Jeden z najbardziej znanych polskich rzeźbiarzy, Igor Mitoraj, doczekał się największej wystawy plenerowej!

Igor Mitoraj urodził się 26 marca 1944, zmarł 6 października 2014. Jego rzeźby stoją w Paryżu, Rzymie, Mediolanie, Lozannie, Londynie, Krakowie, Warszawie. Mitoraj większość życia spędził na Zachodzie, głównie we Francji i we Włoszech. Do kupna domu w Pietrasanta, we włoskiej stolicy marmuru, miasta rzeźbiarzy, gdzie tworzył m.in. Michał Anioł, namówił Polaka kolumbijski rzeźbiarz Fernando Botero, jeden z najdroższych artystów współczesnych świata. Tę włoską pracownię artysta uważał za „swoje miejsca na ziemi”, choć wcześniej mieszkał w Paryżu, próbował osiedlić się w Meksyku, by poznać sztukę Azteków i podróżował po Grecji, studiując antyczne dzieła sztuki.

Największa w historii plenerowa wystawa rzeźby Igora Mitoraja będzie gościć m na Sycylii od 26 marca 2024 r. do 31 października 2025 roku

Niektóre z najważniejszych dzieł wielkiego polskiego artysty, słynącego na całym świecie, zostaną po raz pierwszy wystawione jednocześnie w różnych miejscach na Sycylii; w sumie trzydzieści monumentalnych dzieł artysty, najwięcej w parku archeologicznym Neapolis w Syrakuzach.

W programie wystawy znajdzie się także dzieło o kolosalnych rozmiarach zlokalizowane nad brzegiem morza, obok Zamku Maniace w Ortigii, także w Syrakuzach. Wreszcie monumentalna rzeźba „Teseo screpolato”, bohater-wojownik, zostanie umieszczona po południowo-wschodniej stronie Etny, na wysokości 2000 metrów nad poziomem morza, w Ragalna (CT), z rozległym widokiem rozciągającym się ze szczytu Etny wulkan nad morzem, w Serra La Nave.
Oprócz tego rzeźby Igora Mitoraja będzie można podziwiać w Villa Romana del Casale: Luci di Nara II (2014) – Coppia per l’eternità (2012)- Herms Tivoli (2005)- Gorgona Mosaico (1992)- Ikaro (1998)- Ikaria (1996).

Kilka rzeźb również w Piazza Armerina: Ikaria Colonna (1987)- Tindaro(1997), Torso Croce ( 2013) i w Noto: Dedalo (2010)- Gambe Alate(2002)- Eros Bendato (1999)- Ikaria (1996)- Ikaro Alato(2000) – Eros Alato Screpolato (2013).

Czarujące rzeźby przywołują na myśl klasycznych bohaterów i bogów, przeniesionych przez artystę we współczesny wymiar ludzkiego cierpienia i powołania do piękna i obcowania z naturą.

 

 

 

 

Jego rzeźby możemy oglądać w Warszawie:

– Żoliborz – ul. Wybrzeże Gdyńskie 4, przed Centrum Kultury i Edukacji Data powstania 2004 r., „Ikar uskrzydlony” – „Ikaro Alato”;
– Stare Miasto – ul. Świętojańska 10 – drzwi wejściowe do kościoła pw. Matki Bożej Łaskawej. Data powstania 2009 r., „Anielskie Drzwi”;
– Mokotów – ul. Bobrowiecka 6 obok siedziby firmy Polpharma – Centrum Polskiej Farmacji. Data powstania 2009 r. „Wielki Toskańczyk” – „Grande Toscano”.

 


 

 

 

Anielskie Drzwi” zostały wykonane przez artystę w 2009 roku dla kościoła oo. Jezuitów z okazji 400-lecia Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej w stolicy. Kościół ten poświęcony jest Matce Bożej Łaskawej. Tam znajduje się owalny, cudowny obraz Matki Bożej, która trzyma w dłoniach połamane strzały gniewu Bożego, symbol ochrony przed nieszczęściami. Wizerunek jest kopią obrazu znajdującego się w Faenzie we Włoszech. Od 1651 roku kopia znajduje się w Warszawie, jako dar papieża Innocentego X dla króla Jana Kazimierza. Od tego czasu chroni Warszawę i jej mieszkańców. W 1970 roku Watykan uroczyście zatwierdził Matkę Bożą Łaskawą jako Patronkę Warszawy. W 1973 roku cieszący się niezwykłym kultem obraz koronowano papieskimi koronami z inicjatywy Prymasa Polski, kardynała Stefana Wyszyńskiego. Do modlitwy przed tym cudownym wizerunkiem prowadzą nowe drzwi wykonane przez Igora Mitoraja.

Uroczystość poświęcenia wejściowych „Anielskich Drzwi” do kościoła pw. Matki Bożej Łaskawej odbyła się 12 września 2009 roku w dniu święta maryjnego „Najświętszego Imienia Maryi”, a także w dniu rocznicy bitwy pod Wiedniem.

Wcześniej Igor Mitoraj wykonał podobne drzwi dla Bazyliki Matki Bożej Anielskiej i Męczenników. Ponad czterometrowe drzwi wykonane są z brązu i przedstawiają płaskorzeźbioną scenę Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny. W górnej części drzwi umieszczona została Maryja, a na otwieranych skrzydłach dwa anioły. Według niektórych opinii, wizerunek kobiecy inspirowany jest antyczną rzeźbą Wenus z Milo. Aniołowie mają po jednym skrzydle, nie będą mogli odlecieć, skłaniają głowy w pokornym geście przed Maryją, a jednocześnie przyglądają się ciekawie wchodzącym do świątyni. Maryja zaś, to delikatna dziewczyna o smukłym ciele, otulona zwiewną materią. „Anielskie Drzwi” Igora Mitoraja przyciągają wzrok turystów spacerujących po Starym Mieście. (turystykakulturowa.eu)

 

 

 

Ikaria dziedziniec Pałacu Pod Blachą, Warszawa

 

 

 


 

za; Kalejdoskop Renaty

zdj. http://turystykakulturowa.eu

Portal Warszawski

 

Przeczytaj również

Logotyp Portal Warszawski
Kontakt

Ostatnie atykuły