Ekspert w ostrych słowach zwraca się do D. Tuska – „Pan nie będzie podejmować decyzji czy CPK budować, tylko czy CPK zatrzymać, opóźnić bądź okroić”

Premier Tusk wizytował Morąg. W czasie spotkaniami z mieszkańcami powiedział między innymi; „Ja, tylko dlatego, że ktoś znany z telewizji uważa, że lotnisko powinno być w mieście X albo Y, albo pod Warszawą, albo między Łodzią a Warszawą, nie mogę podjąć decyzji, o której nawet oni sami nie wiedzą, czy to będzie 150 miliardów czy 300 miliardów, czy może jeszcze więcej. My mamy dzisiaj kupować broń, produkować amunicję, bo wiecie, w jakich czasach żyjemy. Mamy poważne potrzeby społeczne. Plan inwestycyjny jest niezwykle ambitny. CPK musi być bardzo przemyślane”  – powiedział premier polskiego rządu.

Do sprawy odniósł się Maciej Wilk goszczący już na naszych łamach

Szanowny Panie Premierze,

dzisiejsza wypowiedz w Morągu to bez wątpienia krok w dobra stronę z Pana strony, ale niestety dalece niewystarczający.

1. Pan nie będzie podejmować decyzji czy CPK budować, tylko czy CPK zatrzymać, opóźnić bądź okroić. Decyzja o budowie została podjęta w drodze uchwały Rady Ministrów w roku 2017. Decyzja co do zasadniczego kształtu i harmonogramu inwestycji jest i obowiązuje do dzisiaj, a Pan może ewentualnie ja tylko odwrócić. I odpowiedzialność za tę decyzję spadnie osobiście na Pana.

2. Lotnisko CPK na 34 mln pasażerów to nie jest „lotnisko większe niż maja Niemcy czy Francuzi” tylko 12 port lotniczy w Europie, nieznacznie tylko większe np. od tego w Palma de Mallorca

3. Argument o 50 000 PLN na rodzine to czysta demagogia. To są wydatki na kolejne 16 lat – a wiec z 50 000 PLN na rodzine robi się raptem 3 125 PLN. Czyli 521 PLN na osobę w skali roku. Już tak efektownie nie brzmi, prawda? Moim zdaniem to całkiem nieźle jak na projekt fundamentalnie przebudowujący polski system transportowy i zasypujący nierówności rozwojowe odziedziczone jeszcze po zaborcach. Pomijam przy tym fakt, że ze wskazanej kwoty nawet 2/3 to mogą być dotacje UE i wkład inwestorów.

4. W Pana wypowiedzi zabrakło odniesienia się do kwestii najbardziej kontrowersyjnej czyli lotniska – ruch #TAKdlaCPK oczekuje potwierdzenia, że komponent lotniczy będzie realizowany w swoim zasadniczym kształcie, we wskazanej lokalizacji w Baranowie i z perspektywą ukończenia prac najpóźniej w 2030 r.

5. Zdanie się na głos specjalistów jest oczywiście ruchem zasadnym, ale pytanie rodzi się o dobór tychże ekspertów. Jeżeli faktycznie będą to wysokiej klasy fachowcy, można być spokojnym o wynik analizy. Nikt niestety nie ujawnił jednak listy owych specjalistów, pracujących rzekomo nad weryfikacją projektu.

Jeżeli jednak zamiarem jest udobruchanie społeczeństwa lipnymi argumentami nie wytrzymującymi merytorycznej weryfikacji, suflowanymi przez usłużnych „ekspertów” spod znaku StopCPK, to zapewniam że to dopiero początek społecznego wzmożenia.

NIE dla bzdur i dyletanctwa w stylu opowieści Pana kolegów z koalicji o duoportach, triportach, zlewniach wód, inwestowaniu w Modlin albo „wykorzystaniu potencjału lotnisk regionalnych” itp. Nie damy się ograbić z przyszłości.

Polska potrzebuje ambitnych inwestycji, które pozwolą nam osiągnąć poziom rozwoju, do którego (przynajmniej niektórzy) aspirujemy.

 

 

A tu awantura Krzysztofa Bosaka z Ryszardem Petru o CPK

Za kulisami politycznymi mówi się, że wasz rząd jest dogadany z Niemcami, żeby im nie robić konkurencji! Nie chciałbym, żeby to była prawda!

 

 

 

Portal Warszawski

Przeczytaj również

Logotyp Portal Warszawski
Kontakt

Ostatnie atykuły