Co dalej z Cepelią?? Pytamy konserwatora zabytków!

Tak wygląda dziś budynek Cepelii – kiedyś duma projektowa Polski, i siedziba wspaniałej marki jaką była Cepelia, dziś obraz nędzy i rozpaczy. Dlatego też napisałem w tej sprawie do biura Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, profesora Jakuba Lewickiego.

Rys historyczny

Budynek spółdzielców i artystów Cepelii, według projektu Zygmunta Stępińskiego, kwintesencja trendów lat. 60, jest jednym w niewielu modernistycznych obiektów handlowych wzniesionych w latach 60., które przetrwały do czasów obecnych. Choć ma swoich zagorzałych fanów i ostrych krytyków, nie można mu odmówić tego, że stanowi ogromną wartość dokumentacyjną, element historii Warszawy, jej przemian społecznych i gospodarczych a także element tożsamości stolicy jako główny i najnowocześniejszy salon handlowo- wystawienniczy Centrali Przemysłu Ludowego i Artystycznego.

Budynek wzniesiono w lekkiej konstrukcji stalowej, na siatce słupów z dachem zaopatrzonym w świetlik, opartym na dźwigarach kratowych. W większości konstrukcję wypełniono szklanymi ścianami kurtynowymi, a jedynie na fragmentach elewacji tylnej i bocznych wprowadzono odcinki nietransparentne. Surową architekturę pawilonu w narożniku północno-zachodnim ożywia kompozycja ceramiczna opracowana prawdopodobnie przez Stanisława Kucharskiego, wykonana z barwionych na lazurowy błękit, szkliwionych kafli z elementami reliefowej struktury o motywach geometrycznych lub przypominających archaizowane wątki figuralne. Każda z ręcznie wykonanych płytek zyskała unikatowy odcień i fakturę a całość zachowała się do dziś w dobrym stanie z niewielkimi ubytkami.

Dekoracja była dziełem małopolskiej Spółdzielni Wyrobów Ceramicznych „Kamionka” z Łysej Góry, powołanej do życia w 1947 roku a od 1950 roku zrzeszonej w Cepelii, zaś od 1958 prowadzonej przez grupę artystów pod kierunkiem Krzysztofa Henisza. Działalność łysogórskiej spółdzielni opierała się w dużej mierze na autorskich projektach i stanowiła jedno z ciekawszych zjawisk panującej wówczas mody na ceramiczne dekoracje architektoniczne.

Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków nakazał pod koniec stycznia posiadaczowi pawilonu handlowo-wystawienniczego „Cepelia” przy ul. Marszałkowskiej 99/101 i ul. Nowogrodzkiej 28/34 w Warszawie przeprowadzenie prac konserwatorskich i robót budowlanych. Ich wykonanie jest konieczne ze względu na zagrożenie zniszczeniem lub istotnym uszkodzeniem zabytku. Decyzji nakazowej nadano rygor natychmiastowej wykonalności.

Zapytanie w sprawie Cepelii

Niestety, ale Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków nie informuje opinię publiczną co dalej z budynkiem Stępińskiego, dlatego też jako varsavianista i Społeczny Opiekun Zabytków mam obowiązek spytać ten urząd, co dalej. Dlatego też skierowałem bardzo krótkie i konkretne pytanie na ręce profesora Lewickiego

 

Dzień dobry,

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001 r. (Dz.U. nr 112, poz. 1198) następująco;

1. Jakie są plany wobec budynku Cepelii??

 

Jak tylko dostanę odpowiedź, na pewno przekażę ją Państwu

Daniel Echaust, Społeczny Opiekun Zabytków, Naczelny Portalu Warszawskiego

Przeczytaj również

Logotyp Portal Warszawski
Kontakt

Ostatnie atykuły