[KOMENTARZ] Wiódł ślepy kulawego! Ruszają właśnie quasi konsultacje zmian w komunikacji po otwarciu tramwaju do Wilanowa!

Wkrótce zostanie oddana do użytku nowa trasa tramwajowa przez Dolny Mokotów do Wilanowa. To ponad 7 km nowego torowiska, szybszy i sprawniejszy dojazd do Śródmieścia i innych rejonów Warszawy.

Oficjalny przekaz

To jedna z największych inwestycji tramwajowych w Polsce. Nowa, 7,5 km trasa połączy intensywnie rozbudowującą się w ostatnich latach część Wilanowa z trasą wzdłuż ulicy Puławskiej i Marszałkowskiej.  Nowa trasa rozpoczyna się przy skrzyżowaniu ulicy Puławskiej i Goworka. Tramwaje zjeżdżają w dół warszawskiej skarpy ulicami Goworka i Spacerową – ten odcinek jest już oddany do ruchu, tramwaje linii 11 jadą tędy do ulicy J. Gagarina i nią do przystanku Sielce przy Czerniakowskiej. Nowe połączenie cieszy się dużą popularnością, w dzień powszedni z odcinka trasy „jedenastki” na ulicach J. Gagarina, Spacerowej i Goworka korzysta ponad 5 tys. osób. W kierunku Miasteczka Wilanów składy od skrzyżowania ulic Belwederskiej, Spacerowej i J. Gagarina pojadą prosto ulicami Belwederską i Jana III Sobieskiego do przystanku końcowego u zbiegu alei Rzeczypospolitej i A. Branickiego. W drodze do Wilanowa tramwaj zatrzyma się na 12 przystankach. Przewidziany czas przejazdu będzie krótszy niż dla autobusowej linii przyspieszonej dzięki sterowaniu sygnalizacja świetlną i zastosowanym priorytetom na skrzyżowaniach.

Ale to nie wszystko. Trwa budowa odnogi na Stegny wzdłuż ulicy św. Bonifacego, która połączy się z budowaną trasą do Wilanowa. Przy skrzyżowaniu ulicy św. Bonifacego i Jana III Sobieskiego tramwaje będą mogły skręcać w kierunku centrum i w kierunku Wilanowa. Długość tego odcinka to około 800 metrów, a zakończy go wspólna pętla tramwajowo-autobusowa na wysokości Szkoły Podstawowej im. Raoula Wallenberga, tu gdzie dziś jest pętla autobusowa Stegny. To będzie „klasyczna” pętla czyli składy będą zmieniały kierunek jazdy objeżdżając ją dookoła. Dla tramwajów będą dwa tory z peronami, w tym jeden wspólny – tramwajowo-autobusowy. W ten sposób powstanie wygodne miejsce do przesiadek.

Wszystkie nowe przystanki będą wyposażone w wiaty, ławki, wygrodzenia ochronne i nowoczesny system informacji pasażerskiej. Standardowo wszystkie z nich będą przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Torowiska nowych tras będą obsadzone odpornym na niekorzystne warunki pogodowe rozchodnikiem. Nie tylko na torach będzie zielono – w ramach całego projektu zostanie posadzonych kilkaset drzew. Nowością będą drzewa, zasadzone bezpośrednio na szerszych peronach przystankowych – wzdłuż całej trasy tramwajowej na Wilanów będzie naprawdę zielono!

Otwarcie nowej trasy zmieni sieć Warszawskiego Transportu Publicznego, dlatego planujemy zmiany w układzie linii tramwajowych i autobusowych obsługujących Śródmieście, Dolny Mokotów, Wilanów oraz Ursynów. Zaproponowany układ chcielibyśmy skonsultować z Państwem, jako użytkownikami.

Tramwaje dojadą w głąb intensywnie zabudowującego się rejonu Warszawy, a trasa prowadzi przez obszary o gęstej zabudowie mieszkaniowej, dlatego efektywniejsze i sprawniejsze połączenia tramwajowe zastąpią część dotychczasowych linii autobusowych, których trasy pokrywają się z nową trasą tramwajową. Chcemy także zapewnić sprawny dojazd do tramwajów z osiedli, które nie są położone bezpośrednio przy nowej trasie – m.in. osiedla Bernardyńska oraz Zawodzia i Kępy Zawadowskiej. Część zmian obejmie również Powiśle, Powsin oraz Ursynów – będą one wynikały właśnie z korekt w Wilanowie.

Połączenia do Wilanowa będą oparte o trzy linie tramwajowe – 14, 15 i 19, które łącznie zapewnią częstotliwość kursowania co 2 minuty w godzinach szczytu, co 3 minuty poza godzinami szczytu i co 4 minuty w weekendy. Te trzy linie zastąpią również linie autobusowe łączące Śródmieście z Dolnym Mokotowem i Wilanowem – 501, 519 i 522, oferując w godzinach szczytu ok. 30 kursów (zamiast dotychczasowych 16 autobusowych) i ok. 6 tys. miejsc w tramwajach (zamiast dotychczasowych ok. 2 tys. w autobusach). Dojazd z Miasteczka Wilanów do Śródmieścia zajmie zaledwie 25 minut, co będzie możliwe m.in. dzięki zastosowaniu priorytetu w sygnalizacji świetlnej dla tramwajów.

Komentarz

Powiedzieć, że Warszawą zarządzają nieuki to nie powiedzieć nic. W krajach cywilizowanych, (Warszawa bardzo aspiruje aby takim być)  takie konsultacje byłyby przeprowadzone na etapie planowania inwestycji, a nie na etapie zaawansowanej budowy, ale z tą rożnicą, że w Warszawie są quasi konsultacje! Warto tu wspomnieć, że w Warszawie dramatycznie brakuje fachowców, np. szefem ZTM dyrektorem jest kobieta, która nie ma o tym zielonego pojęcia, w ZDM to samo.

Dokładnie tak jest jak w tytule, urząd nie ma pomysłu na komunikację w tym regionie, więc wymyślili sobie kreski i teraz będą przekonywać mieszkańców, że to super pomysł, a mieszkańcy będą się stresować tym, że zabierają im właśnie jakiś autobus.

Dodatkowo zapewne te konsultacje mają tylko potwierdzić wizję urzędników, a nie być realną dyskusją o poprawie transportu publicznego w danym regionie.

Portal Warszawski. O krok do przodu

Przeczytaj również

Logotyp Portal Warszawski
Kontakt

Ostatnie atykuły

Portal-Warszawski