Kolej to nie tylko przewody sieci trakcyjnej, tory, czy pociągi. To również cała sieć infrastruktury koniecznej do funkcjonowania tego typu transportu.
Jednym z takich obiektów, charakterystycznym dla czasów kolei parowej, jest wieża ciśnień, wzniesiona w 1921 r., która mieści się przy ul. Sienkiewicza 5 w Sochaczewie. Wybudowano ją według typowego projektu z pierwszej ćwierci XX w. (podobne stanęły również przy stacjach w Białej Podlaskiej, Koninie, Łodzi Kaliskiej, Nasielsku, Pilawie, Radomsku, Tłuszczu, czy Żyrardowie), opracowanego w Dyrekcji Budowy Kolei Państwowych. Była używana do zasilania parowozów, a wodę pobierała z rzeki Bzury.
W momencie powstania ten zabytek techniki, charakteryzujący się żelbetową konstrukcją, był bardzo nowoczesny. Stylistycznie, np. poprzez profilowane gzymsy, czy wykusz wsparty na konsoli, wieża nawiązywała do nurtu neobarokowego. Stanowi cenny relikt rozwoju infrastruktury kolejowej Sochaczewa i jako taki została wpisana do rejestru zabytków przez Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków prof. Jakuba Lewickiego.
za; Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków