Po nierozstrzygniętym konkursie na dyrektora Teatru Dramatycznego zdecydowaliśmy o odstąpieniu od procedury konkursowej. Zwróciłam się z propozycją do Wojciecha Farugi, któremu kończy się kontrakt w Teatrze w Bydgoszczy. Propozycja programowa, doświadczenie zarządzania teatrem publicznym i pozycja Wojtka Farugi jako reżysera są najlepszą rekomendacją. Uważam, że Wojciech Faruga najlepiej podoła wyzwaniom związanym z poprowadzeniem największej miejskiej sceny, zarówno pod względem artystycznym jak i organizacyjnym – czytamy w oświadczeniu Aldony Machnowskiej – Góry.
Zależy nam aby w Teatrze Dramatycznym pracowali reżyserzy i reżyserki, którzy rzadko współpracują z warszawskimi scenami
Wojciech Faruga ma zostać powołany na 5-letnią kadencję od 1 listopada br. Do końca sierpnia jest jeszcze dyrektorem Teatru Polskiego w Bydgoszczy, ma też zobowiązania dotyczące pracy nad premierą we wrześniu i październiku w Teatrze Narodowym w Warszawie. Na swoją zastępczynię wskazał Julię Holewińską, reżyserkę i dramaturżkę oraz Mariusza Guglasa – obecnie p.o. dyrektora Teatru Dramatycznego. W porozumieniu z Mariuszem Guglasem, p.o. dyrektora Teatru Dramatycznego, ustalono, że Wojciech Faruga już od czerwca, będzie zatrudniony w Teatrze Dramatycznym, jako konsultant ds. programowych, aby przygotować repertuar na sezon 2024/2025.
Powołanie bez konkursu zakłada uzyskanie zgody na odstąpienie od procedury konkursowej od Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz uzyskanie opinii od środowisk twórczych i związków zawodowych działających w teatrze.
Wojciech Faruga i Julia Holewińska przedstawili wizję repertuarową i plan rozwoju Teatru, w którym czytamy:
„Teatr Dramatyczny to jedna z najważniejszych scen z kraju, z ogromnymi tradycjami, zasobami i potencjałem. Od kilku sezonów boryka się jednak z różnorakimi kryzysami i podziałami. Podzielony jest zespół i widownia. W naszej opinii nadrzędnym celem nowej dyrekcji Teatru powinna być zatem próba połączenia, scalenia, dialogu. SPAJANIE HORYZONTÓW rozumiemy wielopłaszczyznowo. Chcemy, by Teatr Dramatyczny był miejscem, które łączy, także przeciwieństwa, miejscem otwartym dla wszystkich, miejscem dialogu, miejscem, które nie wyklucza ze względu na światopogląd, wiek, gust czy wykształcenie. Chcielibyśmy, by był spoiwem wielu pokoleń, miejscem spotkań i wymiany myśli, które połączy wiele środowisk. Ważne jest dla nas, by teatr miał różnoraki repertuar, który przyciągnie widownię o bardziej tradycyjnych upodobaniach (Duża Scena) jak i odbiorców bardziej progresywnych (Mała Scena).
W dobie kryzysu, inflacji, ale także nadprodukcji, łączenie zasobów warszawskich instytucji wydaje się niezwykle ważne. W ramach idei ŁĄCZENIA HORYZONTÓW ważne jest także, by Teatr Dramatyczny stał się pomostem do wymiany twórczej pomiędzy Wschodem a Zachodem. Teatr Dramatyczny jest teatrem miejskim, dlatego chciałbym, by odpowiadał na wyzwania współczesnej, dynamicznie zmieniającej się Warszawy z jej wielokulturowością i różnorodnością. Do współpracy przy każdym spektaklu zapraszamy uznanych pisarzy i reżyserów, zależy nam bowiem na jak najwyższym poziomie literacko-artystycznym spektakli. W naszej propozycji programowej znaleźli się także reżyserzy i reżyserki filmowi. Łączenie osób zajmujących się literaturą i teatrem, a także filmem i teatrem, rozumiemy, jako kolejną płaszczyznę realizacji hasła SPAJANIA HORYZONTÓW. Wierzymy, że praca z nimi może być atrakcyjna dla zespołu aktorskiego Teatru Dramatycznego.
Zależy nam, by w Teatrze Dramatycznym pracowali reżyserzy i reżyserki, którzy rzadko współpracują z warszawskimi scenami. Mamy bowiem wrażenie, że kilka z warszawskich scen zaprasza tę samą grupę twórców i twórczyń, co mocno zaciera autonomiczność poszczególnych scen. Do współpracy pragniemy zapraszać również twórców i twórczynie spoza Polski.”
Portal Warszawski. O krok do przodu