Premier Donald Tusk podjął decyzję w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Szef rządu przedstawił szczegóły inwestycji i zapowiedział, że „Polska stanie się megalopolis”. Jakie zmiany zaszły w projekcie? Czy są one dobre i można odtrąbić zwycięstwo? Na te pytania odpowiada Maciej Wilk, pilot oraz Prezes Stowarzyszenia #TakDlaCPK.
12 kluczowych wniosków
W temacie CPK panuje wciąż rozgardiasz komunikacyjny, a Pan Premier Donald Tusk powtarza nadal te same, po 100-kroć obalane mity. Maciej Lasek próbuje nam wmówić, że w programie CPK dokonano zasadniczej rewizji. W istocie nie zmieniło się praktycznie nic – i całe szczęście – napisał Wilk.
1. Kończymy wreszcie dyskusję CZY budować CPK, zaczynamy rozmawiać JAK i KIEDY,
2. Wbrew twierdzeniom rządu, wszystkie kluczowe elementy projektu pozostają BEZ ZMIAN,
3. Skrajnie pasywny HARMONOGRAM, opóźnienie projektu o 2 lata – w szczególności niezrozumiała zapowiedź oczekiwania 2 lat na pozwolenia na budowę,
4. Podtrzymana ROZBUDOWA Lotniska Chopina – być może w dalszym ciągu ukryty zamiar zabicia projektu CPK. Chyba, że koncepcja faktycznie ewoluowała w stronę szybkiej, tymczasowej i niskokosztowej rozbudowy, ale tutaj brak szczegółów,
5. Rozbudowa MODLINA – prezent dla Ryanaira za 1,5 mld PLN. Warunkiem niezbędnym musi być złamanie monopolu jedynego przewoźnika w WMI i zapewnienie portowi prawdziwej rentowności,
6. ABDYKACJA z możliwości zagospodarowania terenów po Lotnisku Chopina poprzez budowę nowej dzielnicy dla Warszawy. Budowa kilkudziesięciu tysięcy nowych mieszkań złamałoby dyktat deweloperów i przywróciło normalność na warszawskim rynku nieruchomości. Najwidoczniej jednak rządu te tematy nie interesują. Zamiast tego usłyszeliśmy bajania o komunikacji lotniczej przyszłości,
7. ROZWÓJ LOT – super, tylko tego się nie da zadekretować. LOT trzeba pozostawić specjalistom do zarządzania i nie przeszkadzać. I zapewnić niezbędną infrastrukturę jak najszybciej!
8. MASA KRYTYCZNA do uruchomienia CPK już jest stworzona na Chopinie. Jest jakimś nieporozumieniem, że Minister @LasekMaciej
chce na lotnisko o pojemnosci 34 mln przenosić od dnia zero 30 mln ruchu (88% wypełnienia),
9. NA TEN MOMENT zostajemy z wiatą autobusową w Modlinie (+ hotel ** i stacja benzynowa z myjnią!) oraz rozbudowywanym kurnikiem na Okęciu. Budowa lotniska w Baranowie nie zacznie się w ciągu najbliższych 2-3 lat więc projekt może być w dowolnym momencie wciąż „ZAMROŻONY”,
10. Dlatego też w dalszym ciągu musimy rządowi patrzeć na ręce i rozliczać z postępów prac. Uważamy też, że projekt powinien postępować szybciej. Terminy powinny być bardziej ambitne (2030),
11. WYKLUCZENIE KOMUNIKACYJNE wielu mniejszych miast w Polsce (w jaskrawej sprzeczności z twierdzeniami Donalda Tuska) z powodu przyspieszenia pociągów do 300km/h+. Połączymy kolejami największe metropolie (przypadkowo bastiony Koalicji Obywatelskiej) a szeregowi mniejszych miast pozostanie ułamek funkcjonalności,
12. Dodatkowo eliminujemy w przedbiegach PESA Bydgoszcz jako dostawcę pociągów do obsłużenia programu kolejowego – skazujemy się na wybór pomiędzy zagranicznymi Alstom i Siemens. Wszystko w imię kilkunastu minut krótszej jazdy między metropoliami.
Zatem bez wątpienia KROK W DOBRĄ STRONĘ, ale droga przed nami daleka. Do obietnic mam raczej OGRANICZONE ZAUFANIE – przypominam, że w 2011 ten sam Premier obiecywał prąd z pierwszej polskiej elektrowni atomowej w 2020 roku. Dlatego właśnie kontynuujemy ZBIÓRKĘ PODPISÓW pod ustawą TAKdlaCPK. Ufamy, że po wczorajszym ogłoszeniu, poparcie dla ustawy przez wszystkie siły polityczne nie powinno być problemem.
Portal Warszawski. O krok do przodu