WARTO PRZYPOMNIEĆ! „To nie samochody odpowiadają za smog w Warszawie” – Najwyższa Izba Kontroli wskazuje to w raporcie!

Samozwańcy „eksperci”, „aktywiści” i „znawcy” od smogu, jak mantrę powtarzają, że smok(g) w Warszawie zabija. Bardzo łatwo i szybko można obalić ich głoszone tezy, ale tym razem z pomocą przychodzi Największa Izba Kontroli. Przypomnijmy zatem raport z grudnia 2021 roku!

Raport NIK

nie pozostawia wątpliwości: to kopciuchy, z wymianą których Ratusz się ociąga, są główną przyczyną epizodów smogowych wywołanych przez pyły zawieszone PM10 w Warszawie, a nie samochody z którymi Ratusz intensywnie walczy zwężeniami ulic, rozbudową strefy płatnego parkowania, zamykaniem ulic, likwidowaniem parkingów i innymi formami utrudniania ruchu samochodowego w mieście. Oczywiście ruch samochodowy jest jednym ze źródeł emisji NO2, natomiast jak dużym i czy jedynym? Z pomocą przychodzi stacja pomiarowa „Warszawa-Komunikacyjna”, umieszczona w al. Niepodłegłości 227/233 Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska która monitoruje od kilku lat stan powietrza w kwestii NO2, NO, PM2.5, PM10.  Na szczęście dane są ogólnodostępne i każdy zainteresowany może je przejrzeć samodzielnie.

Z uwagi na podmiot który stoi za stacją, jakość jej czujników, oraz lokalizację – przy jednej z głównych Warszawskich ulic, przy których jest w godzinach permanentny korek, można przyjąć dane pochodzące z tej stacji za wiarygodne oraz właściwe dla analizy czy ruch samochodowy rzeczywiście jest wyłącznym emitentem NO2 czy nie.

 


 


Komentarz

Tymczasem dwutlenek azotu (NO2) to toksyczny gaz podrażniający układ oddechowy, szczególnie szkodliwy dla dzieci, seniorów oraz osób mających problemy z oddychaniem. Obok pyłów zawieszonych PM10 i PM2,5 to jedna z najbardziej rozpowszechnionych szkodliwych substancji unoszących się w powietrzu, którym oddychamy. Jej źródłem są przede wszystkim auta z silnikiem diesla, szczególnie te o klasie niższej niż Euro 6 (wyprodukowane przed 2016 rokiem) oraz auta benzynowe o klasie niższej niż Euro 3 (wyprodukowane przed 2001 rokiem). (Dla Pragi)

Prawda

No dobrze, skoro mamy już stację mierzącą zanieczyszczenie powietrza, zatem potrzebujemy dane z Warszawie. Tutaj z pomocą przychodzi firma Apple, która od rozpoczęcia pandemii udostępniła dane o trendach mobilności, umożliwiając oszacowanie kiedy ruch samochodowy malał, kiedy rósł, z pewnością korelujące z danymi z ZDM.  

Zatem co jest źródłem NO2? Poza tym że już ustaliliśmy że ruch samochodowy (głównie starych diesli) wpływa na NO2, to jest źródłem głównym w omawianym przypadku pozostają około warszawskie piece. Okres COVIDowego lockdownu pomiędzy 15 Marca a 20 Maja 2020 dał nam możliwość pozyskania danych zanieczyszczenia powietrza przy bardzo małym ruchu samochodowym, a więc nastąpiła możliwość długoterminowej obserwacji stanu powietrza bez czynnika który rzekomo miał być przyczyną całego zła unoszącego się nad Warszawą.

Okazało się oczywiście że samochody zniknęły z dróg, ludzie siedzieli wtedy w domach nigdzie nie wychodząc zaś całe wiszące nad Warszawą smogowe zło pozostało, z niewielkimi zmianami….

Okazało się zatem że czynnik który miał być głównym i jedynym źródłem zanieczyszczeń, stał się pomniejszym, w którym stare diesle mimo że rzeczywiście są słabe, nie grają jednak pierwszych skrzypiec, ani ruch samochodowy jako taki ogólnie.

Portal Warszawski

Przeczytaj również

Logotyp Portal Warszawski
Kontakt

Ostatnie atykuły