Ten widok naprawdę cieszy! Ale czy Plac na Rozdrożu będzie naprawdę dostępny dla wszystkich?

Portal Warszawski od 2015 roku apelował regularnie do miasta o zmiany na Placu na Rozdrożu, i przy ul. Marszałkowskiej, gdzie matki z wózkami czy seniorzy byli pozbawieni całkowicie udogodnień przy wchodzeniu i schodzeniu na Trasę Łazienkowską. Policzyliśmy, popełniliśmy aż 20 artykułów na ten temat. W jednym z nich nawet napisaliśmy, że te windy nigdy nie powstaną. Jakże miło jest się pomylić.

Plac dostępny dla wszystkich?

Plac Na Rozdrożu to specyficzne miejsce. Jest to obszar zabytkowy, który powstał jeszcze w XVIII wieku jako element Osi Stanisławowskiej, ale w XX wieku plac przeszedł szereg przemian w związku z budową Trasy Łazienkowskiej. Od tego czasu centralna część placu jest dwupoziomowa, pod jego płytą w tunelu biegnie miejska arteria. Jednak nie wszystkie rozwiązania przetrwały próbę czasu – brak wind z Trasy Łazienkowskiej na poziom placu sprawia, że miejsce to było praktycznie niedostępne dla osób starszych, na wózkach i z wózkami.

Idea Warszawy dla wszystkich jest konsekwentnie realizowana przez prezydenta stolicy, warszawskich samorządowców oraz społeczników. Doskonale widać to przy okazji każdej inwestycji, która jest planowana, rozpoczynana i oddawana do użytku – mówiła w trakcie inauguracji remontu, Aleksandra Gajewska, posłanka na Sejm RP i przewodnicząca parlamentarnego zespołu ds. Warszawy.O dostępną Trasę Łazienkowską zabiegaliśmy – wraz z radnymi dzielnicowymi i społecznikami – już wiele lat temu. Chcieliśmy, żeby była to przebudowa kompleksowa – uwzględniająca wszystkie 11 węzłów przesiadkowych w okolicach placu Na Rozdrożu. Wnioskowaliśmy, żeby zlikwidować tutejsze bariery architektoniczne, które sprawiały, że miejsce to było niedostępne dla osób z niepełnosprawnościami. Dzięki zmianom „odzyskamy” dla nich ten plac. Już niedługo, dzięki determinacji i wrażliwości społecznej samorządowców, radnych oraz władz miasta miejsce to, tak pięknie położone – w pobliżu lubianych przez mieszkańców stolicy parków i zabytków – będzie dostępne dla wszystkichmówiła w kwietniu 2023 posłanka Gajewska, w przeszłości warszawska radna.

Również przystanki zostaną przebudowane, poszerzone i wyposażone w więcej miejsc do siedzenia oraz wyższy, profilowany krawężnik, który ułatwi wsiadanie do autobusu. Na krańcach przystanków pojawi się też więcej zieleni. Wyznaczone zostaną dwa nowe naziemne przejścia dla pieszych – po zachodniej stronie Alej Ujazdowskich (przez wlot ul. Koszykowej) oraz w osi alei Wyzwolenia. Skorzystają oczywiście rowerzyści – istniejące przejazdy zostaną poszerzone, a równolegle do nowego przejścia w rejonie ulicy Koszykowej powstanie nowy przejazd, do którego prowadzić będzie droga rowerowa łącząca się z resztą tras dochodzących do placu. Powstanie też łącznik rowerowy po zachodniej stronie placu i droga dla rowerów łącząca plac z przebudowywanymi wiaduktami nad Agrykolą. W wielu punktach na placu trasa rowerowa będzie odseparowana od chodnika za pomocą zieleni.

 


 

Portal Warszawski od 2015 roku apelował regularnie do miasta o zmiany na Placu na Rozdrożu, i przy ul. Marszałkowskiej, gdzie matki z wózkami czy seniorzy SĄ NADAL POZBAWIENI całkowicie udogodnień przy wchodzeniu i schodzeniu na Trasę Łazienkowską.

 

 

 

A KIEDY UDOGODNIENIA  przy ul. Marszałkowskiej, gdzie matki z wózkami czy seniorzy SĄ NADAL POZBAWIENI całkowicie udogodnień przy wchodzeniu i schodzeniu na Trasę Łazienkowską ??

 

 


Ale o czym miasto nie mówi?

To wielka radość, że po 10 latach obiecywania miasto realizuje tę niezwykle ważną inwestycję jaką są windy, których już przy Marszałkowskiej nie będzie. Ale niestety, miasto wprowadza mieszkańców w błąd. Inaczej, bezczelnie kłamie. Oczywiście wszyscy wiemy jak wyglądają te quasi konsultacje, a już widać jak na dłoni, że działania miasta polegają na skróceniu „rozbiegówki”, ale też i pasa rozbiegowego przy zjeździe z Placu na Rozdrożu po stronie południowej Trasy Łazienkowskiej. Co za tym idzie, skróceniu wyjazdu autobusu z przystanku na na bus-pas po stronie północnej. Rozwiązanie po stronie północnej niewiele zmieni bo i tak tam znajduje się tam bus-pas, o tyle po stronie południowej będzie mogło powodować to większe korkowanie się trasy. Ale jak wiemy obecne władze miasta uważają, że przepustowość ulicy czy arterii to nic nie znaczące słowo a korki to nauczka za korzystanie mieszkańców do swobodnego poruszania się autem.

Można zadać sobie pytanie czy obecnie proponowany remont nie jest przykrywką do jeszcze większego ograniczenia ruchu pojazdów w tej okolicy i rugowania kolejnych miejsc gdzie można dojechać samochodem. Tak, po Placu na Rozdrożu samochodem będzie jeździć się trudniej! Już głośno o tym mówią kierowcy.

Ważne, że 3% rowerzystów będzie mieć wygodniej.

Portal Warszawski

Wspieraj niezależne warszawskie media.

Dzięki Tobie możemy pełnić naszą misję

Konto do wpłat: 61102049000000890231388541

w tytule wpłat: Darowizna

Przeczytaj również

Logotyp Portal Warszawski
Kontakt

Ostatnie atykuły