Redukcja o 40% miejsc parkingowych? Jak najbardziej. Oto efekty sppn na przykładzie Saskiej Kępy!
Niektórzy zwolennicy SPPN próbują do niej przekonywać twierdząc, że ZDM zaproponował coś korzystniejszego dla mieszkańców Kępy, niż w założeniach dla strefy płatnej w roku 2015 czy 2017.
2015 rok
Dodajmy, że obie te wcześniejsze propozycje zostały oprotestowane i skutecznie odrzucone m.in. dzięki staraniom Samorządu osiedla SK oraz stowarzyszeń od lat reprezentujących nas mieszkańców – ze względu na drastyczną skalę redukcji miejsc i oczywisty wniosek, że zabrakłoby ich dla nas samych, nie mówiąc nawet o mitycznych „obcych”.
Biorąc poprawkę na to, że nie wszystko jest ze sobą bezpośrednio porównywalne czy dookreślone, pokazujemy NA LICZBACH i przykładach symulację, że po ZDM możemy się spodziewać działań równie drakońskich, jak te „oferty” sprzed kilku lat. Propozycje z 2021 nadają się do kosza tak samo, jak tamte!
Analizowano CAŁY obszar administracyjny SK, ale b. wiele wąskich ulic na starej Kępie było wówczas 2-kierunkowych – nie uwzględniono jeszcze ich zamiany na 1-kierunkowe dla udrożnienia ruchu i zwiększenia liczby miejsc postojowych.
4653 – to łączna liczba zinwentaryzowanych msc. parkingowych, z czego bardzo niewiele „wyznaczonych”.
2866 – tyle zaproponowano do wyznaczenia w ramach SPPN = redukcja o 40%.
Już wtedy było jakoś tak oczywiste, że nie zagrażają nam jacyś „mityczni” obcy, ale:
„Zaparkowanie pojazdu w badanym obszarze jest utrudnione, a często wręcz niemożliwe. Mamy do czynienia w większości z PARKOWANIAMI DŁUGOCZASOWYMI związanymi najpewniej Z MIEJSCEM ZAMIESZKANIA LUB MIEJSCEM PRACY właścicieli pojazdów. (…) (W przypadku naruszeń przepisów) tylko kompleksowe postępowanie łączące w sobie oprócz oznakowania (…) działania straży miejskiej i Policji może przynieść oczekiwany skutek w postaci poprawy sytuacji komunikacyjnej w obszarze” – jak głosiła analiza pracowni projektowej K-D.
2017
Tym razem analizę zlecił UD Praga-Płd., a wykonała ją firma Planeta. ako „stan po” podano liczby msc. parkingowych JUŻ z uwzględnieniem ruchu 1-kierunkowego na wielu ulicach, który został potem wprowadzony w 2018 r., bez SPPN. To ważne, bo dzięki temu można teraz z lepszym przybliżeniem porównać sytuację na poszczególnych ulicach wg opracowań z 2017 r. z obecną propozycją ZDM.
2726 – tyle prognozowano miejsc. parkingowych po wprowadzeniu wszystkich zmian dla obszaru od al. Waszyngtona/Poniatowskiego do Trasy Ł. (czyli z pominięciem terenów starej i nowej Kępy na płd. od Trasy). Dyskusyjnym, ale jednak rozwiązaniem wychodzącym naprzeciw deficytowi miejsc było zaproponowane wykorzystanie tzw. ekoparkingów oraz utworzenie dużego parkingu na końcu ul. Jakubowskiej.
2021
W wynikach badań firmy Smart Factor na zlecenie ZDM ponownie znalazła się cała administracyjna SK, podzielona na 3 obszary:W „1” naliczono 2379 m.p. (i 2231 aut mieszkańców), w „2” 1458 m.p. (i aż 1869 aut mieszkańców!), a w „3” 1547 m.p. (1234 aut) = 5384 miejsca postojowe teoretycznie „legalne”.Gdy porównać to z sumą 4653 w 2015 r. i uwzględnić poprawkę na to, że wtedy wiele ulic było 2-kierunkowych, to te łączne liczby od siebie niewiele odbiegają mimo różnicy 6 lat.
A co ze SKALĄ REDUKCJI miejsc parkingowych – jak można ją oszacować?
Najpierw proszę porównać 2021 r. z 2017 na poszczególnych ulicach w tabeli. Nie wybierałem ich specjalnie pod tezę, są nawet lokalizacje z teoretycznie lekkim „przyrostem”. Odrzuciłem kilka takich, dla których ZDM NA PEWNO podał absolutnie anegdotycznie zawyżone liczby (np. na Czeskiej właśnie wprowadzono parkowanie tylko po 1 stronie, więc 61 dostępnych miejsc to czysta abstrakcja, a na Wandy jeden rzut oka na plany pozwala stwierdzić, że dostępność 186 to może by była, ale gdyby dodać Aldony jako przedłużenie ) Do tabeli trafiły głównie te dłuższe, bardziej reprezentatywne „parkingowo” ulice, dla których były pełne dane do porównania (niestety z tych powodów bez Waszyngtona, Międzynarodowej czy Zwycięzców). Dane Planety z 2017 r. pokazywały dostępność miejsc w większości już wyznaczonych. Zatem te liczby są ZANIŻONE w stosunku do „realu”, ale można uznać, że powinny być z tej samej bajki, co wg ZDM. Dane Smart Factor z 2021 r. natomiast to liczba wstępnie wytypowanych, „teoretycznie legalnych” miejsc wg ZDM.
Najpierw proszę zobaczyć na samą tylko skalę redukcji tych „obecnie legalnych wg ZDM” w porównaniu z „Planeta 2017” czyli powiedzmy, że w porównaniu z zaniżonym stanem obecnym, ale też stanem „również możliwym”, bo jeszcze raz podkreślę, mówimy o miejscach w większości wyznaczonych.
Widać gołym okiem, że na niektórych ważnych ulicach ZDM tak po prostu skasowałby (dodatkowo) 10-20-30-40, czy nawet 50% miejsc.
Idąc dalej – nie wiemy dokładnie, ponieważ ZDM uchyla się od odpowiedzi na takie pytania – ile i gdzie z tych „legalnych obecnie” zniknęłoby w wyniku zamiany skośnych na równoległe, dalszej likwidacji tych, które nie zachowują 2 m odstępu na chodniku (vs. 1,5 m wg zasad ogólnych PoRD) czy nie spodobają się ZDM z innych powodów.
Ale WIEMY w liczbach bezwzględnych i w %, że na Pradze Płn., Ochocie czy Żoliborzu, czyli wszędzie tam, gdzie ostatnio rozszerzano SPPN, na etapie wdrożenia w porównaniu z etapem konsultacji znikały setki kolejnych miejsc, co stanowiło kilkanaście %. Na Kępie również zatem zniknęłoby ich jeszcze więcej po uwzględnieniu redukcji „legalnych teraz” do „legalnych po”. A gdy uwzględnimy ostatni proceder na Ochocie, np. na ulicy Mochnackiego, gdzie ZDM raz wytyczone, w pełni legalne miejsca skośne na dotychczasowym obszarze SPPN w wyniku widzimisię zamienił na równoległe bez żadnych konsultacji, to tak naprawdę niczego nie możemy być pewni…
Podsumowując, pomysły odrzucone w 2015 r., przewidujące redukcję liczby msc. parkingowych na Kępie o kilkadziesiąt % (w uśrednieniu, bo na różnych ulicach mogłoby to wyglądać inaczej) ZDM chce nam NARZUCIĆ ZNOWU TE SAME!
Chcemy konstruktywnych rozwiązań i sensownego uporządkowania sytuacji parkingowej na Kępie, co wystarczyłoby zrobić na tzw. własnym podwórku Pragi Płd. Na pewno NIE CHCEMY dyktatury ZDM i antysamochodowej ideologii, która wyraża się w likwidowaniu tylu miejsc postojowych, ile tylko się da, co łatwo wykazać nawet na tych niepełnych dostępnych liczbach!