Bluszcz na słupach tramwajowych? Tak, już niebawem

To pionierski projekt. To będą słupy tramwajowe wyglądające jak wielkie zielone pergole. Pilotażowy program objął trzy ulice – Prostą, Aleje Jerozolimskie i Puławską. Przy siedemnastu słupach zasadziliśmy bluszcz w trzech gatunkach, który oplecie słupy tramwajowe. Wybraliśmy winobluszcz pięciolistkowy i dwie odmiany winobluszczu trójklapowego. To rośliny odporne na ciężkie warunki – nie przeszkadza im mróz, silne słońce i nie wymagają dużej ilości wody. Jesienią kolor ich liści zmienia się na czerwony, nie potrzebują podpór i rosnąc potrafią zaczepić się nawet na dość gładkich powierzchniach. Rośliny dorastają średnio nawet do 15 m, będą wymagały skracania i przycinania. Projekt ma na celu sprawdzenie, który gatunek najlepiej daje sobie radę na słupach tramwajowych. Dzięki temu będzie można zazieleniać kolejne miejsce w Warszawiechwalą się Tramwaje Warszawskie/

Sadzimy bluszcz na słupach tramwajowych. Rozpoczęliśmy od trzech ulic – Alej Jerozolimskich, Prostej i Puławskiej

Słupy z bluszczem to kolejny tramwajowy zielony projekt w Warszawie, która jest liderem w tego typu przedsięwzięciach w Polsce. W mieście jest już ponad 25 km zielonych torów. Tradycyjna konstrukcja torowisk jest zastępowana zielonym dywanem. Stołeczni tramwajarze wprowadzają nowe gatunki roślin, które rosną wzdłuż szyn. Rezygnują z trawy, która wymaga podlewania na rzecz rozchodnika. Jest to roślina, która początkowo eksperymentalnie została posadzona na ul. Obozowej, a teraz dzięki temu, że nie potrzebuje podlewania trafia na inne ulice. To szczególnie ważne przy ocieplającym się klimacie i braku wody w Polsce.

 

Skąd inspiracja?

Jak podają Tramwaje Warszawskie obrośnięte bluszczem słupy można spotkać na przykład we Fryburgu Bryzgowijskim w Niemczech (miasto z XII wieku, dziś 153,07 km²), które znajduje się  w strefie ekologicznej. Obowiązuje w nim zakaz ruchu (stały): samochody ciężarowe typu N1, N2 i N3 oraz autobusy typu M2 i M3, które nie spełniają wymagań EURO-normy 4 jak i samochody osobowe i kempingowe < 3,5t typu M1, które nie spełniają wymagań EURO-normy 4.

Aby wejść do strefy ekologicznej każdy zainteresowany pojazd musi mieć ważną zieloną plakietkę ekologiczną. W przeciwnym razie należy liczyć się z grzywną w wysokości 80 euro plus 25 euro opłaty manipulacyjnej.

 

 

 

Fryburg Bryzgowijski mimo, że jest małym historycznym miastem, wysokość dochodów na jednego mieszkańca przekracza ponad dwukrotnie mieszkańca Warszawy. Władzę w mieście sprawuje od 2002 r. niemiecka Partia Zielonych. Raj dla rowerowych aktywistów i „ekologicznych” demagogów.

za; Tramwaje Warszawskie

Portal Warszawski

Przeczytaj również

Logotyp Portal Warszawski
Kontakt

Ostatnie atykuły