[KOMENTARZ] KABARET! GW stworzyła poradnik i poucza jak pisać o ekologii, lgbt czy o kobietach

Na naszą skrzynkę przyszedł niezmiernie zabawny mail. Dziś nie jest ani 1 kwietnia, ani dzień uśmiechu, a jednak informacja z Czerskiej nieźle nas ubawiła. Pierwsze zdanie naprawdę rozbraja; Gazeta.pl aspiruje do miana najbardziej zielonego medium w Polsce. Na łamach portalu regularnie publikowane są eksperckie materiały oraz wypowiedzi naukowców zajmujących się klimatem. Portal chce jednak nie tylko informować, ale także mieć wpływ na język, jakim opisywane są zmiany klimatyczne. 

Ale przeczytajmy dalej

Serwis Zielona.Gazeta.pl wspólnie z Purpose Climate Lab przygotował opracowanie „Jak pisać o klimacie? Poradnik dla dziennikarzy i dziennikarek, z którego mogą korzystać wszyscy przedstawiciele mediów w Polsce. To kolejna publikacja Gazeta.pl po m.in. „Jak pisać o kobietach w mediach” i „Jak pisać o LGBT+stworzona z troską o dziennikarskie wypowiedzi.

Jak pisać o klimacie? Poradnik dla dziennikarzy i dziennikarek” został napisany przez redaktora naczelnego serwisu Zielona.Gazeta.pl – Patryka Strzałkowskiego, dyrektorkę Programu Zrównoważonego Rozwoju i Polityki Klimatycznej w Instytucie Spraw Publicznych  dr Paulinę Sobiesiak-Penszko, współzałożycielkę Fundacji Climate Strategies Poland  dr Agnieszkę Liszkę-Dobrowolską oraz główną ekspertkę ds. związanych zliczeniem śladu węglowego, obniżaniem emisji gazów cieplarnianych i dążeniem do zeroemisyjności w Fundacji Climate Strategies Poland  dr Aleksandrę Drewko. Inspiracji i wsparcia merytorycznego dostarczył redaktor serwisu Naukaoklimacie.pl, analityk megatrendów, fizyk jądrowy, dziennikarz i autor książek Marcin Popkiewicz. 

80 proc. osób w Polsce (SKĄD TE DANE?? – przyp. red.), a więc ogromna większość naszych czytelników, widzów i słuchaczy, obawia się zmian klimatu – mówi Patryk Strzałkowski, redaktor naczelny serwisu Zielona.Gazeta.pl. Dla nich musimy jako media stawać na wysokości zadania i rzetelnie informować o przyczynach oraz rozwiązaniach kryzysu klimatycznego. To właśnie dlatego przygotowaliśmy podręcznik przekazujący podstawową wiedzę, jaką powinni mieć dziennikarze i dziennikarki w każdej redakcji. Ogromną wartością jest to, że w mediach możemy uczyć się od siebie nawzajem (??????? – przyp. red.) Dlatego teraz wychodzimy do innych zespołów z poradnikiem, ale nie mówimy, że znamy wszystkie odpowiedzi i rozwiązania. Zachęcamy do dialogu i współpracy, aby wspólnie lepiej informować odbiorców o kluczowej kwestii, jaką jest ochrona klimatu i środowiskawyjaśnia Strzałkowski.

To nie wszystko…

Już wcześniej – w trosce o dziennikarskie wypowiedzi – zespół Gazeta.pl przygotował i udostępnił inne poradniki poświęcone językowi oraz schematom narracyjnym. W 2020 r. ukazał się dokument „Jak pisać o osobach LGBT+. Poradnik dla mediów” z informacjami o tym, jak tworzyć komunikaty czy wypowiedzi, żeby nie wykluczać i nie dyskryminować osób LGBT+. Z kolei w 2022 r.  Gazeta.pl opublikowała poradnik  „Jak pisać o kobietach” poświęcony m.in. kliszom narracyjnym przypisywanym kobietom, feminatywom i wymagającym zmiany medialnym zwrotom.

Komentarz

Gazeta Wyborcza mogła była autorytetem, i to też dla pewnej grupy ludzi, 30 lat temu. Od czasu skandalicznego artykułu o Powstaniu Warszawskim i powstańcach, którzy rzekomo zabijali warszawskich Żydów, później afery Rywina, kiedy Michnik chciał zdominować medialny rynek, i opowiedzeniu się jasno i deklaratywnie po jednej stronie światopoglądowej, stała się kolejnym propagandowym nośnikiem bredni, zafałszowanej rzeczywistości. Istną Trybuną Ludu.

Dobrze, że przyznają się do tego iż aspirują, bo pomiędzy bycie ekspertem a mieć inspiracje, jest ogromna różnica. Może i Czerska zatrudnia doktorów i profesorów, ale na nic tytuły jeśli brakuje w tym wszystkim rzetelności i uczciwości. Gazeta Wyborcza ośmiesza się kiedy pisze, że chce innych uczyć jak zachowywać powinien się dziennikarz i jakiego języka ma używać. Warto przypomnieć, że to ten tytuł na sztandary wziął największego wulgara i prymitywa jaki pojawił się od wielu lat na polskiej scenie, czyli Martę Lempart, któr z języka polskiego zrobiła rynsztok, a rzeczony tytuł przekonywał, że wypierdalaj jest jedyną formą dyskusji. A może lider z Homokomando (nazwa upiorna) ma być naszym liderem albo aborcjonistki??? Wasze klisze narracyjne to nic innego jak inżynieria społeczna, nie mająca nic wspólnego z rzeczywistością, i Prawdą!

 


WYBORCZA TO KŁAMSTWO POWIELAŁA!

 

 

„Jak tworzyć komunikaty czy wypowiedzi, żeby nie wykluczać i nie dyskryminować osób LGBT+.”????

„Zachęcamy do dialogu i współpracy, aby wspólnie lepiej informować odbiorców’???


 

Ośmiesza się Wyborcza kiedy pisze o ekspertach. Czyżby miała na myśli „dziennikarza” Stołecznej, niejakiego Jarosława Osowskiego, który jest notorycznym manipulantem i kłamcą obrażającym od lat mieszkańców Warszawy? A może jego goście typu Wanda Grudzień (Dla Pragi) czy Jakub Dybalski, Puchalski (ZDM), Ludwika Ignatowicz z tzw. Konsultacji Społecznych, które są zwykłym oszustwem? To wybitni znawcy i rzekomi eksperci?

Chcecie nam powiedzieć, że taki Osowski chce dialogu i współpracy?

Wyborczo, jesteś odrealniona i zejdź na ziemię. 30 lat temu mogłaś pisać sobie poradniki, dziś dokonaj autolustracji, i nie kreuj się na inteligenta. Za wysokie progi…niestety! Może powinniście podać już gotowe teksty dla ułatwienia pracy dziennikarzy, aby przypadkiem Ci nie napisali czegoś niezgodnego z wytycznymi i linią partii?

Od lat jesteś zwykłym amoralnym i odrażającym topornym tabloidem, rzeczywiście jedynie aspirującym. Ludzie prawdziwie inteligentni, etyczni i uczciwi tego tytułu nie biorą nawet do rąk. W pewnych kręgach nie bierze się tego czegoś do ręki, bo parzy!

Portal Warszawski

 

 

 

Wspieraj niezależne warszawskie media.

Dzięki Tobie możemy pełnić naszą misję

Konto do wpłat: 61102049000000890231388541

w tytule wpłat: Darowizna

Przeczytaj również

Logotyp Portal Warszawski
Kontakt

Ostatnie atykuły