[ANALIZA] Czy to ma sens? Rozbudowę Lotniska Chopina do poziomu 27 mln pasażerów rocznie zapowiedział Maciej Lasek – Nowy Pełnomocnik Rządu ds. CPK
Nowy Pełnomocnik Rządu ds. CPK Maciej Lasek w rozmowie z RadioZET zapowiedział rozbudowę Lotniska Chopina do poziomu ~27 mln pasażerów. Podobno wystarczy TYLKO rozbudować terminal?
Czy aby na pewno?
Pan Pełnomocnik twierdzi, że wszystkie niezbędne inwestycje w CZĘŚĆ LOTNISKOWA zostały zrealizowane i wystarczy już „tylko” rozbudować terminal. Otóż nie! Zrealizowano mniej niż połowę niezbędnych inwestycji. Celem uzyskania przepustowości dróg startowych ~50 operacji / h potrzebna jest budowa http://m.in. 2 dodatkowych punktów oczekiwania przed drogą startową (holding points) oraz szybkiej drogi zjazdowej na kierunku 15.
Otwartym pozostaje pytanie JAKI JEST SENS inwestowania setek mln zł w zwiększenie przepustowości godzinowej DS, jeżeli LIMIT DOBOWY operacji (600) został wyczerpany już w 2019 r. i bez zmiany decyzji środowiskowej nie jest możliwe jego zwiększenie? ZAPOTRZEBOWANIE NA PAS STARTOWY przekracza limity przez cały dzień. Maksymalnie sięga 83 operacji na godzinę przy limicie… 44 Po koordynacji w sezonie Lato 2024 obserwować będziemy średnio 36 operacji na godzinę, co wypełnia w 100% limit środowiskowy 600 operacji na dobę.
To nie koniec inwestycji lotniskowych
Na Lotnisku Chopina DRAMATYCZNIE BRAKUJE stanowisk postojowych. Niezbędne jest zalanie betonem ~15ha powierzchni celem stworzenia min. 20 dodatkowych stanowisk postojowych. Konieczna jest również budowa nowej drogi kołowania od wschodniej strony pirsu północnego. W tym celu należy odebrać część terenu należącego obecnie do Wojskowego Portu Lotniczego. ROZBUDOWA TERMINALA musiałaby objąć dobudowanie dodatkowej strefy check-in oraz security od strony północnej, jak również przedłużenie pirsu południowego. Sama rozbudowa terminala nie da jednak nic bez zwiększenia przepustowości SORTOWNI BAGAŻU, a na to nie miejsca.
Zagadka:
Przepustowość sortowni bagażu to 1,600 szt/h; Lotnisko pracuje 18h/dobę; 50% pasażerów nadaje bagaż
A) Ile wynosi przepustowość roczna sortowni? B) O ile wzrośnie przepustowość lotniska jeżeli powiększy się terminal bez ruszania sortowni?
PODSUMOWANIE:
Czy rozbudowa WAW jest technicznie możliwa do realizacji? TAK
Czy ma to sens? NIE
– Minimum 2 mld zł
– Okres realizacji 5 lat
– Limit środowiskowy 600 operacji/dobę
Przebudowa wiązałaby się z poważnym zakłóceniem pracy portu i CZASOWYM OGRANICZENIEM PRZEPUSTOWOŚCI, zwłaszcza w przypadku przebudowy sortowni bagażu, co oznacza ogromną ingerencję w strukturę terminala.
W wyniku rozbudowy WAW kończymy w 2030 z lotniskiem na 27 mln pasażerów rocznie, co w żaden sposób nie adresuje długoterminowych potrzeb aglomeracji warszawskiej.
Kończymy z wnioskiem: trzeba było jednak zbudować to CPK…
ROZBUDOWA LOTNISKA CHOPINA
Nowy Pełnomocnik Rządu ds. CPK @LasekMaciej w rozmowie z @RadioZET_NEWS zapowiedział rozbudowę Lotniska Chopina do poziomu ~27 mln pasażerów.
Na podstawie opracowania Pana Macieja Wilka, pilota i analityka.
Komentarz
Jak się okazuje CPK można wybudować przy podobnym wkładzie finansowym ze strony budżetu państwa jaką Lasek chce przeznaczyć na rozbudowę lotniska Chopina. Prowizorka, która zanim ją ukończą i tak okaże się zbyt mała, by obsłużyć ruch pasażerski, o cargo nie wspominając.