[OPINIA] „Inwestowanie w CPK to jak inwestowanie w wypożyczalnie kaset VHS w 2023 roku. Dlaczego?”

Na łamach Portalu Warszawskiego publikujemy demokratycznie (od lewa do prawa) opinie mieszkańców, specjalistów, radnych, blogerów, i innych. Dziś publikujemy opinię stowarzyszenia Jakuba Dobromilskiego z Instytutu Stefana Starzyńskiego.

CPK. Temat rzeka

Jedni gorąco popierają jego budowę, inni jak Skreśleni przez CPK fanpage wręcz przeciwnie – mocno protestują przeciw tej inwestycji. Jak jednak CPK prezentuje się z punktu widzenia czysto ekonomicznego? Otóż… przypomina nieco inwestowanie w wypożyczalnie kaset VHS w 2023 roku. Dlaczego?

Otóż cała koncepcja CPK – a więc budowy dużego hubu przesiadkowego w Polsce – jest oparta o model podróży lotniczych, od którego się odchodzi. Był to model popularny w ostatnich dekadach XX wieku: mały samolot jak Boeing 737 albo Airbus A320 dowoził pasażerów z lokalnych portów do hubu, potem lecieli oni pomiędzy hubami przy użyciu dużej maszyny (Boeing 747, Airbus A380) i potem z drugiego hubu do portu docelowego.

Był to model racjonalny jak na tamte czasy, ale jest obecnie wypierany dzięki nowej generacji oszczędnych samolotów jak Boeing 787 Dreamliner czy Airbus A330. Samoloty te łączą w sobie duży zasięg i mniejsze zużycie paliwa niż wielkie czterosilnikowe maszyny. Dlatego od połączeń z 2 przesiadkami przez huby się odchodzi na rzecz połączeń bezpośrednich maszynami nowej generacji. Zjawisko to objęło całą branżę i w efekcie maszyn takich jak 747 czy A380… już się nie produkuje.

Czy więc hub taki jak CPK ma przyszłość? Szczerze wątpię. Niedawna podobna inwestycja w Hiszpanii (port Ciudad Real) okazała się spektakularną porażką.

Przeczytaj również

Logotyp Portal Warszawski
Kontakt

Ostatnie atykuły