[Felieton] Dokładnie tak manipuluje się warszawiakami!

Noam Chomsky, jeden z najważniejszych intelektualistów w dzisiejszym życiu, sporządził listę 10 strategii manipulacji medialnej. To znana sprawa, omawiana od lat. Warto przybliżyć jego teorie, chociażby w przypadku warszawskich rządów ratusza, ZDM-u, czy ogólnej papki, jaką są karmieni tzw. warszawiacy. Dlaczego taka Czerska, inne duże tytuły, Trzaskowski czy ZDM narzucają biedakom intelektualnym narrację o sowieckim mieście? Bo grunt okazał się być żyzny! Niestety!

 

Największe tytuły

Po pierwsze ok. 80% największych stołecznych tytułów jest w rękach spadochroniarzy, którzy ani nie znają historii Warszawy, nie rozumieją, że to miasto jest już bez tożsamości, a tym bardziej nie ma mowy aby pełniły rolę misyjną wobec swoich czytelników. Ich zadaniem jest powielanie kłamstw, bezmyślnie, bez możliwości wgłębiania się w problematykę. Kasa płynąca strumieniem od deweloperów, reklamy inwestycji, plus proste przekazy typu jak Wam się podobają dzisiejsze chmury – oto obraz stołecznych mediów. O Czerskiej nie warto nawet pisać, bo tam kłamią od zawsze, i kłamać będą – taki genetyczny defekt. Zamiast edukować, i walczyć o samodzielność myślenia, warszawski rynek prasowy zrobił z mieszkańców niewolników, powielających najbardziej proste schematy. Ba, zamiast dialogu wciska się im papkę na poziomie przedszkola.

 

Jak się nimi manipuluje?

 
 
Najprościej wyjaśnić to na podstawie  teorii 10 strategii manipulacji medialnej Chosmky’ego;
 
 
1-Strategia rozproszenia uwagi
 

Pierwotnym elementem kontroli społecznej jest strategia rozproszenia, która polega na odwróceniu uwagi społeczeństwa od poważnych problemów i zmian, jakie decydują elity polityczne i ekonomiczne, poprzez technikę powodzi lub powodzie ciągłe rozproszenia i nieznaczne informacje. (Na Moście Poniatowskiego zginęła rowerzystka, później reszta niewolników powiela ten schemat, że kierowca morderca – uwaga red.) Strategia rozproszenia uwagi jest również niezbędna, aby zapobiec zainteresowaniu społeczeństwa podstawową wiedzą w obszarze nauki, ekonomii, psychologii, neurobiologii i cybernetyki. Utrzymanie uwagi publiczności odbiegającej od prawdziwych problemów społecznych, więzionej przez tematy bez znaczenia.

(Na Czerskiej wyimaginowana wojna pomiędzy rowerkowcami kierowcami, lub tzw. dbanie o bezpieczeństwo ludzkie – uwaga red).

Utrzymuj opinię publiczną odwróconą od realnych problemów społecznych, poprzez zniewolenie nieważnymi sprawami. Społeczeństwo musi być cały czas bardzo zajęte, bez czasu na myślenie” – redaktorzy z Czerskiej pomyślą i wymyślą za Ciebie.

 
2-Tworzenie problemów, a następnie oferowanie rozwiązań (tu w kontekście ZDM-u i ich rzekomej dbało o ludzkie bezpieczeństwo)
 

Ta metoda jest również określana jako „problem – reakcja – rozwiązanie”. Stwórz taką sytuację (problem), która wywoła u odbiorców żądanie podjęcia natychmiastowych kroków, mających na celu rozwiązanie problemu lub zapobieganie mu w przyszłości.

Na przykład: pozwól, by rozprzestrzeniła się przemoc, aby społeczeństwo zgodziło się na zaostrzenie norm prawnych w ochronie własnego bezpieczeństwa, za cenę swojej wolności. Wykreuj kryzys ekonomiczny, aby usprawiedliwić radykalne cięcia świadczeń socjalnych. (Tak, trzeba zwężać ulicę, bo bezpiecznie, trzeba donosić bo chodzi o ludzkie życie – uwaga red.).

 
3-Strategia ukończenia szkoły
 

Nie wprowadzaj radykalnych zmian drastycznie lecz stopniowo, przesuwaj granicę wytrzymałości i akceptacji krok po kroku, aż do granic wytrzymałości, rozbijając zmiany na kolejne lata. (Futuwawa przedstawia wizję rozlewisk na pl. Konstytucji, wszystkie media pieją z zachwytu, nieważne że to pomysł idiotyczny, ważne że zniewala społeczeństwo i daje poczucie fajności – uwaga red.).

W ten sposób przeforsowano radykalne zmiany społeczno-ekonomiczne latach 80. i 90., które doprowadziły do ukształtowania się ekonomii neoliberalnej: minimum świadczeń, prywatyzacja, niepewność jutra, elastyczność zatrudnienia, masowe bezrobocie, wypłaty na niskim poziomie, brak gwarancji godnego zarobku – wprowadzenie takich zmian jednocześnie wywołałoby rewolucję.

 
4-Strategia odroczenia
 

Kolejny sposób na wprowadzenie niemile widzianej zmiany to przedstawienie jej jako „bolesnej konieczności”, którą koniecznie będziemy musieli wprowadzić w przyszłości. Ludziom łatwiej jest zaakceptować widmo przyszłego poświęcenia, niż wprowadzić zmianę od razu. (Wizja zwężenia Al. Jerozolimskich w imię cywilizacyjnego oświecenie i rzekomej wygody mieszkańców – uwaga red.).

Ponadto społeczeństwa mają tendencję do naiwnej wiary, że „wszystko będzie dobrze” i że być może uda się uniknąć poświęcenia. Taka strategia daje więcej czasu na oswojenie się ze świadomością zmiany, a także przyjęcie jej w atmosferze rezygnacji, kiedy przyjdzie czas by wcielić ją w życie.

 
5-Sięgnij do publiczności jak dzieci
 

Większość reklam i komunikatów kierowanych do opinii publicznej wykorzystuje język oraz sposób argumentowania, jakiego używa się, przemawiając do dzieci lub osób umysłowo chorych, a więc uproszczony i wręcz infantylny. Im bardziej chcesz zamglić obraz rzeczywistości swojemu rozmówcy, tym bardziej staraj się infantylizować komunikat.

„Jeśli będziesz mówić do osoby, jakby miała ona 12 lat, to po wpływem sugestii prawdopodobnie odpowie lub zareaguje bezkrytycznie, tak jakby rzeczywiście miała 12 lub mniej lat”. (Zarząd Zieleni wprowadza kartę praw drzew (???), wysokie trawy są piękne, ZDM wprowadza lepszy, piękniejszy i bezpieczniejszy świat, nieważne że dewastuje  – uwaga red.).

 
6-Używanie aspektu emocjonalnego znacznie więcej niż refleksja
 

Wykorzystywanie emocji to klasyczna technika mająca na celu odstawienie racjonalnej analizy i zdrowego rozsądku jednostki na bok. Co więcej, użycie języka odpowiednio nacechowanego emocjonalnie daje możliwość podświadomego zaszczepienia idei, pragnień, lęków, niepokojów, impulsów, a przez to wywołanie określonych zachowań. (Zmiany klimatyczne, braki wody, ekozbójstwo, piraci drogowi, czyli powielanie emocjonalnych terrorów przez miejskich uzurpatorów – uwaga red.).

 
7-Utrzymanie publiczności w niewiedzy i miernocie
 

Uczyń społeczeństwo niezdolnym do zrozumienia metod sprawowania kontroli. „Edukacja oferowana niższym klasom musi być na tyle uboga i na przeciętnym poziomie, aby przepaść ignorancji pomiędzy niższymi a wyższymi klasami utrzymywała się, a techniki kontroli pozostawały niezrozumiałe dla niższych klas”. (Stąd te bzdury o smogu nad zieloną Warszawą, ale nieważne jaki smog, gdzie wytworzony, skąd przybywa, SMOG – słowo klucz – uwaga red.)

 
8-Promowanie przeciętności (to te chmurki na zdjęciach, quasi varsavianistyczne zdjęcia starych kamienic, szybkie proste przekazy, bez definiowania, i myślenia – sprzedaż – uwaga red.).
 
Spraw, aby społeczeństwo uwierzyło, że to „cool” być głupim, wulgarnym i niewykształconym.
 
 
9-Wzmocnienie poczucia winy

Pozwól, aby jednostki uwierzyły, że są jedyną osobą winną swoich niepowodzeń przez niedostatek inteligencji, zdolności lub własnych starań. Dzięki temu, zamiast buntować się przeciwko systemowi ekonomicznemu, który stawia jednostkę w niekorzystnej sytuacji, będzie ona żyła w poczuciu winy i dewaluacji własnej wartości, prowadząc do depresji. W takim stanie osoba stanie się bierna i niezdolna do podejmowania działań mających na celu zmianę systemu. Bierność oznacza brak rewolucji. (warszawiacy nie zauważyli, że są już na 9 poziomie manipulacji i godzą się aby Trzaskowski wmówił im, że szerokie ulice są synonimem sowietyzacji, a ci naczelni z quasi warszawskich tytułów to powielają, i system się kręci – uwaga red.).

 
10-Znając osoby lepiej niż sami siebie
 

Przez ostatnich 50 lat szybki postęp w nauce spowodował rosnącą przepaść pomiędzy zasobami wygenerowanej wiedzy a tym, co jest dostępne (i tłumaczone) dla szerokich mas. Dzięki biologii, neurobiologii i psychologii elity władzy są w stanie posiąść zaawansowaną wiedzę na temat jednostek, jak i społeczeństwa, co pozwala im poznać człowieka lepiej, niż on sam może znać siebie. Oznacza to, że będąc w posiadaniu tej wiedzy można mieć większą kontrolę nad jednostkami, niż one same nad sobą.

Portal Warszawski

Wspieraj niezależne warszawskie media.

Dzięki Tobie możemy pełnić naszą misję

Konto do wpłat: 61102049000000890231388541

w tytule wpłat: Darowizna

Przeczytaj również

Logotyp Portal Warszawski
Kontakt

Ostatnie atykuły