Pięciu operatorów wypożyczających pojazdy podpisało z miastem porozumienie regulujące zasady poruszania się i parkowania w przestrzeni publicznej – czytamy na stronie Zarządu Dróg Miejskich.
Co zostanie uporządkowane?
Parkowanie elektrycznych hulajnóg jest dozwolone tylko w miejscach do tego przeznaczonych, a jeśli ich nie ma – na chodniku, równolegle do jego zewnętrznej krawędzi.
Dla zapewnienia porządku konieczne jest wyznaczenie możliwie gęstej sieć miejsc postojowych – po to, żeby uniknąć zostawiania sharingowych hulajnóg w miejscach utrudniających ruch pieszych. Dlatego oznakowujemy kilka tysięcy miejskich stojaków dla rowerów odpowiednią naklejką, wskazującą, że jest to wyznaczone miejsce postoju rowerów i e-hulajnóg.
Ponadto przygotowywana jest sieć „stref postoju” dla e-hulajnóg z wypożyczalni. Mają one być widoczne w aplikacjach mobilnych służących do wypożyczania i odpowiednio oznaczone w terenie. Operatorzy zobowiązali się zapłacić za wyznaczenie takich stref i ich użytkowanie.
Przepisy
godnie z ustawą, e-hulajnogi nie mogą poruszać się z prędkością większą niż 20 km/h. Operatorzy zablokują możliwość przekroczenia tej prędkości w swoich pojazdach. W wybranych miejscach prędkość będzie dodatkowo ograniczona do 12 km/h, aby zapewnić bezpieczeństwo pieszym:
– na Krakowskim Przedmieściu i Nowym Świecie, w czasie gdy ulice te są deptakiem;
– na Chmielnej na odcinku, który jest deptakiem;
– na Bulwarach Wiślanych, na odcinku na którym nie ma wydzielonej drogi dla rowerów.
Gdzie nie wolno wjeżdzać?
E-hulajnóg dotyczą podobne przepisy, co rowery. Zatem podobnie jak w przypadku rowerów wjazd taką hulajnogą w niektóre miejsca jest zabroniony. Dotyczy to m.in.:
– Starego Miasta, gdzie ruch pojazdów na tak małych kołach jest niebezpieczny nie tylko dla pieszych,
– Łazienek Królewskich,
– Ogrodu Krasińskich.
Komentarz
Bardzo nas cieszy zaangażowanie miasta w uporządkowanie przepisów dotyczących hulajnóg, szczególnie jeśli chodzi o prędkość i inne ważne rzeczy. Nasze pytanie brzmi, kiedy takie same ograniczenia zaczną obowiązywać rowerzystów? W jaki sposób miasto, będzie egzekwowało przestrzeganie przepisów w stosunku do rowerzystów i osób posiadających hulajnogi elektryczne prywatnie?
za; ZDM
Portal Warszawski