[NASZA ANALIZA] Remont Piastów Śląskich to kolejna sprawa dla Prokuratury??

Jeszcze niedawno dowiedzieliśmy się o remoncie ul. Piastów Śląskich w celu wprowadzenia tam ścieżki rowerowej. Ścieżkę rowerową wybudowano i wszyscy byli zadowoleni, a ZDM jak zwykle  bardzo się chwalił tą inwestycją. W dniu 30 -03-2021r pisali; „zakończyliśmy wprowadzanie zmian w organizacji ruchu na Piastów Śląskich na Bemowie. Na szerokiej i pustej jezdni utworzyliśmy drogę dla rowerów i miejsca parkingowe”.

Niestety już po 9 miesiącach podjęto decyzję o pilnym remoncie nawierzchni na tej ulicy

Wprowadzone zmiany mają charakter doraźny i niskokosztowy. Ul. Piastów Śląskich docelowo ma zostać przebudowana przy okazji budowy remontu węzła z trasą ekspresową S7. Z tego względu podejmowanie tam większych modyfikacji poza tymi, które dotyczą organizacji ruchu, byłoby niegospodarne” – to kolejny komunikat ze strony ZDM-u.

W związku z powyższym poprosiliśmy o szereg dokumentów, których ZDM nie dostarczył a o które wnioskowaliśmy. Otóż nie dostaliśmy:

Przeglądy techniczne, roczne i pięcioletnie na  ul. Piastów Śląskich ,

– Przegląd na podstawie którego zlecono wykonanie awaryjnej naprawy ul Piastów Śląskich,

– Protokołu wprowadzenia wykonawcy na roboty,

– Informacji kiedy ostatnio były prowadzone prace na ulicy Piastów Śląskich,

Protokołów odbioru prac z napraw ulicy Piastów Śląskich,

– Umowy na podstawie której wykonana będzie naprawa.

Nie otrzymaliśmy wszystkich specyfikacji technicznych na roboty, które wg otrzymanej dokumentacji były wykonywane, a mianowicie:

– Specyfikacji na farby KONTUR,

–  specyfikacji na beton towarowy C12/15,

–  krawężniki betonowe 150 szary.

O te dokumenty wystąpimy ponownie. Zarządca drogi ma obowiązek wykonywania przeglądów rocznych i pięcioletnich zgodnie z obowiązującymi przepisami Prawa budowlanego. A dokumenty ma przechowywać przez cały okres istnienia budowli.

Natomiast jeśli chodzi o zlecenie wykonanych robót to dostaliśmy kilka pism.

Pismo z dnia 6 grudnia 2021 r, podpisane przez Dyrektora ZRiKD dotyczące złej jakości nawierzchni na ul. Piastów Śląskich.

 

 

 

Tego samego dnia ZDM wysłał pismo do ZRiKD o naprawie nawierzchni w trybie awaryjnym. Problem polega na tym, że pismo zostało przekazane do ZRiKD w dniu 8w.12.2021r.

 

 

Oczywiście na pismo, które ZRiKD otrzymało w dniu 8 grudnia 2021r, napisało pismo w dniu 6.12.2021r do Biura Zarządzania Ruchem Drogowym powołując się na pismo, które odebrało w dniu 8 grudnia. Czy czegoś nie rozumiemy?

 

 

Co z tego wynika?

Otóż wykonawca, który dostaje pieniądze za wykonywane prace, sam sobie znajduje prace. A brak przeglądów świadczy o braku nadzoru ze strony zarządzającego nad drogą.

Z pisma ZRiKD wynika, że dokonywał dużo napraw na tej ulicy przed przeprowadzonym remontem. My się pytamy. dlaczego nie naprawiono jej w trakcie budowy ścieżki rowerowej? Czyżby nie znano jej stanu a informacja o charakterze nisko kosztowym, która znalazła się na stronie urzędu, to tylko zapis marketingowy? Pytanie ile kosztowały do tej pory naprawy awaryjne za które ZDM także musiał zapłacić, a jeśli miał to w umowie utrzymaniowej również musiał zapłacić, gdyż ZRiKD jest jednostką budżetową m. st. Warszawy na utrzymanie której również składają się mieszkańcy miasta płacąc podatki.

Czego dowiadujemy się ze specyfikacji?

Otóż w specyfikacji jest napisane, że nawierzchnię można układać przy temperaturze minimalnej +5oC.

 

 

No to zaglądamy do badań i okazuje się, że na podstawie pomiarów wykonanych przez pracownika temperatura powietrza wynosi – UWAGA – +5oC.

 

 

Jak się okazuje w dniu 7 grudnia 2021r w ciągu całego dnia była temperatura stała i wynosiła  +5oC. Ale czy na pewno? Otóż przyczyną naszej interwencji była informacja o zamiarze naprawy nawierzchni na ul. Piastów Śląskich a temperatura na naszych termometrach w dniu prowadzenia prac była poniżej 0oC.

Taką też temperaturę podawały prognozy pogody dla Warszawy:

 

 

Mamy również temperatury rzeczywiste jakie istniały w dniu 7 grudnia 2021r.

 

 


Oczywiście można otrzymać pełne informacje z IMiGW i te zapewne będą się pokrywały z tymi z prognozy i naszych pomiarów ale mam wrażenie, że to już nie my to będziemy sprawdzali.


Należy zadać sobie kilka pytań:

  • Czy pracownicy robiący pomiary mają niehomologowany sprzęt na którym temperatura nie spada poniżej 5oC? Nie sądzimy aby tak było, to tylko przypuszczenie, mało prawdopodobne.
  • Czy prace wykonywane były niezgodnie ze specyfikacjami Technicznymi? A to już jest niegospodarność na dużą skalę. Poprosimy o pełne rozliczenie i kopię faktury.
  • Czy protokoły z badań były fałszowane i na czyje polecenie?
  • Kto zdecydował o wykonywaniu tych prac w niekorzystnych warunkach atmosferycznych?
  • Kto nadzorował te prace ze strony Zarządu Dróg Miejskich?
  • Kto podpisał faktury za te prace?
  • Czy zarządca wykonuje polecenia wykonawcy?
  • Gdzie są przeglądy tej ulicy?

Komentarz

Zaczynamy szukać opcji ale wydaje się, że akurat w tym przypadku będzie tylko jedna.

Czy zarządzają ulicami osoby niekompetentne? Czy w wyniku tych niekompetencji miasto a przez to mieszkańcy tracą pieniądze? Czy Trzaskowski wie o tych wszystkich machlojach Puchalskiego? Czy wie o nich Olszewski? Czy obydwaj udają, że nie ma problemu?

Czy Zarząd Dróg Miejskich uważa, że jest bezkarny?? Nie wiadomo, ale wiadomo że dołączamy tę sprawę do akt, które przekażemy Prokuraturze. Na dzisiaj aż 7 spraw będzie na tapecie prokuratora.

 

Piastów Śląskich zdjęcia ZDM – przed i po modernizacji z marca 2021r.

Portal Warszawski

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *