„Po_kłosie” – kolejna unikalna wystawa w CSW Zamek Ujazdowski z doskonałym otwarciem!

W piątek, w CSW Zamek Ujazdowski odbył się wernisaż wystawy Stanisława Bracha pod tytułem Po_kłosie. To wyjątkowa opowieść dojrzałego artysty, z bardzo dużym dorobkiem artystycznym, który robi podsumowanie z dotychczasowej pracy artystycznej, włączając w to otoczenie swojej ojcowizny, ważnego kontrapunktu w jego biografii. Na wernisaż przybyło ponad 400 osób. To kolejny sukces tej instytucji. W CSW Zamek Ujazdowski 2 lutego  została otwarta również znakomita wystawa innego artysty, Pawła Grunerta, pod tytułem Meblarium, której kuratorką jest ikona środowiska sztuki, Ewa Gorządek. Warto też obejrzeć Bizantyjska nostalgia, rzecz o inspiracji Nowosielskim.

Rys biograficzny

Stanisław Brach urodził się w 1972 roku w Gorlicach. Pierwsze, być może najważniejsze, spotkanie ze sztuką to ukończenie legendarnego Technikum Ceramicznego w Łysej Górze, które dzięki Bolesławowi Książkowi, rozsławiło polską ceramikę w świecie. Całe MDM czy Plac Konstytucji jest ozdobione tą ceramiką!

Brach jest profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, a od 2010 roku kieruje Pracownią Ceramiki na Wydziale Rzeźby warszawskiej ASP. Związany także z Akademią Sztuk Pięknych w Krakowie, ukończył tam Wydział Rzeźby, dyplom w pracowni prof. Mariana Koniecznego w 2000 r., a w 2014 roku uzyskał tam tytuł doktora habilitowanego w dziedzinie sztuk pięknych.

Laureat nagrody Rektora ASP w Warszawie (2011, 2019), stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2014) za projekt artystyczny „Dwie przestrzenie”. To również finalista międzynarodowego konkursu Taiwan Ceramics Biennale 2016, oraz złotego medalu za prace Miodem płynące na 45 Apimondia 2017, International Apicultural Congress, Istambuł, Turcja i 46 Apimondia 2019, International Apicultural Congress, Montreal, Kanada.

Organizator kilkudziesięciu wystaw indywidualnych i zbiorowych, uczestnik wielu plenerów i konkursów międzynarodowych m.in. we Włoszech, Japonii i Tajwanie. Prace w zbiorach Muzeum Rzeźby Współczesnej Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Międzynarodowego Muzeum Ceramiki w Faenza we Włoszech, New Taipei City Yingge Ceramics Museum w Tajwanie, w Narodowym Muzeum Sztuki Ukraińskiej w Kijowie, w Pałacu Sztuki we Lwowie oraz w zbiorach prywatnych.

 


 


Po_kłosie

„Z ziemi powstaje wszystko i wszystko w końcu obraca się w ziemię” – to sentencja starożytnego greckiego filozofa okresu przedsokratejskiego Ksenofanesa, który był nauczycielem Parmenidesa. Bazując na tej myśli wkraczamy w świat współczesnego artysty, który niejako dowodzi iż sentencja starożytnego myśliciela jest mu bliska. Ale to może być li tylko złudzenie, gdyż wszyscy wielcy artyści korzystali z ziemskich skarbów, bo te dają nieograniczone możliwości.

Od wieków korzystamy z wypalonej gliny, z której powstaje cegła. Z piasku powstaje szkło, a z minerału o nazwie lazuryt powstaje niezwykłej urody barwnik, z którego korzystali najlepsi malarze aby nasycić swoje dzieła niezwykłym kolorem. I tak jest w przypadku prac Stanisława Bracha…tu wszystko powstało z Ziemi.

To artysta rzeźbiarz urodzony 1972 r. w Gorlicach, któremu dary Ziemi są niezwykle bliskie. Jest profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, a od 2010 roku kieruje Pracownią Ceramiki na Wydziale Rzeźby warszawskiej ASP. To finalista międzynarodowego konkursu Taiwan Ceramics Biennale 2016, oraz złotego medalu za prace Miodem płynące na 45 Apimondia 2017, International Apicultural Congress, Istambuł, Turcja i 46 Apimondia 2019, International Apicultural Congress, Montreal, Kanada.

Ale to przede wszystkim niezwykle ekologiczny artysta, którego działania bezpośrednio nawiązują do land artu. Jego artystyczna działalność oparta jest na tym co daje Ziemia. Jego warsztat przesiąknięty jest jej skarbami, a rzeźby wprost pochodzą z jej naturalnych źródeł. Stąd jego potrzeba przebywania poza miastem, gdzie żyje i tworzy. Gdzie może budować swój świat arcyciekawych rzeźb, ceramik czy instalacji stworzonych z pasiek, które mają swoje konkretne przeznaczenie.

Wystawa Po_kłosie Stanisława Bracha to kolejna odsłona jego pasji i miłości do natury, z której czerpie nieopisaną radność, a która jest dla niego największą inspiracją. Parafrazując Ksenofanesa , z kłosa powstaje wszystko co dla Bracha jest sztuką.

Kuratorem wystawy jest Daniel Echaust, wystawa potrwa do 05 maja 2024 roku.

 


 


 

zdj. Voytek Daniel Czarnocki

Portal Warszawski

 

Przeczytaj również

Logotyp Portal Warszawski
Kontakt

Ostatnie atykuły

Portal-Warszawski