Rusza druga edycja „Kolejowe ABC” – w sam raz na bezpieczne wakacje

Wczoraj, w piątek 15.07.2022 roku na terenie bocznicy kolejowej Olszynki Grochowskiej, odbyła się konferencja na temat arcyważnego projektu organizowane po raz drugi przez Urząd Transportu Kolejowego Kolejowe ABC II, skierowanego do dzieci, rodziców i nas dorosłych. W tym roku skupiamy się na bezpieczeństwie wokół przejść kolejowych bo to tam dochodzi do największej ilości wypadków. W ciągu roku zanotowaliśmy ponad 300 wypadków, w dużej mierze śmiertelnych – mówił wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego, Marcin Trela. Zaproszone dzieci w wagonie obok, uczestniczyły w specjalnie przygotowanej lekcji na temat bezpieczeństwa kolejowego, i na jezdni.

„NASTĘPNA STACJA: BEZPIECZEŃSTWO”

Bohaterem drugiej odsłony Kampanii Kolejowe ABC w mediach jest znany już i lubiany przez dzieci nosorożec Rogatek. Wprowadzi on dzieci i dorosłych w świat wiedzy o bezpieczeństwie kolejowym. Zaplanowana została m.in. emisja spotów w telewizji, kinach, internecie, na kanałach VoD oraz w pociągach i na terenach kolejowych. Przygotowane zostały także działania edukacyjne z wykorzystaniem radia, reklamy zewnętrznej oraz YouTube i Google. Aktywności prowadzone będą również w social mediach – w tym po raz pierwszy na kanale TikTok.

W tym roku skupiamy się na przejściach kolejowych, i na tym skupiamy uwagę. Dlatego też cała komunikacja tegorocznej edycji Kolejowego ABC skupiona jest na tych działamiachmówił w czasie konferencji Trela. Nie zapominamy o edukacji najważniejszej naszym zdaniem grupy docelowej, czyli dzieciach, i dlatego w tym i kolejnym roku trafimy do 10 tysięcy najmłodszych.

Akcja jest skierowana do dzieci między 4 a 12 rokiem życia, ale również i do szkół, rodziców i placówek oświatowych.


„Kolej jest najbezpieczniejszym środkiem transportu na lądzie. Jednak w pierwszym półroczu 2022 r. na przejazdach kolejowo-drogowych i tzw. dzikich przejściach doszło do ponad 200 wypadków. To niemal 75% wszystkich wypadków na sieci kolejowej. Dlatego tak ważne są działania, edukacyjne takie jak Kampania Kolejowe ABC. Dzięki naszym działaniom budujemy świadomość najmłodszych, ale w drugiej odsłonie Kampanii ważnym odbiorcą są także rodzice, opiekunowie i nauczyciel”– podkreślał Marcin Trela, Wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego.


Obok działań w mediach w najbliższym czasie odbędzie się szereg wydarzeń bezpośrednich, w tym m.in. pikników rodzinnych. Pierwsze dwa zostaną zorganizowane jeszcze w lipcu
– 23 lipca w Zakopanem oraz 30 lipca w Jastrzębiej Górze. Kolejne imprezy odbędą się w sierpniu, a pod koniec roku czeka nas duże wydarzenie z wideomappingiem 3D. Wstęp na wszystkie wydarzenia w ramach kampanii będzie bezpłatny.

 

 

Kampania całoroczna

Kampania Kolejowe ABC II jest realizowana od lipca 2022 do września 2023 roku. Projekt jest finansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Całkowita wartość projektu wynosi 60 000 000,00 zł. Wartość dofinansowania ze środków unijnych to 51 000 000,00 zł. Więcej informacji o projekcie Kampania Kolejowe ABC II można znaleźć na stronie www.kolejoweabc.pl, a także na profilach projektu na Facebooku, Instagramie i Tiktoku.

Kontrole pociągów

Kontrole UTK są niezapowiedziane i prowadzone przed wyruszeniem w trasę lub podczas jazdy pociągu. Inspektorzy sprawdzają elementy odpowiedzialne za bezpieczeństwo oraz związane

z komfortem podróżowania i przestrzeganiem praw pasażerów. Szczególnie wnikliwie kontrolowane jest to, co najbardziej istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa podróżnych – między innymi stan techniczny drzwi, dostępność wyjść awaryjnych czy zapewnienie ochrony przeciwpożarowej. Ważna jest także weryfikacja zapewnienia przez przewoźników kolejowych odpowiedniego komfortu, w tym dostosowania pojemności składów do frekwencji pasażerów.

Od stycznia do czerwca 2022 roku inspektorzy UTK przeprowadzili 89 kontroli pociągów pasażerskich. W 2021 roku liczba takich kontroli wyniosła 112. W trakcie jednej kontroli sprawdzanych może być kilka pociągów. W pierwszej połowie 2022 roku zostało wydanych 20 decyzji ograniczających eksploatację pojazdu oraz 4 wyłączające pojazd z eksploatacji. Wśród najczęściej powtarzających się naruszeń znajdują się uszkodzone drzwi, awarie toalet, niedziałające tablice systemu informacji.

Kampania Kolejowe ABC realizowana przez Urząd Transportu Kolejowego to ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna z zakresu bezpieczeństwa kolejowego skierowana do dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym oraz ich nauczycieli i wychowawców. Kampania jest współfinansowana ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

 

Urząd Transportu Kolejowego

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.