[UWAGA] “Nazywam się Kazimierz Nycz i od 20 lat mam problemy z kolanami” – to deepfake, który od dłuższego czasu krąży w mediach społecznościowych

“Nazywam się Kazimierz Nycz i od 20 lat mam problemy z kolanami” – to deepfake, który od dłuższego czasu krąży w mediach społecznościowych. W “reklamie” wykorzystano wizerunek kard. Kazimierza Nycza, który rzekomo zachwala sposoby leczenia osteochondrozy, choroby stawów. Deepfake to nagranie wykonane za pomocą sztucznej inteligencji. – Gdy AI ma odpowiednio dużo dobrej jakości treści, potrafi nauczyć się perfekcyjnie odwzorowywać mimikę, gestykulację, ton, barwę głosu. Tak spreparowane nagranie jest praktycznie nie do odróżnienia od prawdziwego – przestrzega Archidiecezja Warszawska.

Fałszywa reklama nadal pojawiała się w mediach społecznościowych, dlatego Archidiecezja zdecydowała się raz jeszcze ostrzec przed oszustwem, tym razem za pomocą specjalnego nagrania

Jak wyjaśnia ks. Przemysław Śliwiński, rzecznik Archidiecezji Warszawskiej, bardzo ważna jest edukacja medialna, zwłaszcza osób starszych, do których przede wszystkim będą kierowane takie “reklamy”. – Ta sprawa to tylko w jednym wymiarze użycie wizerunku kard. Nycza do reklamy, w formie deepfake. W drugim, poważniejszym wymiarze – ukazuje rozmiar tego, z czym będziemy mierzyli się w przyszłości, bo przecież to nie jedyne użycie czyjegoś wizerunku, głosu do nielegalnej reklamy. Takich sytuacji będzie więcej. Osoba znana, z autorytetem, reklamuje produkt, mówiąc, że sama mierzy się z problemami, z jakimi mierzy się dużo osób starszych. Brzmi i wygląda to wszystko wiarygodnie. A jednak to oszustwopodkreśla ks. Śliwiński.

 

 

 

Portal Warszawski. O krok do przodu

Wspieraj niezależne warszawskie media.

Dzięki Tobie możemy pełnić naszą misję

Konto do wpłat: 61102049000000890231388541

w tytule wpłat: Darowizna

Przeczytaj również

Logotyp Portal Warszawski
Kontakt

Ostatnie atykuły