[NASZ NEWS] Odbudowa Pałacu Saskiego pod znakiem zapytania
Odbudowa kompleksu pałaców Saskiego i Brühla oraz trzech kamienic przy ul. Królewskiej w Warszawie wynika z przyjętej przez Sejm i Senat RP ustawy z dn. 11 sierpnia 2021 r. (Dz.…
W Śródmieściu Południowym, Włochach, Wilanowie i Żoliborzu obejmują kilkaset kilometrów dróg. W tej chwili takie rozwiązanie wdrażane jest na Starej Ochocie i na Filtrach. A docelowo strefa tempo 30 będzie na każdym osiedlu i obejmie nawet 2/3 sieci drogowej. To niesłychanie ważne przedsięwzięcie, które uspokoi w tych miejscach ruch uliczny”. Za parkowanie od 2020 r. warszawiacy będą płacić o 20 proc. więcej, w strefie śródmiejskiej – 4,9 zł za godzinę. Parkomaty staną też na Żoliborzu, Saskiej Kępie oraz w nowych częściach Pragi, Śródmieścia, Ochoty, Woli i Mokotowa. Przybędzie też buspasów. Sprzed Pałacu Kultury zniknie dworzec autobusowy – napisał 30 października 2019 roku Rafał Trzaskowski na swoim profilu.
„Bezpieczeństwo na warszawskich ulicach jest sprawą kluczową. Tragiczne wydarzenia, jak to przy ul. Sokratesa w poprzednią niedzielę, przypominają o tym, że wciąż jest wiele do zrobienia. I skłaniają do działań szybszych i bardziej zdecydowanych. W zeszłym tygodniu pisałem ogólnie o planach w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego: to m.in. stawianie sygnalizacji świetlnych, doświetlanie przejść na pieszych, program budowy rond, progi spowalniające czy dodatkowe patrole drogówki. Teraz czas na konkrety.
Po pierwsze: strefa tempo 30 na drogach lokalnych i osiedlowych. To postulat, który u niektórych wywołuje wręcz alergiczną reakcję – ale czy wiecie, że już teraz w Warszawie funkcjonuje kilkanaście takich stref? W Śródmieściu Południowym, Włochach, Wilanowie i Żoliborzu obejmują kilkaset kilometrów dróg. W tej chwili takie rozwiązanie wdrażane jest na Starej Ochocie i na Filtrach. A docelowo strefa tempo 30 będzie na każdym osiedlu i obejmie nawet 2/3 sieci drogowej. To niesłychanie ważne przedsięwzięcie, które uspokoi w tych miejscach ruch uliczny.
Po drugie: nowe sygnalizacje świetlne na przejściach dla pieszych. W tym roku pojawią się między innymi w al. KEN, przy skrzyżowaniu ul. Drewny i Przyczółkowej, przy skrzyżowaniu ulic Leszno i Karolkowej, ul. Górczewskiej i Tyszkiewicza. W przyszłym roku zamontujemy sygnalizację m.in. na ul. Kondratowicza (skrzyżowanie z ul. Blokową), w al. Krakowskiej (skrzyżowanie z ul. Lipowczana), na ul. Kijowskiej przy Dworcu Wschodnim, na ul. Lazurowej (przy skrzyżowaniu z Dywizjonu 303) i w wielu, wielu innych miejscach Warszawy.
Samorząd nie ponosi pełnej odpowiedzialności za bezpieczeństwo na drogach – dlatego konieczne są działania rządu i parlamentu. Nawet najbardziej kompleksowe rozwiązania nie uratują nas przed nieodpowiedzialnymi piratami drogowymi. Jak ktoś będzie się czuł bezkarny i będzie gnał 130 km/h po mieście, to niestety nie powstrzyma go ani sygnalizacja, ani węższa ulica. Dlatego apeluję do rządu o przywrócenie nam, samorządom, prawa do instalacji fotoradarów. Jednocześnie zastrzegam, że takie urządzenia nie mogą być „maszynką do zarabiania pieniędzy”, dlatego niech za tym rozwiązaniem idzie kolejna zmiana. Chcemy, aby wpływy z mandatów zasilały specjalny fundusz, z którego będą finansowane tylko inwestycje w poprawę bezpieczeństwa na drogach. Dzięki temu urządzenia te będą pomagały w miejscach o szczególnej koncentracji zagrożeń, kolizji i wypadków, bezpośrednio więc przyczynią się do tego, po co zostały zainstalowane.
Dodatkowo apelujemy (kolejny raz, bo pisma do MSWiA, Rady BRD i Sejmu były wysyłane już w 2016 roku!) o podwyższenie stawek mandatów. I, co ważne, wprowadzenie w ustawie zmian nadających bezwzględne pierwszeństwo dla pieszych. Po co? – zapytacie. Otóż potrzebę tych zmian widać niestety w statystykach. W Warszawie w samym tylko 2018 roku nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu było przyczyną 244 potrąceń, w tym 10 śmiertelnych. Chociaż wskaźniki z roku na rok poprawiają się, wciąż wielu kierowców wyprzedza na przejściach dla pieszych, radykalnie przekracza prędkość, omija pojazd, który jedzie w tym samym kierunku, ale zatrzymał się, aby ustąpić pieszemu. To się musi zmienić i za tak niebezpieczne wykroczenia kara powinna być po prostu zdecydowanie surowsza.
To tylko część działań, jakie podejmiemy jako Miasto Stołeczne Warszawa. A już dziś zapraszam Was do śledzenia w środę konferencji prasowej, na której przedstawię kolejne konkretne rozwiązania – zarówno dotyczące zmian w ruchu samochodowym w mieście, jak i działań na rzecz czystego powietrza i klimatu. O szczegółach będę Was informował również tutaj, na Facebooku.”
Rafał Trzaskowski.
Portal Warszawski. O krok do przodu
Odbudowa kompleksu pałaców Saskiego i Brühla oraz trzech kamienic przy ul. Królewskiej w Warszawie wynika z przyjętej przez Sejm i Senat RP ustawy z dn. 11 sierpnia 2021 r. (Dz.…
Strefa Płatnego Parkowania co do zasady jest dobra, co do działania, szczególnie w Warszawie, obliczona jest na wyłudzanie pieniędzy od zmotoryzowanych mieszkańców Warszawy. Jest to również narzędzie szantażu i nieograniczonych…
Mija 100 dni rządów aktywistów i jak na razie bilans poraża. Na Ochocie, jak donoszą nam mieszkańcy i ochoccy radni, miało dojść do wyłudzenia pieniędzy przez aktywistkę Glusmam, a na…