[TYLKO U NAS] Oto mini kompendium o SCT! Wszystko co musisz wiedzieć o zasadach jego działania!

Stowarzyszenie StopKorkom przygotowało mini kompendium o tak zwanej Strefie Czystego Transportu. Tego nie dowiesz sie od ratusza i tak zwanych wolnych mediów. Przygotowane poniżej informacje to doskonały oręż do walki z tym nowotworem.

Zasady wjazdu

W Niemczech strefy są na niewielkich obszarach (wybrane ulice, stare miasto etc), w Londynie jest duża, ale umożliwia niedrogi wjazd płatny. Obie nie są progresywne – czyli nie usuwają co 2 lata samochodów z kolejnymi normami – to jest największe draństwo tych Polskich. W Niemczech nawet benzyniaki z 1991r (Euro1) mogą wjeżdżać, w Londynie z Euro 4. Dla diesli są bardziej restrykcyjne.

 

 

Normy EURO dotyczące emisji spalin nie miały na celu uniemożliwianie poruszania się ludziom starszymi, dopuszczonymi do ruchu, homologowanymi pojazdami.
Normy miały na celu wymuszenie produkcji nowocześniejszych, bardziej ekologicznych samochodów.

W Polsce reguły są najbardziej restrykcyjne na świecie, kolejno eliminujące z dróg legalnie nabyte i sprawne pojazdy. W Niemczech, właściciele samochodów benzynowych z Euro 1 nie mają problemu by sie poruszać gdzie chcą – mówimy u to pojazdach wyprodukowanych po 1993r. Ograniczenia dotyczące Diesli są nieco bardziej restrykcyjne, ale to nadal jedynie igraszka z propozycją Warszawskich władz. Tutaj należy dodać – w kilku miejscach Niemcy wykluczają diesle z nowszymi normami. Średni wiek pojazdów Polskich to około 15 lat, a Niemieckich 10 lat, nie z powodu że jesteśmy pasjonatami youngtimerów, a z biedy.
Dodajmy że w Niemczech strefy są na niewielkich obszarach lub wybranych ulicach… nie całym mieście lub jego większej części jak w Polsce.

Na koniec wisienka na torcie, Niemcy zrozumieli że zanieczyszczenia, również tlenki azotu, nie pochodzą głównie od samochodów, zrobili badania i doszli do wniosku że te strefy nic nie dają i nawet w tak jak nasze standardy liberalnym wariancie – po prostu je likwidują.

Przyjęcie normy EURO w ogóle jest bez sensu, ponieważ starsze samochody mogą spełniać wymagani normy Euro 6, nie mając homologacji na Euro6, ponieważ jak w poniższym przykładzie w 2007r Euro 6 nie istniała. Dlaczego zatem ten samochód ma iść na śmietnik skoro zanieczyszcza tak samo jak nowy?

Na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji (mamy podobnych kilka)

Według danych od producenta samochód powinien również spełniać normę Euro 6, w świadectwie homologacji nie ma napisanej normy Euro, a są szczegółowe dane dotyczące emisji poszczególnych czynników jak CO, HC, NOx. Zatem, nie ma powodu dla którego ten samochód miałby nie wjechać do Strefy Czystego Transportu SCT, jak samochód np z 2017 roku. Widać że samochód z 2007r zdaniem producenta również spełnia kryteria normy Euro 6.

Cel przyświecający #SCT to likwidacja samochodów, a nie ochrona powietrza. Powyższe dowodzi że kryteria przyjęte dla #SCT są nieekologiczne i bezsensowne, skoro odrzucają sprawne pojazdy spełniające rygor nawet Euro 6, a ich jedynym grzechem jest że norma Euro 6 nie istniała w latach ich produkcji. Podobnych świadectw homologacji mamy więcej.

 

 

 

 

Badania powietrza

Zrobiliśmy badania, wzięliśmy dane mobiności od Apple oraz dane zanieczyszczeń z GIOŚu z al. Niepodległości (mierzą również tlenki azotu). Okazało się ze gdy ruch samochodowy znacznie spadł na półtora miesiąca, poziomy cząstek stałych PM w ogóle, tlenki azotu spadły nieznacznie.

Pod poniższym linkiem znajdują się również odnośniki do raportu NIK czy Enmaro, czasów przedpandemicznych, ale wnioski były podobne – piece – nie samochody.

https://www.facebook.com/stopkorkompl/posts/pfbid02tFAURgrfyyAz8Ajtx7nc4UdqsGK6ctZckVL6fkT4e4GznU5aKxMRQUMMiHS9Ef3vl

 

 

 

Geneza SCT

W 2018r rząd Mateusza Morawieckiego uchwalił ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych która dawała możliwość stanowienia stref czystego transportu.

 

 

Okazało się to kompletną klapą, pilotażowo uruchomiono to na małym obszarze w Krakowie. Następnie w 2021r zrobiono nowelizację, która daje „nieograniczone” możliwości co do tworzenia Stref, nawet sołtysowi we wsi. Każda strefa może być inna, decyduje samorząd.

 

Kto lobbuje i jak się „uszczelnia”?

1) Projekt nowelizacji zakładał dopuszczenie możliwości wjazdu pojazdów z LPG do SCT, ALE, twór zwany „polskie stowarzyszenie Paliw alternatywnych” bardzo wylobbował odrzucenie tego zapisu z projektu.

PSPA nie jest niczym „polskim” ani nie ma nic wspólnego paliwami alternatywnymi jak LPG, to prywatna grupa lobbystów, ideowców, majaca na celu całkowite wyeliminowanie z Polski samochodów spalinowych.

W projekcie dokonano również innej ciekawe zmiany – mianowicie odnośnie pojazdów zasilanych CNG.

2) W ustawie z 2018r był to po prostu pojazd mogący być zasilany CNG, zaś w 2021 dopisano, ze musi mieć zbiornik benzyny mniejszy niż (chyba) 15 litrów. Taki zbiornik musi mieć homologację etc, nikt ich nie robi… żeby komuś nie przyszło do głowy starszego samochodu przerobić na CNG.
3) Wraz z powyższym dochodzi zmiana per województwo, gdzie podnoszone są kryteria pojazdu zabytkowego … wiekowe do 35 lat, oraz konieczność że musi to być pojazd nie produkowany seryjnie, co skreśla praktycznie każdy starszy samochód.

Oczywiście zarówno do nowelizacji ustawy o elektromobilności zgłaszane były poprawki (odrzucenie bzdurnych kryteriów, dopuszczenie LPG), natomiast wszystkie zostały odrzucone. Pisane były również apele do Ministerstwa Infrastruktury oraz Morawieckiego klarujące temat. Do uchwały Warszawy również były zgłaszane poprawki, również wszystkie zostały odrzucone.

StopKorkom, Portal Warszawski

Przeczytaj również

Logotyp Portal Warszawski
Kontakt

Ostatnie atykuły