[NASZ NEWS] Składamy kolejne zawiadomienie do Prokuratury❗
Zaglądamy na stronę jednego z ogłoszonego postępowania Zarządu Dróg Miejskich przetargowego nr ZDM/UM/DZP/2/TP/1/22 PN – wykonanie inwestycji pn.: Część 1 – Przebudowa ciągu ulic: Perzyńskiego, Podczaszyńskiego i Rudnickiego Część 2 – Budowa drogi rowerowej przy ul. Starzyńskiego od ul. Namysłowskiej do Ronda Żaba.
Brak aktualnej dokumentacji, która powinna być w momencie ogłoszenia przetargu
Otwieramy pierwszy dokument – odpowiedzi na pytania, gdzie w pytaniach potencjalni wykonawcy wskazują, że dokumentacja projektowa zamieszczona na stronie jest nieaktualna. Co na to Zamawiający? W odpowiedzi na większość pytań czytamy cyt. :”Zamawiający przekaże aktualną wersje projektu przed rozpoczęciem prac budowlanych.” I dodatkowo cyt. : „Rozwiązanie może ulec zmianie po aktualizacji projektów wykonawczych.”
Od razu zapala się czerwona lampka. Dlaczego Zamawiający nie przekaże dokumentacji przed złożeniem ofert?
Idziemy dalej:
W projekcie umowy czytamy: „Wykonawca zobowiązuje się wykonać powierzone mu roboty zgodnie z warunkami określonymi w Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej zwanej „SWZ”), w tym Opisie Przedmiotu Zamówienia (dalej zwanym „OPZ”), Specyfikacji Technicznej Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych (dalej zwanej dalej „STWiOR”), dokumentacją projektową, przedmiarem robót, zasadami wiedzy technicznej oraz obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności Prawa budowlanego, decyzjami, opiniami, uzgodnieniami oraz zaleceniami Inspektora Nadzoru wyznaczonego ze strony Zamawiającego.”
W materiałach załączonych do postępowania nie ma dokumentów pod nazwami:
– „Opis Przedmiotu Zamówienia”
– „Specyfikacji Technicznej Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych”
– aktualnej dokumentacji z wyjątkiem projektu organizacji ruchu
– aktualnego kompletu uzgodnień, decyzji, opinii.
Na stronie umieszczono Szczegółowe Specyfikacje Techniczne – do których umowa się nie odnosi oraz nieaktualny „projekt”, bo przecież ten „aktualny” – jak sam Zamawiający wskazuje – przekaże przed rozpoczęciem prac budowlanych.
Zaznaczamy, że zgodnie z art. 99 ust 1 ustawy Prawo Zamówień Publicznych cyt.:
„Przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty„.
W artykule 103 ust 1 ustawodawca doprecyzował, iż cyt.: „Zamówienia na roboty budowlane opisuje się za pomocą dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych.”
Na stronie ZDM w zakresie przebudowy drogi rowerowej w ciągu ulic: Perzyńskiego, Podczaszyńskiego i Rudnickiego zamieszczono z pełną świadomością opracowania z 2018 r., z już nieważnymi uzgodnieniami itd. A czym są rysunki bez pozwolenia na budowę, bez aktualnych uzgodnień i bez aktualnego zgłoszenia? Nie można tego, w świetle prawa, nazwać dokumentacją projektową.
Skoro aktualną wersję projektu Zamawiający przekaże przed rozpoczęciem robót – to na jakiej podstawie potencjalni oferenci mają skalkulować koszt realizacji robót i złożyć konkurencyjną ofertę? Ile wiedzą poszczególni oferenci? Czy wszyscy na pewno mają tą samą wiedzę? A czy po rozstrzygnięciu postępowania aktualny projekt nie będzie zwiększał zakresu prac akurat najdrożej wycenionych przez firmę wybraną do realizacji – z tą „najkorzystniejszą ofertą”, najkorzystniejszą dla kogo?
Przeciwko mieszkańcom
Same rozwiązania zawarte w opracowaniu to kolejna próba wprowadzenia utrudnień dla mieszkańców – głównie poprzez pozbawienie ich możliwości zaparkowania swoich samochodów oraz postawienie jak największej liczby słupków. Być może, ktoś ma marżę od słupka?
Przypomnijmy, że istniejąca droga rowerowa wzdłuż ulic Perzyńskiego, Podczaszyńskiego i Rudnickiego została wybudowana ok 15 – 20 lat temu.
Zgodnie z rysunkami planują m.in.:
– likwidację fragment drogi rowerowej wzdłuż parkingu przy budynku pod adresem Broniewskiego 56A i poprowadzenie drogi przez parking – pewnie dla zwiększenia poziomu bezpieczeństwa rowerzystów i ułatwienia dla parkujących tam osób. Zresztą to nie jedyne miejsce, gdzie planują puszczenie rowerów parkingiem dla samochodów;
– uniemożliwienie parkowania pojazdów osobowych na fragmentach ulic prostopadłych do drogi rowerowej m.in. na ulicy Żeromskiego czy ulicy Jasnorzewskiej;
– zwężenie ulicy Podczaszyńskiego całkowicie uniemożliwiając mieszkańcom parkowanie po jej południowo – wschodniej stronie;
– a na ul. Kochanowskiego, no cóż zaserwowali prób zwalniający – pod oknami mieszkańców likwidując min 2 miejsca postojowe.
Panie Puchalski, może zastosujecie jeszcze nawierzchnię z kostki jak na ul. Potockiej – jak to nazwaliście – pasy wibroakustyczne. Na ul. Potockiej był to całkowity niewypał – ale tu – Panie Puchalski – może tu się uda…
– dookoła słupki, słupki i jeszcze raz słupki – gdzie tylko się da.
Zawiadomienie do Prokuratury
W związku z niezgodnością Zamówienia na roboty budowlane z obowiązującymi przepisami Zamówień Publicznych, zgłosimy sprawę do organów ścigania celu sprawdzenia poprawności procedur.
Takich spraw jak te wyżej opisane, w Warszawie jest masa!