W lipcu 2023 roku Rada Unii Europejskiej przyjęła regulację dotyczącą paliw alternatywnych, popularnie zwaną AFIR (ang. Regulation for the Deployment of Alternative Fuels Infrastructure). Nowe przepisy zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE jesienią, a zaczną obowiązywać w pierwszej połowie 2024 roku, zastępując regulacje z 2014 roku w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych.
Usprawnienia dla kierowców, wyzwania dla operatorów stacji ładowania
W praktyce AFIR oznacza, że operatorzy uruchamiający nowe stacje ładowania w ciągu 6 miesięcy od wejścia rozporządzenia w życie (tj. w pierwszej połowie 2024 r.) muszą udostępnić użytkownikom narzędzia do tzw. ad hoc payments, które nie wymagają zawarcia umowy z operatorem. Na stacjach o mocy równej lub większej niż 50 kW będą to terminale i urządzenia do płatności bezdotykowych, na stacjach o niższej mocy urządzenia korzystające z internetu i umożliwiające płatności np. z wykorzystaniem kodów QR. Z czasem te zasady mają objąć nie tylko nowo budowane, ale wszystkie stacje ładowania aut elektrycznych.
– Wprowadzenie na stacjach ładowania możliwości płatności kartą oznacza, że za ładowanie auta zapłacimy tak, jak za zakupy w sklepie. I o ile dla kierowców AFIR oznacza to po prostu więcej możliwości, o tyle dla operatorów stacji ładowania jest to poważne wyzwanie. Jesteśmy na nie gotowi, dzięki naszym autorskim rozwiązaniom technologicznym – podkreśla Adrian Nocuń, członek zarządu Elocity odpowiedzialny za wdrożenie terminali płatniczych.
Wprowadzona przepisami demokratyzacja płatności z pewnością ucieszy kierowców, którzy chcąc skorzystać ze stacji ładowania pobierali aplikacje, rejestrowali się, wprowadzali dane osobowe, a następnie podpinali do niej kartę płatniczą lub kartę RFID. Atutem w przypadku aplikacji był z pewnością łatwy dostęp do historii ładowań, czy faktur. W jaki sposób zapewnić teraz dostęp do faktur użytkownikom aut elektrycznych, którzy zamiast logować się do aplikacji będą mogli skorzystać z terminali? To ważne pytanie, szczególnie w kontekście prawnych obowiązków operatorów stacji ładowania.
Elocity postanowiło uprościć i zautomatyzować proces wystawiania faktur dla kierowców płacących kartą za ładowania auta. W efekcie terminale płatnicze mogą być zintegrowane ze stacjami ładowania, a ich software umożliwia automatyczne wystawienie faktury. Wystarczy, że kierowca na terminalu poda NIP i numer telefonu, na który zostanie wysłany SMS z linkiem do pobrania dokumentu. Ale to nie wszystkie udogodnienia.
Portal Warszawski