Wczoraj ZDM pochwalił się, że podpisano umowę na przebudowę ronda Czterdziestolatka i Al. Jana Pawła II, nie zważając, że jest pandemia, ludzie nie mogą wychodzić, i wcześniejsze deklaracje Trzaskowskiego o wstrzymaniu podpisywania umów na kolejne inwestycje w Warszawie (wypowiedź RT z dnia 3.04.2020r.).
Umowa na przebudowę wyżej wymienionych jest niezgodna z prawem
Unieważnienie postępowania, czyli rezygnacja z przygotowywanego zamówienia publicznego, nie jest przywilejem, lecz obowiązkiem zamawiającego, powstającym w okolicznościach ściśle określonych przez ustawę – Prawo zamówień publicznych. Następuje ono niezależnie od wartości zamówienia oraz trybu jego udzielenia.
Unieważnienie postępowania nie może nastąpić z błahej przyczyny, a tylko w razie wystąpienia jednej z przesłanek wymienionych w art. 93 ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych. Katalog przesłanek unieważnienia postępowania jest zamknięty i nie może być interpretowany rozszerzająco.
Artykuł 93 w ust. 1 określa, że zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli:
1) nie złożono żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu albo nie wpłynął żaden wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu od wykonawcy niepodlegającego wykluczeniu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;
2) w postępowaniu prowadzonym w trybie zapytania o ocenie złożono co najmniej dwóch ofert niepodlegających odrzuceniu;
3) w postępowaniu prowadzonym w trybie licytacji elektronicznej wpłynęły mniej niż dwa wnioski o dopuszczenie do udziału w licytacji elektronicznej albo nie została złożona żadna oferta;
4) cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, chyba że zamawiający może zwiększyć tę kwotę do ceny najkorzystniejszej oferty;
5) w przypadkach, o których mowa w art. 91 ust. 5 (dot. kryteriów oceny ofert), zostały złożone oferty dodatkowe o takiej samej cenie;
6) wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć;
7) postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.
To nie koniec
W świetle powyższego katalogu, dziwne wydaje się być tłumaczenie, znalezione w komentarzu opublikowanym przez ZDM na ich Fun page’u: „(…)postępowania nie można unieważnić jeżeli złożone oferty nie przekraczają budżetu inwestycji. Takie działanie byłoby wbrew prawu zamówień publicznych.” Następnie zastosowano już kompletnie inną narrację; „Epidemia nie powoduje, że przebudowa infrastruktury drogowej nie jest w interesie publicznym. Nadal mamy ustawowy obowiązek zapewnienia odpowiedniego standardu i bezpieczeństwa infrastruktury drogowej.” i dalej: „Unieważnienie postępowania na podstawie przepisu (…)byłoby niewłaściwe, bo nie zachodzi przesłanka sprawiająca że postępowanie przestało być w interesie publicznym. (…)” najwyraźniej widać, że stery pisania komentarzy na FP ZDM, w ciągu dnia przejęła inna osoba.
Wywody aktywistów, którzy rządzą ta inwestycją, można zobaczyć na profilu ZDM.
Tyle w temacie!
PW