Zapraszamy wszystkich do bywania. PGE mecenasem 20 instytucji kultury w całej Polsce

Kultura i Sztuka od wieków miała swoich mecenasów. Byli nimi najpierw królowie, którzy byli fundatorami kościołów, ochronek czy szkół. Ale już we wczesnym baroku mecenas był też potrzebą afirmacji własnego pochodzenia, i statusu finansowego. Sieniawscy, Denhoffowie, Zamoyjscy czy Czartoryscy zostawili nam wspaniałe pałace, ale i zbiory biblioteczne czy muzealne.

PGE zaprasza wszystkich do bywania

Dziś rolę mecenasów na całym świecie przejmują na przykład marki państwowo. Dlatego też nowa kampania wizerunkowa PGE „Zapraszamy wszystkich do bywania” zachęca i inspiruje do uczestniczenia i korzystania z kultury. Ideą kampanii jest budowanie przekonania, że kontakt z kulturą wyzwala wyobraźnię i inspiruje, a kultura jest dla wszystkich. Kampania jest również wyrazem podejścia PGE do mecenatu kultury, w którym największa Grupa Energetyczna w Polsce chce uczestniczyć w sposób aktywny i angażujący. Tym samym przejmuje dawna rolę mecenatu, który poszerzał również dostęp do kultury. Stąd też wynika potrzeba dotowania muzeów czy niektórych filharmonii.

A potrzeba jest dużą, bo aż 89 proc. ankietowanych Polaków interesuje się kulturą i sztuką.

Największym zainteresowaniem cieszą się kina i muzyka rozrywkowa, które wskazało odpowiednio 85 proc. i 72 proc. respondentów. 43 proc. uczestników badania zadeklarowała zainteresowanie wystawami muzealnymi, a co czwarty muzyką poważną. Jednocześnie aż 71 proc. uczestników badania deklaruje, że chce częściej odwiedzać teatry, 82 proc. planuje częściej bywać w kinie, a 69 proc. w muzeach.

Badanie dotyczące zainteresowania Polaków kulturą i sztuką przeprowadziła Agencja Badawcza PBS na zlecenie PGE Polskiej Grupy Energetycznej w dniach 30.08-01.09.2022 r. na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 16+.

Co nas najbardziej interesuje?

Największym zainteresowaniem cieszą się te dziedziny kultury i sztuki, do których dostęp jest szeroki, jak np. film (85 proc. zainteresowanych) oraz muzyka rozrywkowa (72 proc.). Niemal połowa respondentów (43 proc.) zadeklarowała zainteresowanie wystawami muzealnymi, a wydarzeniami muzyki poważnej interesuje się co czwarty badany (25 proc.). Jako utrudnienie w dostępie do kultury respondenci wskazują głównie dojazd np. do muzeum lub filharmonii, czy wysokie ceny biletów.

Aż 71 proc. badanych chce częściej odwiedzać teatry, 82 proc. chce częściej bywać
w kinie, a 69 proc. w muzeach. Główne powody, które zachęciłyby ich do przyjścia do muzeum, to ciekawa ekspozycja (53 proc.), dostępność placówki (49 proc.) oraz niższa cena biletu (49 proc.).


Jako jeden z największych mecenasów kultury w Polsce wychodzimy z założenia,
że kultura jest dla wszystkich. Kontakt z nią rozwija, kształtuje wyobraźnię i kreatywność, jak również inspiruje do działania. Poprzez naszą nową kampanię zachęcamy wszystkich do bywania w instytucjach kultury bez względu na wiek czy miejsce zamieszkania
– mówi  Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy EnergetycznejKampania jest również wyrazem podejścia PGE do mecenatu kultury, w którym chcemy  uczestniczyć w sposób aktywny i angażujący – dodaje  Wojciech Dąbrowski.


Czy Polacy uczestniczą w darmowych wydarzeniach?

Pomimo regularnie wskazywanego przez badanych argumentu dotyczącego niższej ceny biletów, aż 62 proc. badanych w ciągu ostatnich trzech lat nie brało udział w żadnym darmowym spektaklu, a co 3. nie uczestniczył w darmowym koncercie. 70 proc. badanych nie uczestniczyło w ogóle w darmowym wydarzeniu kulturalnym. Relatywnie dużą popularnością wśród ankietowanych cieszy się cykliczna akcja „Noc muzeów”, w której w ciągu ostatnich 3 lat uczestniczył niemal co trzeci badany (31 proc.). Zdecydowana większość ankietowanych za główne źródło wiedzy o aktualnych wydarzeniach kulturalnych wskazała portale internetowe (66 proc.) oraz media społecznościowe (55 proc.). Wśród najstarszej badanej grupy popularne w tym kontekście są również media tradycyjne, takie jak gazety, radio i telewizja, na które wskazała ponad połowa badanych (53 proc.) mających powyżej 55 lat.

Zmiana myślenia

Stąd potrzeba wskazania, że sztuka jest dla każdego. Ruszyła kampania pod hasłem „Zapraszamy wszystkich do bywania” – w ten sposób PGE promuje kulturę i kontakt z nią co pozwala odnaleźć inspirację oraz energię do działania.

Najnowszy spot wizerunkowy PGE został wizerunkowy zrealizowany został w warszawskiej Filharmonii Narodowej oraz Muzeum Narodowym w Warszawie – miejscach, których mecenasem jest PGE. Scena główna spotu została nagrana w Galerii Sztuki XIX wieku z wykorzystaniem dzieła Jana Matejko, Portret trojga dzieci artysty: Tadeusza, Heleny i Beaty. Z kolei identyfikacja wizualna do kampanii została wykonana techniką malarską, dzięki czemu jest nie tylko reklamą, ale również obrazem.

PGE zaprasza do bywania. W całej Polsce

PGE Polska Grupa Energetyczna jest mecenasem 20 instytucji kultury w całej Polsce, w tym Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Zamku Królewskiego na Wawelu, Muzeum Narodowego w Lublinie oraz 16 filharmonii i instytucji muzycznych. Są to: Filharmonia Narodowa w Warszawie, Filharmonia Opolska im. Józefa Elsnera, Filharmonia Śląska im. Henryka Mikołaja Góreckiego  w Katowicach, Opera i Filharmonia Podlaska, Filharmonia Zielonogórskiej im. Tadeusza Bairda, Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu, Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Toruńska Orkiestra Symfoniczna, Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego w Rzeszowie, Filharmonia im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie, Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku, Opera Nova w Bydgoszczy, Filharmonia Gorzowska, Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach i Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze.

Portal Warszawski

Wspieraj niezależne warszawskie media.

Dzięki Tobie możemy pełnić naszą misję

Konto do wpłat: 61102049000000890231388541

w tytule wpłat: Darowizna

Przeczytaj również

Logotyp Portal Warszawski
Kontakt

Ostatnie atykuły