Szeroko pojęta kultura i sztuka współczesna potrzebuje nowej drogi, która powinna być wolna od politycznych i światopoglądowych obciążeń. Bardzo ważną inicjatywę podjęli topowi artyści na czele z Sir Eliotem Gardinerem, gdzie Polskę prezentowali były dyrektor Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, doktor historii sztuki Piotr Bernatowicz, oraz Agnieszka Kołek, była vice dyrektor CSW Zamek Ujazdowski – o tym pisaliśmy równo miesiąc temu.
A wszystko to w towarzystwie Bacha
Trudno znaleźć lepsze miejsce na rozważanie roli piękna, niż założony w XIII wieku College Peterhouse w Cambridge. W dniach 5-7 września br. odbyła się tam międzynarodowa konferencja pt.: „A New Path For Beauty” zorganizowana przez „Roger Scruton Legacy Foundation” i jej prezesa, Fishera Derderiana.
Uczestnicy konferencji, wśród nich dwoje Polaków, Agnieszka Kołek i dr Piotr Bernatowicz, nie rozważali jedynie scholastycznych definicji piękna. Dyskutowano o obecności i nieobecności piękna we współczesnej sztuce, muzyce i tańcu, a także potrzebie wolności sztuki – wartości coraz bardziej zagrożonej we współczesnym świecie.
Jednym z głównych gości i wykładowców konferencji był wybitny kompozytor Sir John Eliot Gardiner, założyciel słynnego Monteverdi Choir & Orchestras, który opowiadał o zagadnieniu harmonii w muzyce baroku oraz o znaczeniu fizycznego, liturgicznego i przyrodniczego kontekstu w odbiorze muzyki. Postulat ten stał się podstawą niezwykłego projektu Bach Cantata Pilgrimage 2000, w ramach którego kantaty Johanna Sebastiana Bacha zostały wykonane w kościołach Europy m.in. w tych, w których grał sam kompozytor (dokładnie w te święta liturgiczne, dla których uświetnienia zostały skomponowane). Sir John Gardiner opowiadał też o nowym projekcie MCO, w ramach którego muzyka dawna zostanie wpisana w kosmiczny kontekst pór roku i zmieniającej się przyrody.
Amerykański malarz, Jacob Collins opowiadał o możliwości odrodzenia dzisiaj klasycznego malarstwa w stylu dawnych mistrzów, stylu, który sam z sukcesem praktykuje od wielu lat na artystycznej scenie Nowego Jorku. Natomiast Agnieszka Kołek mówiła o potrzebie odwagi, i omówiła dzisiejsze zagrożenia dla wolności twórczej, które narastają w państwach Zachodu. Sytuacje, gdy za niepoprawny politycznie żart opowiedziany podczas prywatnego przyjęcia można zostać nie tylko pozbawionym możliwości prezentowania własnej twórczości, ale wręcz wyrzuconym z zespołu tanecznego czy muzeum i skierowanym na badania psychiatryczne, nie należą dziś do rzadkości.
Dr Piotr Bernatowicz, były dyrektor CSW Zamek Ujazdowski, wspólnie z dr Munirą Mirzą, byłą zastępczynią burmistrza Londynu ds. edukacji i kultury, dyskutowali na temat skutecznych strategii obrony historycznego dziedzictwa kulturowego coraz bardziej zagrożonego przez współczesne, lewicowe ideologie, takie jak woke oraz cancel culture.
Sir Roger Scruton, był nie tylko filozofem, pisarzem, ale także kompozytorem i melomanem, dlatego podczas konferencji nie mogło zabraknąć znakomitej muzyki. Andrew Balio, główny trębacz Symfonicznej Orkiestry w Balitmore w unikalnym kontekście St Mary the Great, głównego kościoła Uniwersytetu Cambridge zaprezentował interpretacje wybranych utworów Johana Sebastiana Bacha na trąbkę przy akompaniamencie organów w koncercie zatytułowanym Soli Deo Gloria.
Warto przypomnieć, że zaproszenie byłych dyrektorów CSW ZU: dra Piotra Bernatowicza i Agnieszki Kołek nie dziwi – to oni wprowadzili pierwszy, i jak na razie jedyny projekt o wolności słowa w kulturze i sztuce w Polsce i Europie, pod tytułem Culture Tensions.
Jeśli chcesz postawić nam na kawę to zapraszamy: https://buycoffee.to/portalwarszawski
Piotr Bernatowicz / fot. M. Żegliński
Portal Warszawski. O krok do przodu