Co łączy Macieja Laska, jego syna, B. Czerniawską, klimatystów i innych? Sprzeciw wobec CPK. Dlaczego?

Jakby ktoś się zastanawiał skąd „Ekspertka” od PR ma autorytet w kwestiach lotniczych: nie ma, chwyta się wszystkiego, żeby nie mieć w pobliżu domu autostrady A50. Południe aglomeracji warszawskiej ma pozostać nienaruszoną enklawą wpływów. Barbara i Maciej o to zadbają!Jan Bała.

Lojalny team. Czerniawska – Lasek

Barbara Czerniawska jest specjalistką od PR i strategii komunikacji, mieszka w miejscowości Dobiesz – powiat piaseczyński. Centrum tej miejscowości jest oddalone 700 metrów od północnego wariantu A50 oraz 2,5 km od południowego wariantu A50. Pani Czerniawska jest prezesem fundacji Inlegis, powiązanej z kancelarią Inlegis, specjalizującą się w zwiększaniu odszkodowań za wywłaszczenia. Kancelaria Inlegis chwali się tym, że średni wzrost wartości odszkodowania za wywłaszczenie dla jej klientów wynosi 30%.

Mało kto wie, ale Barbara Czerniawska jest współorganizatorką protestów przeciwko CPK oraz administratorką grupy „Nie dla projektów CPK w całej Polsce!!!”. 7 stycznia 2024 Barbara Czerniawska opublikowała na grupie podsumowanie swojej działalności w 2023 roku. W odpowiedzi na komentarz z gratulacjami stwierdziła, że jest to efekt pracy wielu osób w tym grup nieformalnych.

 


 

Słuchałem wczoraj przed snem debaty Polsatu o CPK. Z reguły w takich okolicznościach zasypiam, ale tu nie dało się. Specjalistka od komunikacji (społecznej), udaje znającą się na komunikacji lotniczej.  Chce badać autorów głosów popierających budowę CPK a mających.. mało folllowersów. Macieja Wilka z #TakDlaCPK uznaje za nie-eksperta, bo… w czasie jego pracy w LOT doszło do konfliktu firmy ze stewardessami. Kilkakrotnie przerywa wypowiedzi interlokutorów słowami „nieprawda” po czym nie precyzuje na czym owa nieprawda polega. W pewnym momencie próbuje od red. Gawryluk przejąć prowadzenie programu – to śmieszny moment. Hitem jest to, że jest gotowa doradzać w zakresie komunikacji, nie bardzo sama z nią sobie radząc.

 

 


 

Maciej Lasek mieszka we wsi Stefanowo w gminie Lesznowola. 10 lutego 2020 spółka CPK opublikowała warianty przebiegu Autostradowej Obwodnicy Warszawy (AOW), czyli dróg A50, S50 oraz S10.  Północny wariant A50 zaprojektowano około 2,5 km od Stefanowa. W tej okolicy planowano węzeł łączący trasy S7 oraz A50. Maciej Lasek po raz pierwszy publicznie sprzeciwił się budowie CPK dopiero 30 maja 2020. Pojawił się wtedy w Baranowie razem z posłami Konradem Frysztakiem oraz Michałem Szczerbą. Posłowie stwierdzili wtedy, że budowa CPK nie jest potrzebna, a Lasek przekonywał, że lepiej zrobić trójport niż budować hub lotniczy.

Podczas spotkania z mediami, posłowie mówili tylko o lotnisku, pomijając inne inwestycje CPK, takie jak KDP czy AOW. Właśnie te pominięte projekty były przyczyną protestów, które wybuchły w lutym 2020, między innymi w powiecie piaseczyńskim, w którym mieszka Maciej Lasek.

Nie jest przeciwnikiem…

30 marca 2020, Maciej Lasek i Kinga Gajewska złożyli interpelację w sprawie przebiegu trasy A50. Pytali w niej http://m.in. dlaczego nie poprowadzono A50 w śladzie drogi krajowej nr 50. Wcześniej, 12 lutego 2020 na posiedzeniu komisji infrastruktury w sprawie CPK, Maciej Lasek zaznaczył, że nie jest przeciwnikiem CPK. Podczas posiedzenia komisji, Maciej Lasek zadawał merytoryczne pytania odnośnie do CPK oraz krytykował brak postępów, ale nie podważał sensu samego projektu. W ostatnich latach Maciej Lasek pojawiał się na protestach przeciwko CPK i był zaangażowany w ruch Stop CPK.

Maciej Lasek od 2 marca 2021 jest członkiem Facebookowej grupy o nazwie „Nie dla projektów CPK w całej Polsce!!!”. Od 8 lutego 2022 jest tam również jego oficjalny profil, a ostatni wpis z tego konta na tej grupie pochodzi z 26 stycznia 2024.

Jest jeszcze Piotr Kandyba

Maciej Lasek od 26 maja 2020 ma wspólne biuro poselskie w Piasecznie z Piotrem Kandybą, politykiem zaangażowanym w protesty przeciw CPK od lutego 2020. Piotr Kandyba jako 6. osoba, 27 lutego 2020, podpisał petycję przeciwko wszystkim projektom CPK. Wcześniej, 20 lutego 2020, jako 17. osoba podpisał petycję przeciwko AOW przez Chojnowski Park Krajobrazowy. Cztery dni po otwarciu wspólnego biura poselskiego z Piotrem Kandybą Maciej Lasek wystąpił na konferencji prasowej w Baranowie, gdzie przekonywał, że trójport jest lepszym rozwiązaniem niż budowa hubu lotniczego. Od 2018 do 2023 Kandyba był radnym Sejmiku Mazowieckiego z ramienia PO. Razem z nim w 2018 radnym Sejmiku został Maciej Lasek. Piotr Kandyba jest obecnie posłem.

Podczas ostatniej kampanii parlamentarnej Lasek i Kandyba mieli wspólne spotkania z wyborcami.

 



 

Agnieszka Płachno (Mędrek) – Nie dla projektów CPK w całej Polsce

Założycielką grupy na Facebooku oraz inicjatorką petycji o ww. nazwie jest mieszkanka Piaseczna, Agnieszka Płachno (Mędrek). Grupa została założona 25 lutego 2020. Dzień później do grupy dołączył Piotr Kandyba. 27 lutego 2020 powstała petycja przeciwko wszystkim projektom CPK. Tego samego dnia, jako szósta osoba, podpisał się pod nią Piotr Kandyba. W komentarzu napisał, że „Trzeba rozbudować Modlin”. Treść petycji przeciwko CPK skupia się na ochronie terenów przyrodniczych, w szczególności tych w pobliżu planowanej autostrady A50.

Autorami petycji są: Inicjatywa Społeczna „NIE DLA PROJEKTÓW CPK W CAŁEJ POLSCE”, Alarm dla Klimatu – Piaseczno, Celestynów dla Klimatu, Stowarzyszenie Nasz Bóbr. Administratorami grupy na Facebooku są Agnieszka Płachno, Barbara Czerniawska oraz profil „Nie dla projektów CPK w całej Polsce.

Barbara Czerniawska dołączyła do grupy 1 marca 2020. Używa również innego profilu, który dołączył do grupy 1 czerwca 2022.

Agnieszka Płachno, mieszkanka Piaseczna, jest inicjatorką petycji przeciwko wszystkim projektom CPK. Wcześniej, 20 lutego 2020 jako pierwsza osoba podpisała petycję sprzeciwiającą się przeprowadzeniu AOW przez Chojnowski Park Krajobrazowy. Pani Agnieszka jest członkiem zarządu fundacji „Alarm dla Klimatu”.

 



 

Syn Macieja Laska

Syn Macieja Laska, Michał, jest mieszkańcem miejscowości Mościska w powiecie grodziskim. Nad Mościskami wyznaczono jedną z tras startów samolotów z CPK w kierunku wschodnim. Michał Lasek kandydował w wyborach samorządowych do rady powiatu grodziskiego. Powiat grodziski obejmuje gminę Baranów. Michał Lasek jest kandydatem w okręgu wyborczym nr 2, który obejmuje obszary narażone na hałas lotniczy CPK, takie jak Izdebno Kościelne.

 



 

Autostrada A50

Najwięcej protestów przeciwko CPK pojawiło się w 2020, gdy spółka CPK w lutym 2020 przekazała do konsultacji projekt pierwszych szprych KDP oraz Autostradowej Obwodnicy Warszawy (AOW), czyli dróg A50, S50 oraz S10. Autostrada A50 ma prowadzić od węzła Wiskitki przy CPK, do autostrady A2 na wschód od Warszawy. Głównym celem budowy AOW jest przeniesienie ruchu tranzytowego poza obwodnicę Warszawy. Niestety tereny położone na południe od Warszawy są dosyć gęsto zaludnione, co powoduje, że budowa AOW musiałaby pociągnąć za sobą wywłaszczenia.

Niemniej, problem stanowią nie tylko wywłaszczenia. Lokalna społeczność nie chce mieć autostrady blisko domu. Szczególnie istotne są tutaj kwestie związane z przeprowadzeniem AOW przez tereny cenne przyrodniczo, w tym przez Chojnowski Park Krajobrazowy (powiat piaseczyński).

 

Post scriptum

Maciej Lasek jako pełnomocnik ds. CPK, to tak jakby wybrać na to stanowisko jednego z rolników z Baranowa. Protesty przeciwko CPK są idealnym przykładem postawy typu NIMBY.* Zamiast działać na rzecz minimalizacji negatywnych skutków inwestycji dla lokalnych społeczności, rozpoczęto walkę ze wszystkimi projektami CPK.

Jeśli komuś nie podoba się proponowany przebieg autostrady, ma prawo do protestu, ale powinien to robić w sposób otwarty.

*NIMBY – Not In My Back Yard, czyli „nie w moim ogródku”.

Materiał zebrał Jakub Kubajek

 

 

Portal Warszawski. O krok do przodu

 

Przeczytaj również

Logotyp Portal Warszawski
Kontakt

Ostatnie atykuły