„Wyjątkowo bezczelny typ” – mocno o Trzaskowskim, który broni Lotniska Okęcie, ale o linii metra do niego zapomniał!

Rafał Trzaskowski jak zaprogramowany powtarza wersję Tuska. Zgodnie z linią partii i Laska jest przeciwny budowie CPK (jego słynne po co nam kiedy jest w Berlinie) i będzie bronić Lotniska Okęcie, które za parę lat po prostu pęknie w szwach. Warto to wspomnieć, że kiedy my tu w Polsce deliberujemy nad potrzebą budowy CPK, pod Wiedniem rusza budowa gigantycznego portu, dokładnie konkurencji dla polskiego CPK.

Masterplan dla Warszawy, miasta 15 minutowego

Metro stanowi wielki impuls prorozwojowy, centro- i miastotwórczy. Sprawia, że staje się ono bardziej różnorodne, wielofunkcyjne i kompaktowe. Optymalizuje wykorzystanie przestrzeni i poprawia jakość zagospodarowania całej okolicy. Dzięki rozbudowie metra szansę na rozwój będą miały wszystkie dzielnice. Dlatego nadrzędnym środkiem miejskiego transportu zbiorowego w stolicy będzie metro. Jego sieć zapewni sprawne, szybkie i niezawodne poruszanie się po mieście na duże odległości. Połączy gęsto zaludnione dzielnice obrzeżne z centrum miasta i rejonami o dużej koncentracji miejsc pracy i usług. Po rozbudowie metra do pięciu linii 17 z 18 stołecznych dzielnic będzie miało do niego dostęp. Obecnie 28 proc. mieszkańców naszego miasta znajduje się w strefie dojścia na piechotę (ok. 1000 m) do stacji metra. Po zakończeniu inwestycji ponad połowa warszawianek i warszawiaków w niecały kwadrans spacerem będzie mogła skorzystać z najszybszego, najwygodniejszego i najbezpieczniejszego środka transportu. Długość linii metra wzrośnie z 41,5 km do 113 km. Dostęp do metra zyskają: Białołęka, Wilanów, Praga Południe, Ochota, Ursus i Włochy. Podziemna kolej dotrze również do granic Rembertowa oraz Wawraczytamy na stronie miasta.

Podczas prac nad nowym masterplanem komunikacyjnym dla stolicy Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy przebadało ok. 710 km tras metra i tramwaju. Uwzględnione zostały również plany PKP PLK – w kontekście koncepcji nowej linii średnicowej. Pod uwagę wzięta została docelowa struktura miasta, liczba mieszkańców i miejsc pracy.

Pogłębiona analiza wszystkich kryteriów i efektywności ekonomicznej, doprowadziła do określenia rekomendowanego wariantu sieci metra – ustalony został w ten sposób jej przebieg i lokalizacje stacji.

Wyjątkowo bezczelny typ

To ciekawe, że kolejna już, tym razem 5 linia metra, która powstanie pewnie 2085 roku też nie prowadzi do lotniska, mimo że brakuje dosłownie jednej stacji by połączyć wszystko w jedną całość. To dość szczególne myślenie o rozwoju miasta i metra, które tu w stolicy Polski rodzi się dosłownie w bólach.

Warszawa chce zbudować trzy nowe linie metra do 2050 roku. Dzięki temu ponad połowa mieszkańców stolicy – zgodnie z ideą miasta 15-minutowego – będzie mieszkać w zasięgu dojścia piechotą do stacji metra. Taki został przecież zaprezentowany został przez prezydenta m.st. Warszawy Rafała Trzaskowskiego masterplan dla Warszawy.

Co się dzieje w głowie Trzaskowskiego nie wiadomo. Sprawę dosadnie skomentował Piotr Czak Żukowski z Konfederacji: Będzie bronił Okęcia i w tym samym czasie proponuje by nie łączyć go z proponowana przez siebie siecią 5 linii metra. Albo zachowujemy lotnisko i łączymy go z metrem albo likwidujemy lotnisko i stawiamy na CPK

 

 

Jestem zaskoczony, że równolegle do debaty o CPK nie trwa debata, co na miejscu Okęcia, jeśli CPK powstanie. Przecież tu powinny fruwać pomysły, wizualizacje, koncepty. Sam chętnie bym posłuchał, co, jak i w jakim czasie można stworzyć. W Europie nie ma dużych, starych miast, które mogą sobie pozwolić na stworzenie absolutnie od zera dzielnicy w centrum. To bardziej wizja rodem z Dubaju, gdzie efekty widzimy. – komentuje Krzysztof Stanowski z Kanału Zero.

 

 

Portal Warszawski

Przeczytaj również

Logotyp Portal Warszawski
Kontakt

Ostatnie atykuły

Portal-Warszawski