronnych cywilów, w tym dzieci.
W ramach programu tworzymy bazę rekomendowanych gier gotowych do pobrania. Dodatkowo proponujemy scenariusze lekcji z przedmiotów realizowanych w ramach podstawy programowej. Materiały umożliwiają łatwe włączenie gier w proces dydaktyczny – czytamy na stronie Ministerstwa Edukacji.
This War of Mine
This War of Mine to wyjątkowa gra wideo opowiadająca o losach cywilów usiłujących przetrwać w mieście ogarniętym przez konflikt zbrojny. Cechuje ją niezwykły realizm w oddaniu ponurej rzeczywistości towarzyszącej wojnom i bezkompromisowe ukazanie wyniszczającej moralnie i fizycznie walki o życie. Jednocześnie interaktywność będąca domeną gier wideo pozwala spojrzeć na trudną tematykę z perspektywy uczestnika zdarzeń. This War of Mine przygotowano z dbałością o detale. Gra powstała w oparciu o analizę szeregu konfliktów zbrojnych z ostatnich kilkudziesięciu lat. Wydarzenia takie jak Powstanie Warszawskie, Szturm Groznego, czy wojna w Syrii były analizowane szczególnie pod kątem losów ludności cywilnej. W procesie tworzenia gry uwzględniono także badania ukazujące wpływ traumatycznych przeżyć na psychikę dorosłych i dzieci. Z kolei relacje naocznych świadków oblężenia Sarajewa posłużyły twórcom za główną inspirację.
Zadaniem gracza jest kierowanie grupą ocalałych cywili. Niektórzy z nich są głodni, inni załamani lub ciężko chorzy. Łączy ich jedno – wszyscy chcą przeżyć. Starania o medykamenty i żywność, handel wymienny, czy konieczność dbania o najmłodszych wyznaczają w grze rytm szarej codzienności. Podobnie jak nocne przeczesywanie okolicy w poszukiwaniu zasobów oraz sytuacje, w których należy podejmować moralnie skomplikowane decyzje. Wszak nie da się ocalić wszystkich i na ogół przyjdzie nam wybierać pomiędzy mniejszym a większym złem. Jedno jest pewne, świat wokół nie jest tym, który znamy. Każde wyjście ze schronienia może skończyć się śmiercią z rąk agresywnych bandytów lub uzbrojonych żołnierzy.
Portal Warszawski