Nowy eCitaro G to pierwszy, w pełni zasilany energią elektryczną autobus przegubowy Mercedes-Benz. Mieszcząc aż do 146 pasażerów, jest ważnym elementem rozwoju oraz efektywnego transportu miejskiego. Dwie osie napędowe zapewniają wysoką moc napędu nawet w przypadku wymagającej topografii terenu a także wysoką efektywność rekuperacji. A dzięki najnowocześniejszym bateriom najnowszej generacji eCitaro G bez najmniejszego problemu pokonuje trasy liczące ok. 220 km. Ale to wersja pełna, w Warszawie jest testowany inny model.
Autobus przegubowy o długości 18,13 m i wysokości 3,40 m jest dostępny z trzema lub czterema drzwiami. Stosowany w eCitaro G system modułowy umożliwia różne kombinacje baterii – a tym samym odpowiednią konfigurację na każde potrzeby. Ten w pełni elektryczny autobus przegubowy wyposażany jest opcjonalnie przez Mercedesa w minimum cztery, maksymalnie siedem baterii o pojemności do 686 kWh. Maksymalnie pięć z nich zabudowywanych jest z przodu pojazdu, a w przypadku maksymalnej konfiguracji jeden umieszczany jest na tylnym członie i jeden w dawnej komorze silnika.
Nie inaczej jest we wnętrzu: Tu eCitaro G również prezentuje się jako nowoczesny autobus przegubowy, który spełnia wszystkie wymagania współczesnego transportu pasażerskiego w obszarach miejskich. Przykładem może być niska podłoga eCitaro G sięgająca od pierwszego do ostatniego rzędu foteli, która zapewnia wysoki komfort i szybki przepływ pasażerów. Autobus przegubowy o długości 18,13 m i wysokości 3,40 m jest dostępny z trzema lub czterema drzwiami.
Citaro G z silnikiem spalinowym. Średnica zawracania, średnica obrysowa i szerokość skrętu również korespondują z wartościami Citaro G. Dlatego też eCitaro G porusza się na drogach w identyczny sposób.
Przegubowy eCitaro G pozwala na bezpieczne manewry nawet w wąskich uliczkach. Przedni i tylny człon pojazdu są połączone za pomocą sprawdzonego przegubu niskopodłogowego z opracowanym przez Mercedes-Benz unikalnym systemem zabezpieczenia przeciwzgięciowego (ATC). Ta innowacyjna technologia gwarantuje wysoką stabilność i imponującą zwrotność. Nawet na biegu wstecznym manewrowanie jest niezwykle wygodne. Jest to możliwe m.in. dzięki niezależnemu zawieszeniu kół przedniej osi, które sprawia, że eCitaro G jest wyjątkowo zwrotny i jeszcze bardziej zwiększa się komfort jazdy. Technologia napędu eCitaro G została zaprojektowana dokładnie pod kątem specjalnej koncepcji pojazdu. I tak eCitaro G produkowany jest standardowo jako autobus przegubowy z napędem na oś umieszczoną w tylnym członie. Ponadto jest on też przez nas dostosowywany dokładnie do indywidualnych wymagań operatora. Jeżeli na przykład wymagania dotyczące mocy i trakcji są szczególnie wysokie, na przykład ze względu na topografię lub trudne warunki eksploatacji w okresie zimowym, jest on opcjonalnie dostępny z dwoma osiami napędzanymi. Oś elektryczna ZF AxTrax AVE jest wtedy używana nie tylko jako oś tylna, ale dodatkowo także jako oś środkowa. Ta wyjątkowa konfiguracja zapewnia lepsze osiągi i doskonałą trakcję pojazdu – nawet gdy eCitaro G musi pokonywać trasy w trudnych warunkach. Warto wskazać w tym miejscu na jeszcze jedną korzyść, która dodatkowo polepsza efektywność ekonomiczną: Druga oś napędzana zwiększa zdolność eCitaro G do rekuperacji i zmniejsza zużycie opon.
Reasumując:
– 6 packów baterii o łącznej pojemności 588 kWh (2 packi w tylnej komorze silnika i 4 na dachu), wysokość 3,45 m. SIP składa się z sterownika firmy LAWO, przedniego, bocznego i tylnego wyświetlacza LED.
– Warszawska wersja: liczba miejsc siedzących: 31
– Liczba miejsc stojących: 39
– Liczba miejsc na wózki inwalidzkie: 1
– Czas zakończenia testów: maksymalnie 12 grudnia 2024
Mercedes Benz eCitaro będzie obsługiwany przez zajezdnię R-4 „Stalowa”. Numer taborowy 957.
Portal Warszawski. O krok do przodu