Prof. Jakub Lewicki, Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków wpisał do rejestru zabytków ruchomych województwa mazowieckiego zespół 164 tablic pamiątkowych autorstwa Karola Tchorka, znajdujących się w Warszawie. Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte z urzędu.
Pomniki pamiątkowe autorstwa Tchorka powstały po drugiej wojnie światowej. Miały być jednolitymi wzorcami dla form pomników i tablic
Wyłoniony w drodze konkursu projekt stanowił prostą, kompozycję z piaskowca. Pierwsze, pojedyncze tablice zostały zamontowane na początku lat 50. Najwięcej powstało ich między 1963-1965 r. na zamówienie Rady Ochrony Pomników Walk i Męczeństwa. Ostatnia pochodzi z 1985 r. Autor projektu Karol Tchorek (1904-1965) uczył się w Miejskiej Szkole Sztuk Zdobniczych i Malarstwa w Warszawie 1922-1926, a następnie w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie (obecnie Akademia Sztuk Pięknych). Od 1929 r. należał do Spółdzielni Rzeźbiarskiej Forma.
Tablice w większości upamiętniają męczeństwo ludności cywilnej. W kilku przypadkach napisy podkreślają masowe egzekucje Napisy dotyczą także upamiętnienia poległych w walkach m.in. monolit przy ul. Długiej czy tablica wmurowana w ścianę przy ul. ul. Odyńca 55. Niektóre tablice dotyczą poszczególnych grup społecznych np. lekarzy i personelu szpitali miejskich i szpitali polowych (m.in.: ul. Bonifraterska 12, ul. Chełmska 21, ul. Długa 13/15), tramwajarzy (ul. Młynarska 2, ul. Siedmiogrodzka 5), księży rzymsko-katolickich (ul. Karolkowa 49), pracowników poczty (ul. Nowogrodzka 45). Pod względem formalnym, największą grupę obiektów stanowią tablice wmurowane w ściany budynków, niektóre z nich wkomponowane także w często oryginalne fragmenty murów – ostańce. Monolity – czyli pomniki wolnostojące.
Tablice i monolity autorstwa Karola Tchorka są charakterystyczną dla Warszawy plastyczną formą upamiętnienia ofiar II wojny światowej. Zespół 164 zachowanych tablic prezentuje wysoki poziom artystyczny i rzemieślniczy. Cały zespół jest jednolity stylistycznie i charakteryzuje się harmonijnym powiązaniem
znaku graficznego, faktury kamienia i liternictwa. Każda tablica została opracowana indywidualnie. Dzieła stanowią przykład plastyki użytkowej o wysokich wartościach artystycznych. Zespół tablic pamiątkowych posiada wysoką wartość historyczną, jako wyjątkowe świadectwo dziedzictwa i kultury materialnej związane z podjętą po wojnie próbą upamiętnienia męczeństwa i walki Polaków w walce z okupantem podczas II wojny światowej – mówi prof. Jakub Lewicki.
za; MWKZ
Portal Warszawski