[KOMENTARZ] Czy Warszawski Węzeł Kolejowy rozwiąże problemy komunikacyjne?

PKP PLK rozstrzygnęły właśnie przetarg na opracowanie studium planistycznego rozbudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego ze szczególnym uwzględnieniem nowej linii średnicowej. Dokument ma powstać w ciągu ok. 3,5 roku od podpisania umowy.

Zadania

Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie wariantowej koncepcji rozwoju infrastruktury kolejowej w Warszawskim Węźle Kolejowym, ze szczególnym uwzględnieniem obsługi aglomeracji warszawskiej. To kolejny krok i uszczegółowienie ogłoszonego w 2019 r. master planu dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej. Przeprowadzone zostaną analizy dla wszystkich linii i inwestycji, dla których dotąd nie uruchomiono prac studialnych i planistycznych.

Pod uwagę zostaną wzięte nowe linie średnicowe w relacjach Warszawa Wileńska – Warszawa Główna, Warszawa Wileńska – Warszawa Służewiec, Warszawa Gdańska – Warszawa Służewiec oraz trzecia para torów na odcinku Warszawa Zachodnia – Centralna – Warszawa Wschodnia. Korytarze te mogą być wykorzystywane albo w ruchu aglomeracyjnym, albo dalekobieżnym, albo mieszanym – określenie funkcji nastąpi w ramach zlecanego studium.

PKP PLK proponują wstępne lokalizacje podziemnych stacji i przystanków. Wykonawca dokona analizy możliwości i zasadności budowy przystanków w rejonie:

  • Warszawa Domaniewska – na skrzyżowaniu ul. Domaniewskiej i Wołoskiej lub Domaniewskiej i Postępu, czyli w samym środku zagłębia biurowego Służewca,
  • Warszawa Rakowiecka – przystanek pod ul. Wołoską – umożliwiający przesiadki do komunikacji tramwajowej w kierunku do Wilanowa i Dworca Zachodniego (w ramach przyszłej linii tramwajowej Dw. Zachodni – Wilanów)
  • GUS – umożliwiający przesiadki do autobusów na Trasie Łazienkowskiej,
  • Dworzec Centralny – podziemny przystanek zapewniający przesiadki do pociągów dalekobieżnych oraz regionalnych, a także zapewniający dojazd do Centrum,
  • Rondo ONZ – umożliwiający przesiadkę do II linii metra,
  • Rondo „Radosława” – umożliwiający przesiadkę do komunikacji tramwajowej w kierunku Bielan,
  • Metro Ratusz Arsenał – umożlwiający przesiadki do I linii metra,
  • Warszawa Wileńska – zakłada się zagłębienie tej stacji oraz zapewnienie jak najkrótszej drogi dojścia do II linii metra.

Komentarz

Tylko na pierwszy rzut oka projekt wydaje się być dobry. Połączenie i rozbudowa węzła kolejowego z komunikacją miejską, jest świetnym rozwiązaniem dla miasta. Jednak niektóre rozwiązania budzą wątpliwości, chociażby nowych linii średnicowych. Przecież w to miejsce zupełnie spokojnie można wybudować linie metra, które będzie jeździło znacznie częściej  niż pociągi.  Jak sobie PKP sobie wyobraża puszczenie nowych linii średnicowych w mieście? Czy to nie jest  kolejne zamykanie miasta?

Budowa tego węzła nie może być tożsame ze zwężaniem Al. Jerozolimskich, gdyż miasto to tkanka wiecznie rozwijająca się, a zamykanie centrum jest procesem zwijającym miasto.

Niestety, tak jak pisaliśmy, całe to #NoweCentrum to kompletnie zmarnotrawiona publiczna kasa miasta, tym bardziej, że węzeł komunikacyjny to inwestycja rządowa, a żeby ją zrealizować należy skopać całe Centrum, co i tak będzie bardzo uciążliwe dla mieszkańców.

Prawda jest taka, że Ratusz nie ma pieniędzy na inwestycję a rząd buduje warszawiakom nową sieć połączeń. Szkoda jednak, że nie do końca przemyślaną.

Nie wiadomo jeszcze jak PKP zamierza kopać.  Jeśli odkrywkowo, to Warszawę czeka dramat.

grafika; siskom.waw.pl

Portal Warszawski

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.