Nauczyciel Roku 2023 w Warszawie, R. Potrac, specjalnie dla nas pisze o stołecznej szkole, która może być naszą dumą!

To jest szkoła. Nie w Finlandii. Nie w Szwecji. W ogóle nie za granicą. Jestem jednak zainspirowany przestrzenią, organizacją i miejscem na realizację marzeń edukacyjnych. Warszawa. Targówek. Budynek Szkoły Podstawowej nr 398 Sylwia Ciesielska-Kozarzewska to miejsce – w którym można „poszaleć”. Wciąż jeszcze do zagospodarowania, wciąż tworząca się – bo trzyletnia zaledwie – ale wow… Na pewno inne spojrzenie na szkołę pośród tradycyjnych budowli – tak o placówce pisze sam Radosław Potrac, który został wybranym Nauczycielem Roku 2023 roku w Warszawie. Radek, który też jest przewodnikiem po Warszawie i stąd nasza znajomość, uczy historii i wychowania do życia w rodzinie w Szkole Podstawowej nr 30 z Oddziałami Integracyjnymi.

Szkoła i Przedszkole. Przestrzeń wokół. W planach hala sportowa

Dlaczego o tym piszę? Bo w ostatnich badaniach PISA młodzi ludzie osiągają dość wysokie wyniki w zakresie edukacji – mimo spadku liczby punktów – miejsca nadal w okolicy 15 w Europie. Natomiast w obszarze dobrostanu, identyfikacji że szkołą, poczucia samodzielności i sensowności nauki – po wyjściu ze szkoły – miejsca w ostatniej dziesiątce.

Uczymy uczniów czytać, liczyć i rozumieć zjawiska przyrodnicze. Opuszczają jednak szkołę w poczuciu braku szczęścia, wyobcowanych, z przekonaniem – że nie potrafią wykorzystać wiedzy – i nie potrafią się uczyć.  Wcześniejsze badania PISA związane z motywacją do rozwijania się – także pokazują, że nasi absolwenci.mają bardzo niski poziom motywacji do doskonalenia i rozwoju. Jeśli nie widzą wpływu nauki na swój rozwój – to nie rozumieją po co mają się uczyć – i koło się zamyka.

Toczy się ostatnio sporą dyskusja o kolejnych zmianach. Zmiany powinny się jednak dokonać najpierw nie w zabraniu części podstawy programowej czy zlikwidowaniu prac domowych. Raczej powinny iść właśnie w kierunku budowania przestrzeni w edukacji – gdzie w relacji uczeń poczuje, że to czego się uczy – ma sens. Przestrzeni – w której odzyska motywację do rozwoju.

 


 

 

 

Przede wszystkim zależało mi na tym by pokazać – że mamy w Warszawie rozwiązania na miarę Europy – i ludzi, którzy się nie boją… „Szaleć”. Szkoła może i jest nieco przeskalowana – ale daje przestrzeń. Ta zaś w rękach samorządnych uczniów, mądrych i uważnych nauczycieli, wspierającego samorządu i zaangażowanych rodziców pozwala stworzyć miejsce na wspólne tworzenie przestrzeni – uniwersum edukacjimówi Portalowi Radosław Portac, którego mamy przyjemność znać osobiście.

Szkoła to tylko budynek. Mniej lub bardziej zaawansowany architektonicznie. Budynek szkoły jest przestronny, ciekawie zaprojektowany – owszem, wielki – też… Jednak daje szansę na rozwijanie skrzydeł wszystkim – uczniom, rodzicom – nauczycielom. Pani Sylwia – Dyrektorka Szkoły – jest kwintesencją tej otwartości – na różne działania i z bardzo ciekawą i odważną wizją i misją placówki. To także zrobiło na mnie wrażenie. Pani Dyrektorka wpuściła do szkoły harcerzy z całej Polski. Bez strachu. Z zaufaniem. Z wiarą, że otwartość szkoły to także inwestycja w przyszłość placówki. Przestrzeń, dawne pole wokół, możliwości dawnego PGRowskiego Bródna wykorzystane w pełni. Szkoła, w której zajęcia zewnętrzne trwają do późnych godzin – i są w jednym miejscu – nie trzeba jeździć po całym mieście. To ciekawa wizja szkoły będącej centrum lokalnej aktywności. Miejscem spajania i zbierania ciekawych inicjatyw społecznych i edukacyjno-wychowawczych. Miejscem realizacji pasji nie tylko podczas lekcji – także po. Choć jak pisałem – nie miałem szansy spotkać się z kadrą, uczniami – to rozmawiałem z rodzicami oczekującymi na pociechy – spędziłem w niej trzy dni i dwie noce – i mogłem przyjrzeć się różnym ciekawym rozwiązaniom. I nie tylko piątek bzu (bez dzwonków, jedynek) – który wzbudził sporo różnych opinii i uwag pod postem – wywołał wiele pozytywnych młodych ludzi – którzy stawili się na konferencji specjalnościowej WWS GK ZHP. Przede wszystkim potencjał – jaki posiada budynek – to nas wszystkich urzekłoripostuje Radek.


 

O przestrzeni pamiętał Janusz Korczak współplanując architekturę Domu Sierot na Jaktorowskiej.

Szkoła na zdjęciach – ma trzy lata – i pozwala na wspieranie dzieci w organizacji przestrzeni umożliwiającej rozwijanie skrzydeł. Obok Szkoły w TE Vizja w Śródmieściu – to ciekawy przykład nowego spojrzenia na przestrzeń w edukacji. Choć nie miałem szansy na spotkanie z rodzimymi uczniami (w piątek koło 20.30. w szkole jeszcze tętniło życie) – to młodzi harcerze – uczestnicy z całej Polski – potrafili się w niej znaleźć i szybko stworzyć własne bezpieczne miejsce.

Podoba mi się.

Radosław Potrac

Portal Warszawski

Przeczytaj również

Logotyp Portal Warszawski
Kontakt

Ostatnie atykuły