[NASZ NEWS] CPK nie będzie, ale rozbudowy Okęcia też nie będzie

Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego mówił niedawno, że o dalszych Losach Lotniska Chopina jeszcze nie zdecydowano. TVP3 dowiedziało się jednak, że lotnisko zostanie zamknięte w 2027 roku. Nie wiadomo, co ma się stać z terenem lotniska. Jest to gigantyczny 600-hektarowy teren niedaleko centrum miasta. Teorii jest kilka: odsprzedaż developerom, wydzielenie części dla wojska czy teren szkoleniowy. Żadna z tych spekulacji nie została jednak potwierdzona.” – taką informację można było przecież przeczytać w większości mediów, między innymi na naszych łamach. Informacja ta została podana do wiadomości publicznej w listopadzie 2017 roku! Mikołaj Wild, były pełnomocnik rządu ds. CPK, w rozmowie z „Rzeczpospolitą” tłumaczył dość skomplikowaną sytuację lotniska Chopina. Kilka miesięcy temu, mimo obietnic i zapewnień, wstrzymano dalszą rozbudowę. Wild przyznał, że planowana rozbudowa „na bogato” może nie mieć sensu. – Kwoty, jakie zaplanowano na inwestycje, nie miały szans zwrócić się do czasu otwarcia CPK. Onacz to, że zwiększone nakłady musiałyby ponieść linie lotnicze, co będzie mieć negatywny wpływ na rozwój polskiego rynku lotniczego – mówi Wild na łamach „Rzeczpospolitej”. To nie wszystko. Rozbudowa jest wstrzymana, ponieważ aktualnie… ważą się losy lotniska Chopina. – Na prace na Chopinie wpłynie ostateczna decyzja, czy jakikolwiek ruch pozostanie na tym lotnisku po otwarciu CPK. Ta decyzja musi zostać podjęta do połowy przyszłego roku – stwierdził Wild w rozmowie z „Rzeczpospolitą” – mówił ten sam Wild w listopadzie 2019 roku.

Pieniędzy nie ma i nie ma będzie

Jeszcze w 2018 roku Portal Warszawski jak i Warszawa w Pigułce wspominały nieśmiało o tym, że ludzie w tzw. między czasie chcieliby przeprowadzenia referendum w sprawie Okęcia. Zanim pójdziemy dalej trzeba jasno podkreślić, że  problem Okęcia trwa latami, i od tego 2017 roku nie zrobiono kompletnie nic, zatem dlaczego cokolwiek ma zmienić się w tym temacie? Doskonale tłumaczy to Pan Michał Czarnik, partner zarządzający CW Legal, wiceprezes Stowarzyszenia.

Oddajmy mu głos.

Dzisiaj otrzymaliśmy bardziej szczegółowe informacje na temat planowanej rozbudowy Lotniska Chopina za 2,3 mld. Wątków jest wiele, ale najciekawsze jest podejście do harmonogramów. Te same sposoby które krytykują projekt CPK za „nierealistyczne harmonogramy” firmują takie podejście do projektów rozbudowy Lotniska Chopina jak w załączeniu. Przypomnę że projekt lotniska CPK ma zatwierdzony masterplan, przeprowadzone postępowanie środowiskowe, uzyskaną decyzje środowiskową i zgłoszony wniosek o decyzje lokalizacyjną. Wprawdzie działania nowego zarządu spółki i pełnomocnika ds CPK doprowadziły już do około rocznych opóźnień w stosunku do harmonogramu przyjętego w Programie Wieloletnim (screen Dokumentu Wdrażającego poniżej), ale sprawna realizacja Programu CPK mogłaby w obecnym stanie skutkować otwarciem nowego lotniska w 2030 roku.

Tymczasem w harmonogramie dla rozbudowy Chopina próżno szukać aktualizacji masterplanu Chopina, postępowania środowiskowego czy ciągnących się wiele miesięcy postępowań przetargowych. Po prostu aktualizujemy koncepcje i już hop do projektowania i budowy. A co z oddziaływaniem na środowisko? Gdzie są wykonawcy tych robót?

Żeby unaocznić państwu gdzie jesteśmy naprawdę z tą rozbudową najlepiej wskazać na lutową decyzję RDOŚ, która zawiesza postępowanie środowiskowe na rozbudowę Chopina i nakazuje PPL przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko. Taki proces, poprzedzający wydanie decyzji środowiskowej, trwa zwykle kilkanaście miesięcy ze względu na konieczność przeprowadzenia wielu specjalistycznych badań. A dopiero później organ administracyjny prowadzi wielomiesięczne postępowanie administracyjne skutkujące wydaniem decyzji środowiskowej. Według moich ocen nie pojawi się ona wcześniej niż w 2026 r. W CPK ten proces już mamy za sobą.

Kiedy realnie może być rozbudowane Lotnisko Chopina (nie mówię tu oczywiście od dawna planowanych i realizowanych optymalizacjach jak rearanżacji terminala czy rozbudowa płyty startowej PPS-15, tylko o prawdziwej rozbudowie istotnie zwiększającej możliwości lotniska)? W mojej ocenie przy dobrych wiatrach w 2032 r. A wiec dwa lata po tym kiedy mogło by być otwarte Lotnisko CPK, gdyby od dziś w sposób poważny rozpoczęto realizować gotowy i zaawansowany Program Lotniskowy CPK. A jak mówi pełnomocnik ds CPK pan minister Lasek „Jeżeli zostanie wybudowane lotnisko w Baranowie, to dalsza eksploatacja Lotniska Chopina nie ma sensu”. 100% zgoda. Po co wiec realizować inwestycje za 2,3 mld zł, która będzie zrealizowana po dacie w której możliwe jest otwarcie Lotniska CPK? Inwestycję, której eksploatacja jest zakładana tylko do czasu otwarcia CPK.

 


POWIĘKSZ

 

 


 

 

Portal Warszawski. O krok do przodu

 

Przeczytaj również

Logotyp Portal Warszawski
Kontakt

Ostatnie atykuły