[NASZA INTERWENCJA] Czy ZTM celowo eliminuje linie autobusowe? Czy to element dywersji?

Parę tygodni temu napisał do nas mieszkaniec Warszawy. Prosił o merytoryczną pomoc. Sprawa dotyczy rozszerzenia kursowania linii 401 (Ursus) o soboty i niedzielę. Skierowaliśmy go do odpowiednich urzędów, wcześniej pisząc o co ma dokładnie pytać. Co odpowiedziało miasto?

Odpowiedź Pana Radnego Kazimierza Markowskiego na propozycję rozszerzenia kursowania linii 401 o soboty i niedziele jest kuriozalna

Dziękuję za Pana wiadomość oraz sugestię, z której skorzystałem i wysłałem pismo w sprawie linii 401 do radnego dzielnicy Ursus Pana Dariusza Pastora, który skierował sprawę Komisji Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej Rady Dzielnicy Ursus.

Przeczytałem treść PROTOKOŁU nr 2/2022 z dnia 21 lutego 2022 r. z posiedzenia Komisji Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej Rady Dzielnicy Ursus miasta stołecznego Warszawy, w tym rozpatrzenie pism skierowanych do Komisji.

Odpowiedź Pana Radnego Kazimierza Markowskiego na propozycję rozszerzenia kursowania linii 401 o soboty i niedziele jest kuriozalna i niestety świadczy o braku praktycznej wiedzy na temat rzeczywistych potrzeb przewozowych i sytuacji na linii 401.


 

 


Po pierwsze: na jakiej podstawie „przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego wyjaśnili, że obłożenie powyższej linii autobusowej jest niewielkie”?

Po drugie: linia 401 NIGDY nie kursowała w soboty i niedziele, więc przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego nie mogą wiedzieć, jak kształtowałby się popyt na przewozy linią 401 w soboty i niedziele, poza tym przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego nawet tego nigdy nie zbadali.

Po trzecie: w dni powszednie, w rozkładzie jazdy obowiązującym od dnia 21-02-2022, linię 401 obsługuje 27 przegubowych autobusów (źródło: wgkm.waw.pl). Czy to świadczy o niewielkim wykorzystaniu tej linii przez pasażerów?

Po czwarte: obserwacje rzeczywistego wykorzystania autobusów linii 401 i 189 w dni powszednie oraz 189 w soboty oraz komentarze osób wypowiadających się na forum warszawskiego transportu publicznego (źródło: wawkom.waw.pl) jednoznacznie wskazują, że od dawna istnieje zapotrzebowanie na przekształcenie linii 401 w linię 5XX kursującą 7 dni w tygodniu.

Po piąte: pasażerowie korzystający z linii 401 są od minimum 20 lat lekceważeni przez dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego. Przez ten czas wielokrotnie rozszerzano czas pracy linii 189 w soboty i niedziele oraz zwiększano częstotliwość kursowania linii 189 w soboty i niedziele, jednocześnie wmawiając pasażerom, mieszkańcom i radnym, że dla przekształcenia linii 401 w 5XX brakuje środków finansowych, taboru, kierowców. Ciekawe, że przez ten czas nie brakowało środków finansowych, taboru, kierowców do przekształcania innych okresowych linii w całotygodniowe oraz uruchamiania nowych połączeń, a dla uruchomienia bezpośredniego połączenia autobusowego z Ursusa na Mokotów i na Ursynów zawsze coś (a raczej ktoś) stoi na przeszkodzie (mam na myśli brak dobrej woli dyrektora ZTM). Rozszerzenie kursowania linii 401 o soboty i niedziele jest traktowane jak KOSZT, zamiast być traktowane jak INWESTYCJA (ochrona środowiska, mniejsze korki, miejsca pracy dla kierowców, itd.).

Po szóste: oddawanie nowych odcinków metra i korekty tras linii autobusowych przy tej okazji tłumaczono potrzebą skierowania „odzyskanych” autobusów w miejsca, gdzie są one potrzebne, jednak nigdy te „odzyskane” autobusy nie zasiliły linii 401 w soboty i niedziele.

Po siódme: w latach 2015-2019 (czyli przez pięć sezonów wiosenno-letnich) uruchamiano kursowanie linii autobusowej 385 jeżdżącej wzdłuż Wisły od stacji Metro Plac Wilsona do stacji Metro Politechnika. Kilka (chyba 6) przegubowych autobusów woziło powietrze wzdłuż Wisły. Badania potoków pasażerskich wykonywane przez pracowników ZTM potwierdziło, że autobusami linii 385 przeważnie jeździła 0 pasażerów. Koszt funkcjonowania linii 385 przez pięć sezonów wiosenno-letnich w latach 2015-2016 przekroczył kwotę 600 000 zł z pieniędzy podatników. Ponad pół mln zł poszło w błoto. Mimo tego dla rozszerzenia kursowania linii 401 o soboty i niedziele nadal brakuje: taboru, kierowców, środków finansowych, itd……….

Mimo że w szybkim tempie przybywa mieszkańców w dzielnicy Ursus, zwłaszcza na terenie po dawnych zakładach mechanicznych, to mimo tego dyrektorka ZTM nie zamierza przekształcić linii 401 w kursującą cały tydzień.

Teraz mam wrażenie, że już nie chodzi o pieniądze, lecz o brak dobrej woli. Za wszelką cenę zmusza się mieszkańców do przesiadek na linię 189. Nie wiem, skąd taka „miłość” dyrektorki ZTM właśnie do linii 189. Poza tym, że z jednej strony dyrektorka ZTM nie ma ochoty na uruchomienie linii 401 w soboty i niedziele, to z drugiej strony zrobiła precedens polegający na utrzymywaniu trasy linii 517 do Śródmieścia, mimo że linia 517 pokrywa się na długim odcinku z linią kolejową, a także z liniami tramwajowymi. kilka lat temu radni Warszawy uchwalili, że linie autobusowe nie mogą przebiegać w takli sposób, żeby stanowić konkurencję i alternatywę dla szynowego transportu (tramwaj, kolej, metro). Jeżeli jednak mimo tego trasa linii 517 jest utrzymywana na odcinku PKP Warszawa Śródmieście – PKP Warszawa Ursus Niedźwiadek, to tym bardziej można by było uruchomić przewozy linią 401 w soboty i niedziele, nawet pomimo funkcjonowania linii 189. Zarazem można pokusić się o zmniejszenie częstotliwości kursowania w soboty i niedziele tych linii, które wożą przede wszystkim powietrze, np. linia 194 kursująca co 15 minut mogłaby kursować co 20 minut i to bez szkody dla pasażerów, a z zyskiem dla budżetu Miasta.


 

 


 

Komentarz

To kolejny przypadek kiedy ZTM działa na szkodą mieszkańców, którzy płacą za jego utrzymanie. A jeśli płacą za jego utrzymanie, to znaczy że liczą na wygodne życie, a jeśli tego oczekują mają prawo interweniować.

Obecnie miasto boryka się z trudnościami dotyczącymi transportu publicznego. Wygasza wiele linii i zmniejsza ilości kursów. To jak to jest z tą otwartością dla mieszkańców? Przecież rower nie zastąpi transportu publicznego.

Kiedy do Warszawiaków dotrze, że Ratusz za kadencji Trzaskowskiego nie radzi sobie kompletnie z niczym? Kiedy?

Sprawie będziemy się przypatrywać.

Portal Warszawski

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.