„Inwestycje jak CPK potrzebne do szybkiego reagowania na wschodniej flance NATO” – Gen. Ben Hodges były dowódca sił USA w Europie
W Sejmie wystąpienia posłów opozycyjnych: Centralny Port Komunikacyjny niepotrzebny, to szkodliwa inwestycja, jedna z największych klęsk rządu, uderza w polskie porty lotnicze, objaw megalomanii, nadmierne koszty, nie wiadomo kiedy powstanie, … Rafał Trzaskowski: CPK to zbędna gigantomania, będziemy przecież mieli lotnisko w Berlinie – czytamy na stronie Romualda Szeremietiewa.
Przykład Gdyni
II Rzeczypospolita miała 71 km piaszczystego wybrzeża. Port w Gdańsku z niemiecką ludnością jako Wolne Miasto był wrogi Polsce. W czasie wojny Polski z bolszewikami odmawiał przyjmowania transportów z bronią dla WP.
W 1922 r. Sejm RP postanowił o budowie portu morskiego we wsi Gdynia. Nie mówiono wtedy, że jest wielki port w Gdańsku i budowa portu w Gdyni niepotrzebna, że nas na to nie stać, że nie będziemy w stanie zbudować portu…
Powstało piękne miasto (120 tys. mieszkańców) i nowoczesny największy port na Bałtyku. W 1938 r. przeładowano w nim 9,2 mln ton, obsłużono 6498 statków.
Inwestycje takie jak CPK są potrzebne do szybkiego reagowania na wschodniej flance NATO
Inwestycje takie jak CPK są potrzebne do szybkiego reagowania na wschodniej flance NATO, ze względu np. na możliwości logistyczne i odpowiednią przepustowość – ocenił były dowódca amerykańskich wojsk lądowych w Europie gen. Ben Hodges.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią. W ramach tego projektu na ok. 3000 ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie. CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.
„Agresja Rosji na Ukrainę pokazuje w sposób dobitny, że potrzebne są inwestycje, które poprawią jakość infrastruktury szybkiego reagowania na wschodniej flance NATO” – przekazał Ben Hodges. Były dowódca amerykańskich wojsk lądowych w Europie podkreśla, że budowa multimodalnego węzła transportowego w Polsce „jest ważna dla możliwości transportu, rozładunku i rozmieszczania sił wojskowych z wykorzystaniem różnych środków transportu: lotniczego, kolejowego i drogowego oraz ich wszechstronnego wsparcia logistycznego”