Widzieliśmy na własne oczy efekt tej rewitalizacji, i trzeba przyznać, że zachwyca, tym bardziej że pierwszy raz zobaczyliśmy detale architektoniczne! 🙂
Sześciokondygnacyjny gmach zaprojektował Czesław Przybylski – polski architekt, specjalista od eklektyzmu i modernizmu. Konstrukcję opracował Stefan Bryła – polski inżynier budowlany, prekursor konstrukcji spawanych.
Budynek jest wybitnym przykładem polskiego modernizmu. Budynek ten zwyczajowo nazywamy „domem bez kantów” z dwóch przyczyn. Podobno sam Józef Piłsudski wydał dyspozycję „tylko mi Panowie budować bez kantów”, mając na myśli machlojki finansowe. Z kolei architekt potraktował te zalecenia dosłownie i zaprojektował zaokrąglone narożniki. Autor projektu w ten sposób nawiązał również do istniejących już budowli o podobnej bryle architektonicznej – Hotelu Europejskiego oraz zniszczonej podczas II wojny światowej kamienicy warszawskiego fotografa Karola Beyera, która znajdowała się przy Krakowskim Przedmieściu 9 na rogu z ulicą Królewską. Dom bez kantów posiada dodatkowo arkadowe przejście, które umożliwiło przeniesienie ruchu pieszego pod arkady i tym samym poszerzenie ulicy Królewskiej.
Budynek ten zwyczajowo nazywamy „domem bez kantów”. Jak głosi miejska legenda podobno sam Józef Piłsudski wydał dyspozycję „tylko mi Panowie budować bez kantów”, mając na myśli machlojki finansowe. Struchlały architekt potraktował te zalecenia dosłownie i zaprojektował zaokrąglone narożniki. Faktycznie autor projektu chciał w ten sposób nawiązać do istniejących już budowli o podobnej bryle architektonicznej – Hotelu Europejskiego oraz zniszczonej podczas II wojny światowej kamienicy warszawskiego fotografa Karola Beyera, która znajdowała się przy Krakowskim Przedmieściu 9 na rogu z ulicą Królewską.
W tym roku Rada m.st. Warszawy przyznała dotację na remont elewacji od strony ul. Królewskiej i części elewacji znajdującej się na łuku ul. Krakowskie Przedmieście/Królewska. Prace obejmowały kompleksowy remont elewacji zewnętrznych z okładziną piaskowcową i granitową oraz remont arkadowych podcieni, gdzie oprócz kamienia występują także tynki szlachetne. Na okładzinie piaskowcowej od ul. Królewskiej zachowały się postrzeliny z okresu II wojny światowej, które również zostały poddane pracom konserwatorskim.
W bieżącym roku przeprowadzono również remont elewacji od strony Krakowskiego Przedmieścia oraz ul. Gen. Tokarzewskiego-Karaszewicza, dzięki czemu cały gmach prezentuje się doskonale.