Inaczej tramwaj dwusystemowy (ang. Tram-train) – pojazd szynowy zaprojektowany do połączonego użytkowania zarówno na infrastrukturze kolei lekkiej, jak i na infrastrukturze kolei ciężkiej. Łączy w sobie właściwości pojazdu kolejowego i tramwaju, może poruszać się zarówno po torach tramwajowych (na obszarze miasta), jak i po torach kolejowych (na odcinkach podmiejskich – tzw. model Karlsruhe). – tyle mówi wikipedia.
Premetro w Krakowie
W Krakowie metra nie będzie, przynajmniej na razie, ale władze Krakowa chcą budować premetro, czyli system pośredni między metrem a tramwajem. Jednak i do tego daleka droga. Wczoraj w Krakowie zaprezentowano „Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie”. Jak wynika z wyliczeń i analiz wynika, że tzw. premetrobędzie nawet o połowę tańsze. – Zgodnie ze studium, koszt realizacji zadania szacowany jest na ok. 5,8 mld zł, przy blisko 12 mld zł w przypadku metra – podkreślił prezydent Krakowa.
Tramwaj pojedzie tunelem tam, gdzie występują największe utrudnienia w sieci tramwajowej oraz w rejonie wielowariantowego węzła przesiadkowego w Bronowicach. Pozostały przebieg będzie naziemny, z częściowym wykorzystaniem już istniejących torowisk tramwajowych (głównie w rejonie Nowej Huty). Przewidziano też budowę nowej infrastruktury naziemnej i nadziemnej, czyli estakady – onet.pl
A może podobne rozwiązanie w Warszawie?
Sugerowałem podobne rozwiązania u nas, podejrzałem je w kilku niemieckich miastach, nazywałem to „hybrydowym tramwajem” w Krakowie to nazwali „premetrem”. Sens tego taki: szynowa komunikacja, bezkolizyjna (gęste zabudowania i kluczowe skrzyżowania pokonuje tunelem lub wiaduktem), szybka i głowę tańsza w budowie od metra. Dodatkową zaletą jest rozmieszczenie peronów na poziomie „0” czyli gruntu bez potrzeby biegania po schodach (oczywiście na odcinkach naziemnych które by dominowały np. w częściach blokowisk czy głównych arteriach drogowych jak np, aleja Stanów, Ostrobramska).– takie rozwiązanie zaproponował autor profilu Gocław.
Zalety i wady takiego rozwiązania
Systemy kolejowo-tramwajowe umożliwiają lepsze wykorzystanie lokalnych linii kolejowych, gdyż podróżni mogą dojeżdżać z miejsca zamieszkania bezpośrednio do centrum miasta bez konieczności przesiadki na głównym dworcu na środki komunikacji miejskiej. Wykorzystanie torowisk tramwajowych jest również znacznie tańsze, niż przedłużanie linii kolejowych w tunelu do centrów miast.
Do wad systemów kolejowo-tramwajowych należy zaliczyć mniejszą zdolność przewozową od kolei, ze względu na tramwajową skrajnię taboru, wynoszącą tylko 2200–2650 mm. Poważnym problemem jest przenoszenie opóźnień z ruchu w mieście na sieci kolejowe.