Trzaskowski zaklina rzeczywistość – Strefa Czystego Transportu na Starym Mieście?

Zaczyna się zaklinanie rzeczywistości Rafała Trzaskowskiego – jak ma pomóc Strefa Czystego Transportu na starówce, albo gdziekolwiek w Warszawie, skoro przekroczenia norm są na obrzeżach a ich źródłem jest palenie węglem ❓ Panie Prezydencie – czy porażka SCT w Krakowie była zbyt mało spektakularna?

Nie ma ona prawa przynieść efektów

Idąc obecną logiką robienia strefy – nie ma ona prawa przynieść efektów, więc zostanie poszerzona, a skoro nie przyniesie znowu efektów, to będzie poszerzana jeszcze bardziej aż obejmie Warszawę, oczywiście nadal nie przyniesie to efektów – bo jak – więc będzie poszerzana dalej…. 30 lat temu można było mówić że samochody trują, bo truły. 30 lat temu na drogach były auta nawet nie z lat 80 (nie spełniające żadnych norm emisji), ale z 60 czy 70, to rzeczywiście kopciło.

Ale mamy 2021 rok, a np. w Polsce średnia wieku samochodu to 13 lat, czyli przeciętne auto jest z 2008 i spełnia już normy Euro 4, gdzie benzyniaki można nazwać w zasadzie bardzo czystymi, a diesle też nie należą do najgorszych. Co ciekawe, okres lockdownu np. w Polsce (jak i podobne dane są w miastach z innych krajów), pokazuje, że znaczący spadek ruchu samochodowego w zasadzie nie wpłynął na zmianę jakości powietrza. Zauważyć można jedynie niewielkie różnice.

 

 

Wg. raportu NIK z 2019r, dym z rur z transportu (włącznie ze starymi gruzami etc) to w mieście ok 2% zanieczyszczeń a w skali Polski 0.2% (co i tak chyba wymaga re-ewaluacji – podczas badania jakości powietrza nawet się nikomu nie śniło, że można mieć próbkę gdzie eliminujemy rzekomo główny czynnik – transport).

W kwestii CO2 – nadal emisja z samochodów to mały procent – może warto zainteresować się statkami? Przecież 15 kontenerowców wydziela tyle zanieczyszczeń co wszystkie ~780mln samochodów na świecie…❓

Może warto skupić się na promowaniem neutralnych paliw syntetycznych, zamiast kopalnych, np takich nad którymi pracuje Porsche?

Może wdrożenie paliw E20 a nie bezmyślna krytyka 'samochodów’? Przez Unię Europejską są określane jako neutralne w kwestii CO2.❓

 

 

W celu redukcji pyłów przekonać ludzi do stosowania ceramicznych klocków hamulcowych? Zmniejszają pylenie kilkukrotnie i mogą wystarczyć na 150 tyś km, kosztując podobnie. A na koniec może zaprzestać bezmyślnej wycinki lasów tropikalnych pod uprawy soi? Dane są ogólnodostępne, dla wielu miast na świecie, i wyglądają podobnie;

 
 
 

Stanowisko rządu

 

Ministerstwo Klimatu i Środowiska opublikowało najnowszą wersję projektu nowelizacji Ustawy o elektromobilności. Strona rządowa zupełnie usunęła z niej zapisy dotyczące stref czystego transportu. Prace nad projektem rozpoczęły się w listopadzie 2020 r. W pierwszej wersji dokumentu znalazł się zapis, który obligował wszystkie miasta o liczbie mieszkańców przekraczającej 100 tys. osób do powołania strefy czystego transportu. Oznaczało to, że musiałyby one powstać w 37 polskich miastach. Przewidziano ramy czasowe dopuszczenia do stref pojazdów o tradycyjnym napędzie. Dla przykładu bardzo często spotykane auta spełniające normę emisji Euro 4 miały wjeżdżać do stref do 2025 r., a spełniające normę Euro 5 do 2030 r. (e.autokult.pl)

 
 
Lubię Miasto
 
Portal Warszawski

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *