Już za chwilę XXIV Festiwal Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu. Ruszyła sprzedaż biletów na to niezwykłe wydarzenie!
W kwietniu 2024 roku mija 40 lat od historycznych koncertów wybitnego skrzypka Yehudiego Menuhina w Filharmonii Narodowej z powstałą na tę okazję orkiestrą symfoniczną, zbudowaną wokół rdzenia smyczków Polskiej Orkiestry Kameralnej Jerzego Maksymiuka. Po tych koncertach ofertę poprowadzenia orkiestry złożyli Menuhinowi ówczesny jej menedżer Franciszek Wybrańczyk i dyrektor Centrum Sztuki Studio Waldemar Dąbrowski. Zespół kierowany przez nowego pierwszego gościnnego dyrygenta niebawem zaczął regularnie koncertować pod nazwą Sinfonii Varsovii – od 1997 współprowadzony przez Krzysztofa Pendereckiego jako dyrektora muzycznego, a następnie artystycznego. Przez lata orkiestra celebrowała ten akt założycielski uroczystymi koncertami urodzinowymi, organizowanymi wiosną w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, jednak jubileusz 40-lecia zdecydowała się uczcić całorocznym urodzinowym cyklem.
Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu
Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu to muzyczny prezent orkiestry dla mieszkańców Warszawy. Po raz pierwszy odbył się w 2001 roku z inicjatywy wieloletniego dyrektora Sinfonii Varsovii, Franciszka Wybrańczyka. Kierowany przez niego zespół przez długi czas nie posiadał własnej siedziby, a muzycy Sinfonii Varsovii o wiele częściej koncertowali za granicą niż w rodzinnym mieście. Tak właśnie narodził się pomysł, aby Sinfonia Varsovia odbywała wyjątkowe tournée po różnych dzielnicach Warszawy, grając koncerty specjalnie dla warszawiaków i warszawianek. Od kiedy siedziba Sinfonii Varsovii mieści się na przy Grochowskiej 272, wiele koncertów w ramach festiwalu odbywa się również w tym miejscu, wzbogacając życie muzyczne na prawym brzegu Wisły.
Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu obejmuje zarówno koncerty kameralne, orkiestrowe, jak i wydarzenia dla dzieci oraz z muzyką współczesną. W poprzednich latach wydarzenia odbywały się w największych salach koncertowych Warszawy, a także w miejscach, będących na co dzień poza głównym nurtem muzycznym – domach kultury, kościołach, muzeach czy też na świeżym powietrzu – w amfiteatrach oraz na specjalnie ustawionej scenie na placu Defilad. W latach 2020-2023 festiwal odbywał się w otoczonym zielenią Pawilonie Koncertowym w siedzibie orkiestry. W 2024 festiwal ponownie rusza w muzyczną podróż przez Warszawę.
7 wydarzeń
Podczas 24. edycji Festiwal Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu wraca do swojej pierwotnej formuły, zaproponowanej przed laty przez jego założyciela i pierwszego menedżera orkiestry, Franciszka Wybrańczyka. Tegoroczne koncerty będą rozproszone po całej stolicy i odbędą się w Śródmieściu, na Żoliborzu, Mokotowie i po prawej stronie Wisły – na Kamionku.
Przed nami 7 wydarzeń: dwa koncerty familijne z okazji Dnia Dziecka (1 czerwca), koncert kameralny z udziałem młodych wykonawców (18 maja) oraz cztery koncerty symfoniczne (13, 28 maja oraz 4 i 9 czerwca) z udziałem międzynarodowej i polskiej obsady dyrygentów (Henrik Nánási, Daniel Mieczkowski, Christopher Austin i Joolz Gale) oraz solistów (skrzypek Jakub Haufa, wiolonczelista Jakob Kullberg, śpiewaczki Iwona Sobotka, Agnieszka Rehlis oraz śpiewacy Tadeusz Szlenkier i Tomasz Konieczny).
Festiwal spinają dwa wyjątkowe wydarzenia, które są dowodem, że otwartość Sinfonii Varsovii względem jej publiczności nie jest pustą deklaracją! Sinfonia rozpocznie 13 maja w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej wspólnym, radosnym świętowaniem wartości demokratycznych przy dźwiękach IX Symfonii Ludwiga van Beethovena. Po raz pierwszy w 40-letniej historii orkiestry w wykonaniu artystycznym wezmą udział… mieszkańcy i mieszkanki Warszawy pod szyldem Warszawskiego Chóru Obywatelskiego. Hymn O, Radości, iskro bogów… zabrzmi również tego wieczoru we wspólnym śpiewie zebranej publiczności.
Na zakończenie festiwalu, 9 czerwca w Pawilonie Koncertowym Sinfonii Varsovii, w warunkach o wiele bardziej intymnych, będzie można spotkać ulubionych artystów orkiestry… siadając obok nich przy pulpicie! Zróżnicowany emocjonalnie i technicznie repertuar zabrzmi w trzech częściach, w przerwach między którymi nastąpi zmiana usadzenia publiczności – tak, by umożliwić uczestnictwo w tym doświadczeniu grupie blisko 200 słuchaczy.
Podczas dwóch pozostałych koncertów symfonicznych spotkamy się z klasycznymi pozycjami repertuaru filharmonicznego:
koncertmistrz Sinfonii Varsovii Jakub Haufa wystąpi w roli solisty w śpiewnym, hollywoodzkim z ducha Koncercie skrzypcowym Ericha Wolfganga Korngolda (28 maja, Muzeum Historii Polski), a duński wiolonczelista Jakob Kullberg wykona perłę romantycznego repertuaru solowego,
Koncert wiolonczelowy Roberta Schumanna (4 czerwca, Studio S1 im. Lutosławskiego).
Podczas obu wieczorów dojdzie do prawykonań: w pierwszym z nich polskiej premiery utworu Incontri Piotra Mossa, po raz pierwszy wykonanego w Paryżu ponad 40 lat temu, w drugim – światowej premiery II Koncertu wiolonczelowego Western Nielsa Rønsholdta, ukończonego kilka tygodni temu.
Wraz z końcem sezonu artystycznego zamyka się kolejna edycja Akademii Sinfonia Varsovia
Tradycyjny specjalny, finałowy koncert kameralny (18 maja, Nowa Miodowa) z udziałem studentów i ich mistrzów zazwyczaj charakteryzuje się pozytywną energią i atrakcyjnym repertuarem. Akademicy Sinfonii Varsovii kontynuują tradycję wykonań symfonii Beethovena w składach kameralnych. Tym razem będą to obszerne fragmenty słynnej Eroiki w opracowaniu z epoki kompozytora, uzupełnione o młodzieńczą I Serenadę op. 11 Johannesa Brahmsa, w której słychać fascynację muzyką Haydna i Beethovena.
Coś dla Dzieci
W programie festiwalowym nie mogło zabraknąć koncertu ze smokiem Bazylkiem, przyjacielem Sinfonii Varsovii i przyjacielem dzieci. Bazylek opuści ulubiony magazyn instrumentów, by wraz z doświadczonymi w podróżach muzykami kwintetu dętego Sinfonia Varsovia Wind Quintet wybrać się w trasę koncertową na… lewą stronę Wisły, choć muzycznie przewędrują pół świata. Dwa koncerty z okazji Dnia Dziecka (1 czerwca, Teatr Lalka) pt. Bazylek w podróży przypomną również dorosłym słuchaczom, że podróże w wyobraźni mogą być całkiem realne, jeśli wewnątrz zachowa się choćby pierwiastek dziecka.