[OPINIA] W Warszawie prawie 60% przypisanych biurowych miejsc parkingowych pozostaje niewykorzystanych

Stolica ma 5,3 mln m2 powierzchni biurowej, co w przybliżeniu przekłada się na 106 tys. miejsc parkingowych. Oznacza to, że każdego dnia w mieście jest nawet 40 tys. niewykorzystanych miejsc parkingowych. Miesięczny koszt miejsca parkingowego w Warszawie to uśredniając ok. 150 euro.

Lepsze zarządzanie parkingami to w przypadku warszawskiego biurowca nawet 1,5 mln zł oszczędności

Pandemia ugruntowała zdalny i hybrydowy system pracy. Wykorzystanie miejsc parkingowych w biurowcach spada, a straty najemców jednego biurowca z tego tytułu mogą sięgać nawet 1,5 mln złotych rocznie. Odpowiedź na ten problem mają systemy inteligentnego zarządzania systemami parkingowymi.

– Firma wynajmująca biuro ma zazwyczaj znacznie mniej miejsc parkingowych niż pracowników dojeżdżających do pracy samochodem. Tylko wybrani pracownicy otrzymują miejsca parkingowe, a pozostali muszą szukać miejsca gdzie indziej (i często za to płacić). Z kolei pracownicy z przydzielonymi miejscami często pracują zdalnie, podróżują, mają urlop lub są na zwolnieniu lekarskim. W efekcie każdego dnia nawet 60% drogich w utrzymaniu miejsc parkingowych nie jest w ogóle wykorzystywanych, tworząc dotkliwe straty finansowemówi Paweł Postupalski, współtwórca Parkey, platformy do zarządzania parkingami.

Wyzwanie dla smartcity: lepsze wykorzystanie parkingów

Patrząc na skalę tego problem z perspektywy miasta łatwo zrozumieć, jak pilnego wymaga on rozwiązania. Dla przykładu Warszawa ma 5,3 mln m2 powierzchni biurowej, co w przybliżeniu przekłada się na 106 tys. miejsc parkingowych. Oznacza to, że każdego dnia w mieście jest nawet 40 tys. niewykorzystanych miejsc parkingowych. Miesięczny koszt miejsca parkingowego w stolicy to uśredniając ok. 150 euro.

– Aby mówić o faktycznym smartcity warto nie tylko skupiać się na wdrażaniu zupełnie nowych środków transportu i technologii przyszłości, ale i na odpowiedzi na problemy teraźniejszości. Zanim przejdziemy na nowe model poruszania się po mieście warto uświadamiać sobie, ile można zmienić, poprawić, oszczędzić w ramach tych obecnych. Problem niewykorzystywanych miejsc parkingowych promieniuje też na inne obszary życia w mieście. Można tu przytoczyć chociażby rozjeżdżone trawniki czy chodniki zastawione samochodami, na które de facto jest miejsce na biurowym parkingu – mówi Bartosz Dobrowolski z Proptech Foundation.

Kolejną kwestią, a przy tym jedynym dobrem, którego nie da się odzyskać jest czas. Czas znalezienia miejsca parkingowego w centrum Warszawy to ostrożnie licząc ok. 10 minut, a dojście do biura to kolejne 5 minut. Wychodząc z tego założenia i jeżeli w ten sposób czas traci ok. 100 pracowników firmy to wspólnie i bezpowrotnie marnują oni codziennie 25 godzin.

Parkowanie „zero waste”

Z problemu teoretycznie większość firm zdaje sobie sprawę, jednak niewiele z nich decyduje się go rozwiązać. A systemów, platform i aplikacji, które w tym pomagają jest na rynku coraz więcej.

– W pewnym uproszeniu i sprowadzając działanie do kluczowej funkcjonalności: system tworzy interaktywną mapę parkingową oraz jej podstawową konfigurację i zapewnia dostęp dla office managera. Następnie pracownicy biurowi rejestrują się w aplikacji. Osoby ze stałym miejscem zwalniają je na określone dni, kiedy nie przyjeżdżają do biura, a pracownicy bez przypisanego miejsca mogą ad-hoc zarezerwować dowolne, dostępne tego dnia miejsce. Mają w ten sposób pewność, że na miejscu będą mogli szybko i sprawnie zaparkować w konkretnym miejscu – dodaje Maciej Węgrzynek, współtwórca Parkey.

Portal Warszawski

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.