Obalamy kolejne kłamstwo ZDM! Przebudowa Ronda Zesłańców Syberyjskich za milion służyć będzie wyłącznie rowerzystom

Wybraliśmy wykonawcę projektu przebudowy ronda Zesłańców Syberyjskich. Zgłosiła się jedna firma, której oferta opiewa na nieco ponad 781 tys. zł – ponad 100 tys. zł mniej niż zabezpieczyliśmy na ten cel. Po analizie postanowiliśmy z niej skorzystać, a pod koniec maja podpisaliśmy umowę. Wykonawca ma 16 miesięcy na opracowanie kompleksowego projektu przebudowy – czytamy na stronie ZDM Warszawa.

Jakie zmiany szykuje ZDM?

Skrzyżowanie u zbiegu Woli i Ochoty ponad dwie dekady temu zostało przebudowane na trzypoziomowy węzeł drogowy. Z dzisiejszej perspektywy można powiedzieć, że rondo jest z poprzedniej epoki – powstało na długo przed obowiązującymi obecnie w stolicy wytycznymi projektowymi infrastruktury pieszejotwiera się w nowej karcie i rowerowejotwiera się w nowej karcie.

Efektem są rozwiązania dość niefortunne i nieprzystające do współczesnych standardów. Przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe zostały połowicznie umieszczone pod ziemią. Jezdnię po południowej stronie pokonuje się w poziomie terenu, a następnie chodnik i droga rowerowa pod ostrym kątem zagłębiają się pod powierzchnię i zakończone są schodami. Całkowicie brakuje też połączenia pieszo-rowerowego w osi wschód-zachód po północnej stronie ronda.

Rondo Zesłańców Syberyjskich jest więc “czarnym punktem” na mapie Warszawy pod kątem dostępności dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Stanowi też poważną barierę w rozwoju ruchu rowerowego, choć leży na przecięciu głównych tras rowerowych biegnących wzdłuż al. Prymasa Tysiąclecia, Alej Jerozolimskich oraz ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku.

Celem projektu jest likwidacja istniejących przejść podziemnych i zastąpienie ich naziemnymi. Równolegle do przejść zostaną wyznaczone przejazdy rowerowe. Wiąże się to oczywiście z koniecznością przeprojektowania sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniu. Istniejące drogi rowerowe, obecnie wykonane z kostki betonowej, zostaną zbudowane od nowa – szersze i asfaltowe. Przebudowane zostaną również chodniki oraz przystanki autobusowe.

Projektant ma za zadanie narysować tymczasowy przebieg drogi dla rowerów w rejonie autobusowego Dworca Zachodniego, który w przyszłości ma zostać przebudowany. Taka etapowa trasa załata brak w infrastrukturze rowerowej po północnej stronie Alej Jerozolimskich między rondem i kolejowym Dworcem Zachodnim.

Fakty

To rondo ma pecha, gdyż bodajże z 15 lat temu kiedy zapadła decyzja o tym, żeby wybudować tam małą obwodnicę, którą będę mogły jeździć tiry, zaprojektowano fatalnie tunel, który uniemożliwił ciężki ruch. Jest prawdą, że rondo to jest źle zaprojektowane ale ofiarami, według filozofii aktywistów z ZDM są tylko rowerzyści.

Ale główne założenia nowego projektu są niebezpieczne i oto one:

  • likwidacja bezpiecznych i bezkolizyjnych przejść podziemnych
  • docelowe spowolnienie i ograniczenie ruchu głównej arterii miejskiej
  • dodatkowym atutem będzie rozplanowanie budowy na jak największą liczbę lat by na jak najdłużej wyeliminować ruch w tej części miasta.

A w sumie zaczęło się niewinnie, na początek zwęzili kawałek Marszałkowskiej, potem wybudowali tam przejścia dla pieszych, następnie zlikwidowali przejścia w Al. Ujazdowskich a potem poszło już gładko. Po tych wyborach przestali się krępować i rozbierają wszystko aby ułatwić życie wyłącznie rowerzystom, bo teraz już nikt im nie podskoczy. Ale chyba najbardziej skandaliczną rzeczą i decyzją jest likwidacja infrastruktury tak aby nikomu nie przyszło na myśl jej odbudowania. Z punktu widzenia zarządzania miastem i strategią jest to powolne zabijanie miasta.

Ale przyjdzie dzień, w którym mieszkańcy zrozumieją, że już nie chcą 15 minutowych miast i trzeba towarzystwo pogonić. Już pierwsze przymiarki do miast 15 minutowych zaczyna wprowadzać się na Targówku. Organizuje się spotkanie z propagatorami tej koncepcji, potem nazwą to konsultacjami i przy aplauzie gawiedzi zamkną dzielnicę tworząc getto.

Każdy ich dzień przy władzy to kolejne miliony wyrzucone w błoto i odbudowa zniszczeń będzie coraz bardziej kosztowna. Sądowo i infrastrukturalnie bo odpowiedzialność ich nie minie.

Portal Warszawski. O krok do przodu

Przeczytaj również

Logotyp Portal Warszawski
Kontakt

Ostatnie atykuły

Portal-Warszawski