[NASZ TEMAT] Czy niebawem obudzimy się w ciemnym mieście??

Do początku 2023 r. włącznie Warszawa wymieni wszystkie oprawy oświetleniowe na latarniach przy drogach krajowych, wojewódzkich i powiatowych, które nie zostały jeszcze zmodernizowane. Koszt operacji to ponad 32 mln zł. Dzięki mniejszemu zużyciu prądu miasto zaoszczędzi jednak aż 23 mln zł rocznie na oświetleniu ulic. Czy miasto i Zarząd Dróg Miejskich pisze prawdę?

SAVA

Specjalnie dla Warszawy został zaprojektowany nowy model oprawy o nazwie SAVA. Stolica posiada licencję na jego swobodne wykorzystywanie w przyszłości. Dzięki takiemu zabiegowi możemy w następnych latach zamawiać na rynku identyczne konstrukcje od dowolnych producentów, którzy zgłoszą się do danego przetargu. Pozwoli to na postępującą standaryzację oświetlenia, co ma szereg zalet od estetyki, przez łatwość zarządzania oświetleniem, aż po jego wymianę i konserwację. Wszystkie oprawy będą miały temperaturę barwową ustawioną na 3000K.


 

 


Wygląd oprawy był konsultowany ze specjalistami z miejskiego Biura Architektury i Planowania Przestrzennego. Kopuła SAVY jest „future proof” – mieszczą się w niej wszystkie podzespoły składające się na działanie lampy, które dzięki modułowej konstrukcji można łatwo wymienić bez zmiany samej obudowy. Model wyróżnia się tym, że jest niezwykle prosty w utrzymaniu i naprawie. Aby otworzyć oprawę i wymienić zużytą część, serwistant nie będzie musiał używać specjalistycznych narzędzi. Wszystko to m.in. dzięki zastosowaniu trwałego zawiasu (nie wymaga narzędzi) i systemu automatycznego rozłączenia (można otwierać oprawę „pod napięciem”, zasilanie samo się wyłączy). Cała konstrukcja oprawy wykonana jest ze stopów aluminium. To pozwoli jej przetrwać co najmniej kilkadziesiąt lat. To ważne, bo wraz z latarniami są cały czas narażone na działanie warunków atmosferycznych, w tym opadów i dużych różnic temperatur, zwłaszcza zimą.

Wątpliwości

Na jednej ze stron poświęconej miejskim warszawskim sprawom (skyscrapercity.com), która skupia mimo wielu kontrowersji, wielu specjalistów, którzy merytorycznie poddają w wątpliwość jakoby Warszawa miały być jaśniejsza.

Oto niektóre komentarze

„Oczywiście, że jest ciemniej. Na tym polega główna oszczędność, bo lumenów z wata ledy ciągle nie dają więcej niż dobrze utrzymana soda.”

„Jest ciemniej ale nie od tego. Oprawy SAVA są wydajniejsze w każdej wersji (3000K od 138 lm/W do 169 lm/W) od standardowych lamp sodowych (od 80 lm/W do 120/W) a nawet droższych wersji Plus (do 140 lm/W).


 

 


Przykładowo źródła światła Philips:
– standardowa lampa sodowa o popularnej mocy np. typowa w oprawach parkowych (+ 15% straty energii na stateczniku)
https://www.lighting.philips.pl/api…5-pss-pl_pl/928152800035_EU.pl_PL.PROF.FP.pdf
– droższa ulepszona lampa sodowa stosowana w nowszych instalacjach gdzie zmniejszono luminację nawierzchni
https://www.lighting.philips.pl/api…8-pss-pl_pl/928152700028_EU.pl_PL.PROF.FP.pdf
– bezpośredni zamiennik / retrofit LED o ciepłym świetle do istniejących opraw dla lamp wyładowczych
https://www.lighting.philips.pl/api…2-pss-pl_pl/929001898402_EU.pl_PL.PROF.FP.pdf
– bezpośredni zamiennik bezpośrednio pod napięcie 230V
https://www.lighting.philips.pl/api…2-pss-pl_pl/929002485002_EU.pl_PL.PROF.FP.pdf

Nawet najmniej wydajne nowe oprawy drogowe LED produkowane w EU czy różne zamienniki / retrofity LED wkręcane do istniejących opraw dające tyle samo światła przynoszą minimum 50% oszczędności energii.

Tutaj masz dokładnie rozpisane dlaczego lampy sodowe od kilku lat nazywane są energochłonnymi:
https://led.ape.com.pl/wp-content/uploads/2021/04/APE.LED_.lampy_.drogowe.katalog.pdf
A od czasu dużego wzrostu cen energii dla samorządów wszelkie inwestycje w LED wraz z kosztami robocizny spłacają wyjątkowo szybko.


 

 


Jest ciemniej z powodu zmniejszenia i dostosowania minimalnej luminacji jezdni zgodnie z obowiązującymi klasami danego typu dróg do istniejącej normy europejskiej, jednocześnie ZDM jest świadomy choć o tym milczał, że po wymianie opraw luminacja ciągów pieszych i rowerowych nie spełni na wielu ulicach żadnej normy! Tak nie wolno robić w przypadku istniejących instalacji na tego typu arteriach!

Tak więc przykładowo w przypadku Grójeckiej oprawy SAVA L nie są bezpośrednimi zamiennikami o tym samych strumieniach / luminacji nawierzchni. Na prostym odcinku między Niemcewicza a placem Zawiszy były po 2 oprawy OUS z lampami 400W, w przypadku modernizacji tego odcinka z zastosowaniem nowych oprawach sodowych z lampami o zwiększonym strumieniu co prawda udało by się zastosować po jednej oprawie z WLS 150W na jezdnię ale jednocześnie musiały by chodniki zostać doświetlone dodatkowymi latarniami z lampami 50/70W po obu stronach lub na słupach zamontowany dodatkowy wysięgnik w stronę chodników. Zamontowane oprawy LED SAVA mają na tym odcinku moce 72W ale zabrakło tych 25-35W do doświetlenia chodników zgodnie z normą… Dodatkowo niedoświetlenie powoduje specjalna optyka aby SAVA nie świeciły ludziom w okna czyli rozsłył światła ograniczony do tyłu za słupy…”

„Ile razy można tłumaczyć, że w oświetleniu (szczególnie drogowym) nie porównuje się lm/W samego źródła ale skuteczność oprawy!? Więc nawet jak kiedyś same diody były mniej skuteczne od lamp sodowych to już generowały oszczędności przy takim samym natężeniu światła! Obecnie oprawy drogowe LED będące bezpośrednimi zamiennikami już nieprodukowanych opraw drogowych do lamp sodowych mają mniejszy strumień światła aby było identyczne natężenie światła (lx) na oświetlonej jezdni czy chodniku. Dodatkowo oprawa z samą lampą sodową dawała około 25% mniej lumenów niż samo źródło! Już nie wspominając o innych właściwościach jak np. oddawanie barw…”

Komentarz

Dla wielu ludzi to wciąż nowość, a my od lat piszemy, że Zarząd Dróg Miejskich w tej postaci nie ma prawda już dalej funkcjonować. Ilość szkód, defraudacji publicznych pieniędzy na rzekomo lepsze inwestycje to wierzchołek góry lodowej.

Okazuje się że ZDM chwaląc się ile zaoszczędzi na rachunkach za prąd, zapomniał dodać że w mieście będzie po prostu ciemniej.

Puchalski opanował do perfekcji kłamanie i tzw pijar. Niestety, będąc nieukiem i ignorantem, że są od niego lepsi i lepiej wykształceni. Zapomniał dodać, że ma zamiar wymienić wszystkie oprawy. Za rok obudzimy się prawdopodobnie w ciemnym mieście.

My zaś „przeoramy” ZDM w tym temacie, i jeśli jest jak piszemy, Puchalski będzie mieć kolejną sprawę.

Portal Warszawski

 

 

Przeczytaj również

Logotyp Portal Warszawski
Kontakt

Ostatnie atykuły